دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت های نوزاد دو ماهه, رشد و تکامل کودک در دو ماهگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

از بدو تولد, نوزاد در حال توسعه و رشد سریع می باشد. نوزاد دو ماهه قادر است اولین نشانه های لبخند را بروز دهد و توانایی بینایی و شنوایی نوزاد بهبود یافته و قادر است, اشیاء را بهتر ببیند. نوزاد دو ماهه به مراقبت های ویژه ایی نیاز دارد.

هنگامی که کودک به ۲ ماهگی می رسد, وارد مرحله دیگری از رشد و تکامل می شود و به مراقبت های ویژه ایی نیاز دارد. مهارت های حرکتی, خواب, درک و حواس و ارتباط در ماه دوم زندگی نوزاد متفاوت می شود و تغییراتی در هر یک از آن ها رخ می دهد. در این مطلب با رشد و تکامل نوزاد دو ماهه و مراقبت های مورد نیاز او آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد دو ماهه

نوزاد دو ماهه

مهارت های حرکتی نوزاد ۲ ماهه

در ۲ ماهگی نوزاد توانایی بیشتری برای کنترل بدن خود به دست می آورد. نوزاد ۲ ماهه بهتر می تواند سر خود را کنترل کند. در این مرحله از زندگی, کودک قوی تر از گذشته عمل مکیدن را انجام می دهد و مادر در هنگام شیردهی متوجه خواهد شد که نوزاد ۲ ماهه اش با سرعت و قدرت بیشتری عمل مکیدن پستان را انجام می دهد. یکی از روش هایی که کودک در این ماه توسط آن, آرامش پیدا می کند, مشت کردن دستانش بر روی پستان مادر هنگام شیر مکیدن است. نوزاد ۲ ماهه هنوز با بازی و اسباب بازی هماهنگی ندارد. با این حال وسایل آویزان برای او جذابیت دارد و به آن ها نگاه می کند.

خواب نوزادان دو ماهه

الگوهای خواب نوزاد ۲ ماهه در حال تحول می باشد اما در ۲ ماهگی این الگو ها هنوز هم کامل مشخص نمی شوند. نوزادان در این ماه اغلب به مدت ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می خوابند که خواب آن ها غالبا به صورت پراکنده است و معمولا نوزادان در این ماه برای خواب شب آماده نیستند. این مسئله به خصوص برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند صحت دارد چرا که نوزاد ۲ ماهه هر ۳ ساعت برای خوردن شیر بیدار می شود. تمام نوزادان نیاز دارند که به پشت خوابیده شوند و این کار باعث می شود تا خطر ابتلا به سندرم که سبب مرگ ناگهانی کودک می شود, کاهش یابد. همچنین  زمانی که نوزاد بیدار است می توان زمانی را به حالت رو به شکم, اختصاص داد. به علاوه توصیه می شود تمام اشیاء نرم از جمله بالش, پتو و ضربه گیرهای نرم از تخت کودک حذف شوند. در این ماه, نوزاد قادر است به مدت بیشتری بخوابد.

نوزادان دو ماهه

توانایی دیدن کودک ۲ ماهه

نوزاد ۲ ماهه می تواند اشیاء و افراد را ببیند اما دید او هنوز هم کامل نیست و باید او را نزدیک به خود قرار دهید تا بتواند شما را ببیند. بنابراین نوزاد ۲ ماهه در لحظه شیر خوردن می تواند صورت مادر خود را مشاهده کند. به علاوه او قادر است راه رفتن نزدیک خود را دنبال کند. همچنین شنوایی نوزاد دو ماهه در حال بهبود است و می تواند از شنیدن صداهای مختلف لذت ببرد.

  •  آرون گروپس

تغذیه نوزاد ۲ ماهه چگونه است ؟

نوزادان در سن دو ماهگی نیاز دارند، روزانه و به طور میانگین ۷ تا ۱۰ نوبت با فاصله زمانی ۳ الی ۴ ساعت تغذیه شوند، همچنین زمان شیر خوردن نوزاد نیز با توجه به عوامل مختلف برای نوزادان تقریبا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد.

تغذیه نوزاد در ماه دوم امکان دارد کمی کمتر از قبل شود و در نتیجه تغییراتی در مدفوع نوزاد ایجاد خواهد شد، در صورتی که با وجود کم خوردن شیر توسط نوزاد، پزشک تشخیص دهد که وزن کودک نرمال است، بنابراین نباید نگرانی بابت این موضوع داشته باشید، زیرا وزن نوزادتان به صورت نرمال افزایش پیدا خواهد کرد.

توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان برای نوزادان دو ماهه از غذا های جامد و یا حتی مایع استفاده کرد، زیرا دستگاه گوارش آنها هنوز به طور کامل رشد پیدا نکرده و آمادگی هضم هیچ نوع غذایی به جز شیر مادر و یا شیر خشک را ندارد.

نوزاد 2 ماهه

رعایت نکات بهداشتی برای نوزادان دو ماهه

به منظور بهداشت و حفظ ایمنی نوزاد بهتر است، وی را هفته ای ۲ تا ۳ بار حمام کنید، ضمن اینکه بهتر است بعد از هر بار مدفوع نوزاد و تعویض پوشک آن، برای پیشگیری از سوختگی بدن نوزاد، پاهای وی را شست و شو داده و از پودر بچه یا کرم های مخصوص استفاده شود.

از اقدامات مهم دیگر در رابطه با حفظ سلامت و ایمنی بدن نوزاد، توجه به تعداد مدفوع روزانه نوزاد است که نوزادان دو ماهه در طول روز، حداقل یکبار و حداکثر ۵ بار مدفوع می کنند و در صورتی که نوزاد شما بیشتر از ۴۸ ساعت مدفوع نکرد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. برای آشنایی با علت کار نکردن شکم نوزاد و روشهای درمان آن می توانید در اینجا کلیک کنید.

کوتاه کردن ناخن های دست و پای نوزاد از دیگر کار های مربوط به بهداشت نوزاد می باشد که بهتر است این کار در زمانی که نوزاد خواب است با استفاده از ناخن گیر مخصوص نوزاد انجام گیرد.

ارتباط نوزاد ۲ ماهه

نوزاد دو ماهه

ارتباطات در این دوره از زندگی نوزاد نیز با گریه صورت می گیرد. همچنین نوزاد می تواند صورت و صدای مادر خود را تشخیص دهد و در برابر صداها واکنش نشان دهد. نوزاد ۲ ماهه ممکن است اولین نشانه هایی از خنده را در این دوره از خود نشان دهد. یکی از مهمترین مسائلی که والدین در این دوره می توانند برای نوزاد خود انجام دهند, صحبت کردن با او می باشد این در حالی است که نوزاد ۲ ماهه حتی قادر به صحبت کردن نیست. با این حال نوزاد به صدای شما پاسخ خواهد داد و با این کار نوزاد به صحبت کردن تشویق می شود و برای ماه های آینده آماده می شود و بر تکلم کودک اثر مثبتی دارد.

  • چند ماه اول زندگی نوزاد، برای والدین خسته کننده و هیجان انگیز است. سوالات زیادی ممکن است در این مدت برای والدین پیش آید که توصیه می شود با پزشک متخصص اطفال در میان گذاشته شود تا پاسخ های مطمئنی حاصل شود.

نوزاد دو ماهه نیز به مراقبت های ویژه ایی نیاز دارد. او هنوز قادر به برقراری ارتباط کامل نیست و توانایی جسمی به طور کامل در او شکل نگرفته است, به همین دلیل نیاز به پرستاری و مراقبت های ویژه ایی دارد. گریه های کودک ۲ ماهه می تواند به دلیل خستگی, گرسنگی و خیس شدن پوشکش باشد و یا اینکه ممکن است مسئله ایی نوزاد را اذیت می کند که مادر باید به دقت به نوزاد رسیدگی کند و مشکل او را رفع کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *