دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در هفته چهاردهم بارداری بدانیم , تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در هفته چهاردهم بارداری, شکم مادر باردار کمی به جلو می آید, به همین دلیل مادر و پدر بهتر می تواند وجود کودک خود را احساس کنند و با او ارتباط برقرار کنند. اعضای بدن کودک در این هفته به نسبت سرش, سریع تر رشد می کند.

اتفاقات جالبی در هفته دوم از سه ماهه دوم حاملگی می افتد. در هفته چهاردهم بارداری, مادر باردار انرژی بیشتری دارد و حالت تهوع و ویارهایش رفع شده است. جنین داخل رحم فعال تر شده و در این هفته درک بیشتری دارد. مهمترین تغییر جنین در هفته ۱۴ حاملگی, توانایی نگاه کردن است.

تغییرات کودک در هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری

در این هفته کودک داخل رحم قادر است اخم کند و شکلک در آورد. او حالا می تواند با چشمی نیمه باز (لوچ) نگاه کند. کودک در این هفته به احتمال زیاد می تواند انگشت شصت خود را بمکد. همچنین از این هفته کودک داخل رحم, ادرار می کند و این فرآیند تا پایان بارداری همچنان ادامه دارد. با تکامل مغز اکنون او قادر است ماهیچه های صورت و چشم های خود را تحت تاثیر قرار دهد.

هفته چهاردهم تقویم بارداری

کلیه های کودک در هفته ۱۴ حاملگی, شروع به تولید ادرار می کنند و آن را به داخل مایع آمنیوتیک اطراف خود آزاد می کند. در هفته چهاردهم تقویم بارداری, کودک بیش از قبل قابلیت درک دارد. در این هفته اگر مادر باردار سونوگرافی انجام دهد, ممکن است جنین را در حال مکیدن انگشت شصت مشاهده کند.

سونوگرافی هفته چهاردهم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا جنین به اندازه یک لیمو است و از سر تا پا حدود ۸.۹ سانتی متر و وزنی حدود ۶۰ گرم دارد. بدن کودک حالا به نسبت سرش که با گردنی خوش ترکیب تر از قبل متمایز شده است, سریع تر در حال رشد است. تا پایان این هفته بازوهای جنین متناسب با بقیه اعضای بدنش, رشد خواهد کرد.

هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری شروع رشد پرزها یا کرک های فوق العاده زیبا در سرتاسر بدن کودک آغاز خواهد شد. به علاوه کبد جنین, در این هفته شروع به ساخت صفرا می کند که یکی از علائمی است که نشان می دهد کبد کارش را درست انجام می دهد و طحال جنین در تولید سلول های قرمز خون به کبد کمک می کند. هر چند که در این هفته نیز مادر باردار, نمی تواند مشت و لگد های جنین خود را احساس کند, با این حال دست و پاهای جنین در این هفته فعال تر و انعطاف پذیر تر شده است.

بارداری هفته به هفته

تغییرات مادر در هفته ۱۴ بارداری

اکنون مادر باردار, در هفته دوم از سه ماهه دوم بارداری خود قرار دارد. در این هفته انرژی هایی که در هفته های گذشته صرف شده است, به احتمال زیاد باز خواهد گشت. همچنین حساسیت پستان ها که در هفته های پیشین زیاد بود, در این هفته کمتر شده است و به احتمال زیاد ویار و حالت های تهوع به طور کامل از بین رفته است.

در ناحیه بالایی رحم مادر, کمی بالاتر از استخوان تناسلی, ممکن است جنین به معده فشار وارد ساخته و اندکی شکم مادر باردار را جلوتر آورد. بزرگ شدن شکم مادر, یکی از علائم آشکاری است که خبر از به دنیا آمدن کودکی می دهد که والدین چشم به انتظارش هستند. به مادران باردار توصیه می شود وقت بیشتری برای خود و جنین داخل رحم صرف کنند و از این وضعیتی که در حال حاضر دارند, لذت ببرند.

وجود کمی نگرانی در این هفته طبیعی است, با این حال مادران باردار نباید اجازه دهند این نگرانی به آن ها غلبه کند و باید بر مراقبت خود و جنین بیشتر تمرکز کنند. خوشبختانه در این هفته خطر سقط جنین دیگر از بین رفته است.

مراقبت های هفته ۱۴ ام حاملگی

در صورتی که در سه ماهه دوم بارداری به سر می برید، لازم است حداقل دو جلسه مراجعه به پزشک را داشته باشید و با معاینات لازم در سه ماهه دوم بارداری آشنا شوید. همچنین پزشک احتمالا درخواست آزمایش های مخصوص این دوران را برای شما خواهد داد.

هفته چهاردهم حاملگی

نکات مهم خود مراقبتی در هفته ۱۴ ام حاملگی

با ورود به این دوره، معمولا تهوع صبحگاهی پشت سر گذاشته می شود و خانوم باردار باید به شکلی صحیح از مواد غذایی مفید و مناسب استفاده نماید، همچنین بهتر است همیشه مقدار زیادی میان وعده ها و تنقلات سالم را نیز در دسترس داشته باشد.

توجه داشته باشید؛ این دوران اصلا زمان خوبی برای رژیم گرفتن و کم کردن وزن نمی باشد، بنابراین مادر باردار نباید به هیچ عنوان در این دوره از بارداری اش، به فکر کم کردن وزنش باشد.

مادران باردار در دوران بارداری خود باید به طور متناوب آب بنوشند و از مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدن منظم مایعات برای رفع یبوست در بارداری غافل نشوند. همچنین برای درمان نفخ شکم می توانند به جای وعده های غذایی پر حجم در طول روز از وعده های غذایی کوچک، اما به تعداد زیاد استفاده شود، البته برای جلوگیری از تکرر ادرار می توانید  در ساعات پایانی روز و نزدیک زمان خواب، مایعات کمتری مصرف کنید.

همچنین اکنون وقت آن رسیده که لباس های راحتی و مناسب بارداری استفاده شود، شما می توانید با مشورت پزشک خود از یک ورزش مناسب بارداری همچون پیاده روی، شنا، و یوگا بهره ببرید، رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است، مگر اینکه پزشک ممنوعیت آن را لازم بداند. رفتن به مسافرت نیز در سه ماهه دوم ایرادی ندارد، زیرا احتمالا انرژی شما برای لذت بردن از سفر در این دوران زیاد است، البته در صورت قصد سفر با هواپیما حتما مشورت های لازم را با پزشک انجام داده و آگاهی لازم در مورد محدودیت های مربوط به آن را بدست آورید.

هفته 14 ام بارداری

به مادران باردار توصیه می شود, مصرف نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنند و از مصرف مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند, اجتناب کنند چرا که مقدار بیشتری آب در بدن می ماند و سلامتی مادر و جنین را به خطر می اندازد. همچنین به صورت منظم ورزش و نرمش انجام دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *