دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کامل هفته پانزدهم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته پانزدهم بارداری جنین می تواند مفاصل و اندام های خود را حرکت دهد و احتمال تشخیص جنسیت جنین در این هفته وجود دارد. مادر باردار دچار تغییراتی از جمله ورم بینی می شود و احتمال خون دماغ نیز وجود دارد.

هفته ۱۵ بارداری فرا می رسد و جنین داخل رحم هنوز هم در حال رشد می باشد. جنین ۱۵ هفته در حال زندگی و تغذیه و تکامل خود در رحم می باشد و واکنش ها و حالات مادر باردار بر روی او اثر می گذارد. در این هفته او حدودا به اندازه یک سیب است و می تواند تمام اندام های بدن خود را حرکت دهد. در این مطلب با تغییرات جنین در هفته ۱۵ بارداری و تغییرات مادر بیشتر آشنا می شویم.

تغییرات کودک در هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

کودک درون رحم مادر در هفته پانزدهم از تقویم بارداری, حدود ۱۰ سانتی متر طول دارد و وزنش به حدود ۸۰ گرم می رسد که حدودا به اندازه یک سیب است.

کودک پانزده هفته از طریق بینی و دستگاه تنفسی فوقانی خود (دم و بازدم), در حال حرکت در مایع مانیوتیک می باشد که این کار به کیسه های هوای اولیه در ریه هایش کمک می کند و آن ها شروع به شکل گرفتن می کنند.

جنین پانزده هفته

در این هفته پاهای کودک بیش از دست هایش در حال رشد هستند و کودک می تواند تمام مفاصل و اندام های بدن خود را حرکت دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هفته پانزدهم بارداری

اگرچه جنین داخل رحم در این هفته پلک های چشمانش بسته است, اما او می تواند نور را احساس کند. برای مثال اگر مادر باردار در این هفته, چراغ قوه ی روشنی را بر روی شکم خود بتاباند, به احتمال زیاد جنین داخل رحم, روی خود را از نور برمیگرداند.

روند رشد جنین پانزده هفته

در این مرحله از بارداری, کودک داخل رحم حس چشایی ندارد و نمی تواند طعم و مزه را درک کند اما جوانه های چشایی او در این هفته تحریک می شوند و در حال شکل گرفتن هستند.

نهایتا در این هفته اگر مادر باردار به سونوگرافی مراجعه کند, ممکن است پزشک سونوگرافی بتواند جنسیت جنین را تشخیص دهد که این مسئله به قرار گیری جنین در رحم و حالت او و شفافیت تصویر سونوگرافی بستگی دارد.

بارداری هفته به هفته

تغییرات مادر در هفته ۱۵ بارداری

یکی از شفاف ترین تغییرات در باداری, تغییر وزن مادر باردار است که در این هفته ها بیشتر به چشم می آید. با این حال تغییرات وزن و افزایش آن در خانم های باردار متفاوت می باشد. تا هفته پانزدهم بارداری احتمالا مادر باردار حدود ۲ کیلو وزنش اضافه شده است و یک مقدار کمتر و یا بیشتر از این حد جای نگرانی ندارد.

در این هفته مادر علائم شگفت انگیزی را در خود مشاهده می کند. از جمله این علائم ورم کردن بینی است که به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در غشای مخاطی رخ می دهد و وضعیتی طبیعی است که التهاب بینی نامیده می شود. حتی ممکن است برخی از زنان باردار دچار خون دماغ شوند که به دلیل افزایش حجم خون و گسترش عروق خونی در بینی رخ می دهد.

از آن جایی که سیستم ایمنی بدن زنان باردار در طول بارداری تغییر می کند, احتمال ابتلا به برخی عفونت ها نظیر سرماخوردگی و آلرژی بیشتر می شود. به همین دلیل توصیه می شود مادران باردار, مراقبت های بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها داشته باشند و آب بیشتری مصرف کنند و از مواد محرک و آلرژی زا مانند دود سیگار, گرد و غبار دوری کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *