دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص روغن نارگیل و تاثیر آن بر زیبایی و سلامت

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

نارگیل یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای سلامتی بدن می باشد. یکی از فرآورده های مهم این ماده غذایی روغن نارگیل می باشد که در حغظ سلامتی بسیار موثر است. همچنین این روغن یکی از روغن های مفید در زیبایی پوست و مو به شمار می رود.

روغن نارگیل یکی از معدود روغن هایی است که می تواند در طبقه ای از مواد مغذی فوق العاده قرار گیرد. ترکیبات فوق العاده اسیدهای چرب در آن می تواند اثرات مثبت عمیقی بر سلامتی افراد داشته باشد.

10 تا مزایای اثبات شده و خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل

  1. روغن نارگیل شامل ترکیب منحصر به فرد از اسیدهای چرب است که خواص دارویی قدرتمندی دارند. این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است , به همین دلیل تصور می شد این روغن برای سلامتی مضر باشد. اما آزمایشات اخیر نشان داده است که این چربی ها بدون ضرر هستند. بسیاری از اسیدهای چرب مضر در رژیم غذایی اسیدهای چرب با زنجیره بلند می باشند, این در حالی است که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل تری گلیسیرید با زنجیره متوسط می باشد که به طریق دیگر متابولیزه می شوند و در اختلالات مغز می توانند اثرات درمانی داشته باشند.
  2. افرادی که مقدار زیادی نارگیل مصرف می کنند, یکی از سالم ترین افراد در جهان محسوب می شوند و هیچ شواهدی از بیماری های قلبی در آن ها دیده نمی شود.
  3. روغن نارگیل مصرف انرژی بدن را افزایش می دهد و به همین دلیل در سوزاندن چربی بیشتر کمک می کند. در حال حاضر یکی از مشکلات جهانی, چاقی است. تری گلیسیرید با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل مصرف انرژی را افزایش می دهد و از این رو سوخت ساز بدن افزایش یافته و چربی بیشتری از بدن می سوزد و موجب کاهش وزن می شود.
  4. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل سبب کشتن باکتری ها و ویروس ها و قارچ های بدن می شود و به دفع عفونت از بدن کمک می کند. تقریبا 50 درصد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل, اسید لوریک می باشد.
  5. مصرف روغن نارگیل گشنگی را از بین می برد و بدون هیچ گونه تلاشی سبب می شود تا اشتها کم شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که در صبح از این روغن استفاده می کنند, در وقت ناهار اشتهای کمتری دارند. به همین دلیل این روغن تاثیرات موثری بر روی کاهش وزن دارد.
  6. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل در بدن تبدیل به ماده ایی به نام کتون می شود که این ماده حملات تشنج را کاهش می دهد و به همین دلیل برای درمان مبتلایان به بیماری صرع کاربرد دارد.
  7. روغن نارگیل سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و از این رو خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  8. روغن نارگیل می تواند از مو در برابر آسیب ها محافظت کند و به عنوان مرطوب کننده و ضد آفتاب برای پوست استفاده شود.
  9. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می تواند عملکرد مغز را در بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد و از این رو در درمان این بیماری کاربرد دارد.
  10. روغن نارگیل می تواند به کاهش وزن به خصوص در چربی ناحیه شکم کمک کند.

مزایای روغن نارگیل برای پوست

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای ترکیباتی از جمله چربی های اشباع شده, اسید کاپریک و کاپریلیک و لوریک, ویتامین E و پروتئین ها است که هر یک از این ترکیبات برای حفظ سلامتی پوست و زیبایی ضروری است. به علاوه از دیگر خواص روغن نارگیل, می توان به اثر ضد پیری آن اشاره کرد.

روغن نارگیل را می توان به روش های مختلفی برای سلامتی پوست استفاده کرد. از این روغن می توان در جهت پاک کردن آرایش بهره برد و خانم ها می توانند بدون هیچ گونه نگرانی از این روغن جهت پاک کردن آرایش چشم و صورت خود استفاده کنند و از مزایای این روغن بهره مند شوند. به علاوه روغن نارگیل یکی از نرم کننده های پوست محسوب می شود و می تواند در درمان اختلالات پوست مانند خشکی پوست, آکنه و اگزما به کار رود.

این روغن ارزشمند در زیبایی تاثیر به سزایی دارد. از جمله می توان به برطرف کردن ترک لب توسط آن اشاره کرد. روغن نارگیل می تواند به سرعت ترک های لب را برطرف کند و جایگزین مناسبی برای کرم های شیمیایی محسوب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه استفاده از روغن نارگیل جهت حفظ سلامتی پوست

مقداری روغن نارگیل را کف دست ریخته و دست ها را به یکدیگر مالش داده و سپس بر روی ناحیه های مختلف پوست توسط کف دست ماساژ دهید. همچنین می توان پنبه ایی را به این روغن آغشته و پنبه را بر روی پوست مالش دهید. باید به این نکته توجه داشت که از این روغن نباید بیش از حد بر روی پوست استفاده کرد و همینطور نباید مانند کرم استفاده ان را روزانه چند بار تکرار کرد.

مزایای روغن نارگیل برای مو

نارگیل و همه چیز درباره آن

  • ریزش مو: روغن نارگیل در هند از قدیم برای نظافت مو کاربرد داشته است. داروهای مختلفی از این روغن برای رفع ریزش مو تهیه شده اند. بنابراین یکی از خواص روغن نارگیل, رفع ریزش مو می باشد که با ترکیبات مختلفی می توان از این روغن استفاده کرد.
  • موهای آسیب دیده: استفاده از روغن نارگیل بر روی مو, سبب می شود, آسیب مو ناشی از کمبود پروتئین را بهبود بخشد و همچنین باعث زیبایی موهای سالم شود. از این روغن می توان قبل و یا بعد شستشو موها استفاده کرد.
  • خواص خنک کنندگی: استفاده از روغن نارگیل بر روی سر و پوست, اثر خنک کنندگی دارد. به همین دلیل یکی از خواص روغن نارگیل تسلی دادن پوست سر در افرادی است که دچار تعریق شدید در پوست سر می باشند.
  • حفظ رطوبت: روغن نارگیل ظرفیت حفظ رطوبت بالایی دارد. این روغن اجازه نمی دهد تا رطوبت از بین برود و در نتیجه موها را نرم و مرطوب نگه می دارد و مانع از شکستگی موها می شود.
  • موهای معطر: روغن نارگیل از هر معطر مصنوعی موجود در بازار, برای مو بهتر است. برای استفاده می توانید مقداری روغن نارگیل را در شب بر روی موها ماساژ داده و صبح آن را بشویید. برای داشتن موهایی سالم, قوی و مطبوع می توانید این عمل را هر چند روز تکرار کنید.
  • ضد شوره سر: اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل سبب می شوند تا این روغن خاصیت ضد شوره سر داشته باشد. استفاده منظم از این روغن می تواند برای همیشه شوره سر را درمان کند.
  • حالت دهنده: از خواص دیگر روغن نارگیل , می توان به خاصیت حالت دهندگی آن اشاره کرد. به همین دلیل می توان از آن به عنوان ژل و یا کرم حالت دهنده مو استفاده کرد.
  • محافظت از شپش: شپش یکی از آفت های بسیار رایج در مو می باشد. به علاوه این مشکل تمایل به بازگشت مجدد دارد. برای این مشکل داروهای شیمیایی زیادی وجود دارد که متاسفانه به پوست سر و مو آسیب جدی وارد می کند. یکی از راه حل های درمان شپش, شانه کردن موهای خیس می باشد که بسیار سخت است. برای رفع شپش ها و راحت شانه کردن موها در این مواقع, روغن نارگیل می تواند بسیار مفید باشد و موها را نرم و مرطوب نگه می دارد و از آسیب به آن جلوگیری می کند.

خواص روغن نارگیل

از دیگر مزایا و خواص روغن نارگیل برای سلامتی مو می توان به درمان موهای خشک, موخوره و طاسی اشاره کرد. این روغن طبیعی با وجود مواد مغذی موثر می تواند در زیبایی و حفظ سلامتی پوست و مو تاثیر فوق العاده ایی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *