دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص ویتامین C و تاثیر آن بر سلامت و زیبایی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

ویتامین ث یکی از ویتامین های حیاتی برای سلامتی بدن است. همچنین این ویتامین جزء ویتامین های زیبایی به شمار می رود و خواص زیادی در درمان و پیشگیری از بیماری ها دارد.

ویتامین C یکی از ریز مغذی های حیاتی برای سلامتی انسان است که در گروه آنتی اکسیدان های مهم به شمار می رود. این ویتامین جزء ویتامین های محلول در آب است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. یکی از مهمترین خواص ویتامین C محافظت از پوست می باشد. بنابراین یکی از ویتامین های پایه و اساسی در زیبایی محسوب می شود.

خواص ویتامین C

 خواص ویتامین ها

از آن جایی که این ویتامین جزء آنتی اکسیدان ها است، در جریان خون قرار می گیرد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت های بدن صدمه می رسانند را خنثی می کند. یکی از مهمترین وظایف و خواص ویتامین C ، ساخت کلاژن در بدن است که کلاژن قوی ترین بخش بافت پیوندی در بدن محسوب می شود و تمام اعضای بدن را در کنار یکدیگر نگه می دارد. این ویتامین در برابر حرارت و مواد قلیایی از بین می رود و به گفته برخی محققان ویتامین ث که از طریق مصارف طبیعی وارد بدن می شود، اثراتش بسیار زیاد است. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود بنابراین با مصرف این ویتامین باید نیاز بدن فراهم شود.

خواص ویتامین C

به طور خلاصه خواص احتمالی این ویتامین را می توان به صورت زیر بیان کرد.

  • از بالا رفتن کلسترول خون پیشگیری می کند, به علاوه مصرف آن به همراه ویتامین E, موجب تصلب شریان های قلب شده و بنابراین مصرف آن برای بیماری های قلب مفید است.
  • از ایجاد لخته های خونی در رگ ها پیشگیری می کند.
  • ویتامین C ، از سلول ها در برابر فشارهای اکسیدی در سکته مغزی، محافظت می کند.
  • رشد سرطان ها را متوقف می کند.
  • بررسی ها نشان داده مصرف ویتامین ث، موجود کوتاه شدن طول درمان سرماخوردگی می شود.
  • یکی از خواص ویتامین C , کمک به درمان سوختگی های شدید است.

با این حال خواص قطعی از ویتامین C که توسط محققان به اثبات رسیده است شامل موارد زیر است:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خواص ویتامین C

  • رشد و ترمیم بافت های بدن
  • درمان زخم ها و جای زخم
  • ترمیم و حفظ سلامتی غضروف های استخوانی
  • حفظ سلامتی استخوان ها و دندان ها
  • کمک به جذب مواد معدنی

تاثیر بر پوست و زیبایی از جمله خواص ویتامین C

یکی از ویتامین های مورد نیاز برای پوست و زیبایی، ویتامین ث است. این ویتامین مخصوصا برای لک ها بسیار موثر است. بررسی ها نشان داده است که کرم های مرطوب کننده حاوی ویتامین C برای سلامتی پوست مفید هستند. به علاوه بررسی ها ثابت کرده است مصرف ویتامین ث سبب پاک شدن رادیکال های آزاد از پوست می شود که این رادیکال های آزاد منجر به چین و چروک، افتادگی پوست و دیگر تغییرات پیری می شود بنابراین مصرف مواد حاوی ویتامین C به سلامتی و زیبایی و جوان ماندن پوست کمک زیادی می کند.

خواص ویتامین C

همچنین این ویتامین کمک می کند تا پوست صاف و سفت شود و لکه های قهوه ایی ایجاد شده روی پوست را از بین می برد. مطالعات صورت گرفته بر روی گروهی از زنانی که دچار آفتاب سوختگی شده بودند، نشان داد مصرف کرم ویتامین C به مدت شش ماه توسط این گروه، بهبودی قابل توجهی را حاصل کرد.

خواص ویتامین C

پیری پوست از راه های مختلفی رخ می دهد، بنابراین مصرف تنها یک نوع ویتامین نمی تواند با پیری پوست مقابله کند و برای زیبایی پوست،  بدن نیاز به دریافت ویتامین های دیگر نظیر ویتامین A و ویتامین E دارد.

ویتامین C موجب ارتقای سلامتی مو نیز می شود. در واقع ویتامین ث، یکی از مواد مغذی و موثر به منظور رشد و تقویت مو به شمار می رود. مصرف این ویتامین باعث می شود که با انرژی تر به نظر برسید. از آن جا که این ویتامین باعث جذب بیشتر آهن در بدن شده، بنابراین منجر به زیبایی و سلامتی کل بدن می شود. در صورتی که بدن دچار کمبود آهن باشد، فرد احساس خستگی و ضعف می کند و اگر آهن مورد نیاز بدن تامین شود، این حالات اتفاق نیفتاده و فرد احساس سرحالی و انرژی بیشتر می کند.

ویتامین ها

از دیگر خواص ویتامین C تاثیر آن در رشد و ترمیم ناخن ها است که به دلیل تقویت پوست، ایجاد بافت پیوندی و کمک به حفظ سلامتی استخوان ها و رگ های خونی است. همچنین این ویتامین از ریشه شدن پوست گوشه ناخن (مانیکور) جلوگیری می کند.

منابع حاوی ویتامین C

ویتامین ث، هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و حیوانی و هم به صورت مصنوعی و به شکل قرص موجود است. با توجه به اینکه انسان ها قادر به ساخت این ویتامین در بدن خود نمی باشند، بنابراین باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند.

توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین C می باشند و از منابع حیوانی حاوی این ویتامین می توان جگر را نام برد. گرمای هوا, پخت و پز, نور, دخانیات و نگهداری طولانی مدت این ویتامین در یخچال ها و فریزرها موجب از بین رفتن این ویتامین می شود, از این رو افراد سیگاری از این ویتامین باید بیشتر مصرف کنند. همچنین در میان سبزی ها، جعفری 6 تا 7 برابر سایر سبزی ها دارای این ویتامین می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *