دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راه های افزایش اشتها در کودکان

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

بی اشتهایی یکی از مسائل شایع در افراد به خصوص کودکان می باشد. علت های مختلفی از جمله شیوه نادرست غذا دادن باعث بی اشتهای کودک می شود. این مسئله به راحتی قابل حل است و با راهکارهایی می توان آن را بر طرف کرد.

بی اشتهایی کودکان یکی از مسائل آزار دهنده والدین می باشد. عوامل مختلفی در بی اشتهایی کودکان تاثیر گذار هستند و این عوامل از همان بدو تولد ایجاد شده اند. مواد غذایی و راهکارهای زیادی وجود دارند که سبب زیاد شدن اشتها در کودکان می شوند و کمبود غذایی آن ها را جبران می سازند. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که با اقدامات صحیح, اشتها را در کودکان زیاد نمایند و عادت های غذایی نادرست را در کودکان ایجاد نکنند.

افزایش اشتها در کودکان

اشتهای کودکان

در این مطلب برخی از مواد غذایی و راهکارهایی که موجب افزایش اشتهای کودکان می شود را بیان می کنیم.

۱- ریحان : این سبزی معطر, برای افزایش اشتهای کودکان بالاتر از ۸ ماه استفاده می شود. عملکرد ریحان به این صورت است که به فرآیند هضم غذا کمک می کند و در نتیجه موجب افزایش میل به اشتها در کودکان می شود.

۲- زنجبیل : این گیاه به افزایش اشتها در کودک کمک می کند. برای استفاده از این گیاه می توانید مقداری زنجبیل را با کمی نمک له کنید و این مخلوط را در دوغ یا نوشیدنی دیگر کودک اضافه کنید و عصرها به کودک خود دهید. این ماده می تواند میل به غذا را افزایش دهد و اشتها را در کودک بهبود بخشد.

۳- پونه کوهی : یکی دیگر از ادویه هایی که می تواند اشتها را در کودکان بهبود و افزایش دهد, پونه گوهی است. از این ادویه می توانید در غذاهای کودک به منظور زیاد شدن اشتها استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

افزایش اشتها در کودکان

۴- آویشن : از دیگر راه های افزایش اشتهای کودکان، استفاده از ادویه آویشن است. این گیاه را می توانید در غذاهای کودکان استفاده کنید.

۵- آبمیوه : مصرف مرکبات تازه مانند آب پرتقال در وعده صبحانه می تواند اشتهای کودکان بی میل را افزایش دهد و در واقع اشتهای کودکان را تحریک می کند. همچنین میوه هایی نظیر سیب, هویج و شاخه کرفس در میل کودکان به غذا تاثیر زیادی دارد.

راهکارهایی برای افزایش اشتهای کودکان

۱- در هنگام غذا خوردن, با کودک خود در مورد موضوعات مثبت و شاد صحبت کنید. همچنین می توانید از یک موسیقی ملایم در این هنگام به منظور آرامش بخشی استفاده کنید.

۲- برای هضم راحت تر غذای کودک, می توانید از مقدار کمی سوپ گرم  در حدود زمان وعده غذایی او استفاده کنید. دقت کنید سوپ به دلیل رقیق بودن ممکن است خوردنش برای کودک سخت باشد, توصیه می شود سوپ را کمی قوام دار تهیه کنید تا کودک به راحتی آن را با قاشق بخورد و از آن لذت ببرد.

۳- دادن وعده های کوچک ما بین وعده های غذایی به عنوان مثال به عنوان میان وعده به کودک سیب یا موز یا ماست یا تخم مرغ آب پز دهید.

۴- زمان وعده غذایی شام را در اوایل شب تنظیم کنید. برای هضم مناسب غذا و داشتن خواب راحت برای کودک, باید حداقل سه ساعت فاصله بین وعده غذایی و زمان خواب وجود داشته باشد.

افزایش اشتها در کودکان

۵- در طول روز, کودک را تشویق به فعالیت و بازی کردن در فضای باز و زیر نور خورشید کنید. توصیه می شود به کودکان اجازه دهید حداقل به مدت ۳ ساعت از اوقات خود را صرف لذت بردن از فضاهای سبز و باز مانند پارک ها کنند. خستگی موجب بی اشتهایی کودک می شود. پس از استراحت کردن به کودکان غذا بدهید.

۶- کودکان به خوردن غذاهای رنگین, علاقه بیشتری نشان می دهند. توصیه می شود برای تهیه غذاها, از مواد غذایی رنگی با رنگ های سبز و زرد و نارنجی استفاده کنید تا کودک را جذب خوردن به غذا کنید.

۷- نخوردن برخی از مواد غذایی توسط کودک ممکن است به تقلید از افراد خانواده باشد. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند تا عادت غذایی درستی داشته باشند چراکه الگوی کودک خود می باشند.

۸- کودک دوست دارند خودشان غذا خوردن را تجربه کنند. به والدین توصیه می شود اجازه دهند کودکان به تنهایی غذا بخورند و به آن ها شیوه صحیح غذا خوردن را کم کم آموزش دهند. کودکان دوست دارند با غذایشان بازی کنند. بهتر است به آن ها زمان کافی داده شود تا با لذت بیشتر غذا بخورند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *