دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته دهم بارداری , تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

هفته دهم بارداری فرا می رسد و حالا مادر باردار تغییرات ظاهری بیشتری در خود احساس می کند. از این هفته حالت های ناراحت کننده مادر باردار کمتر و رو به پایان است.

در هفته ۱۰ بارداری تقریبا تمام بخش های بدن کودک تشکیل شده اند و اعضای بدن او به سرعت در حال رشد و تکامل جزئی تری می باشد. در این هفته اندازه جنین حدود یک دانه خرما می باشد. هنوز هم سر جنین نسبت به بقیه اعضای بدن او بزرگ تر است.

تغییرات جنین در هفته دهم بارداری

بارداری هفته به هفته

بعد از گذشت هفته نهم بارداری و آغاز هفته دهم جنین وزنی حدود ۱۰ تا ۲۰ گرم دارد و طول بدن او از نوک سر تا انتهای پاهایش ۲.۵ سانتی متر است. کودک در این هفته در حال بلعیدن مایعات است و لگد می زند. اندام های حیاتی کودک شامل کلیه ها، روده، مغز و کبد در جایگاه خود قرار دارند و عملکرد خود را شروع می کنند, هرچند که آن ها به رشد و توسعه خود در طول بارداری ادامه می دهند. در این مرحله سلول های قرمز خون در مکان نابودی کیسه محتوای نطفه در حال ساخته شدن است.

هفته دهم بارداری

اگر مادر باردار می توانست در این هفته داخل رحم خود را مشاهده کند می توانست جزئیات بیشتر دیگری شامل: تشکیل ناخن های کوچک بر روی انگشتان دست و پا و شروع رشد موهای کرکی بر روی پوست کودک خود را ببیند. همچنین از این هفته اعضای بدن کودک می تواند خم شود. دست های کودک از مچ خم می شود و با بالای قلب تقاطع پیدا می کنند و پاهایش ممکن است به اندازه کافی کشیده باشد تا بتواند با جلوی بدنش تقاطع پیدا کند. شکل اجمالی ستون فقرات کودک از طریق پوست شفافش به وضوح قابل رویت می باشد و اعصاب ستون فقراتش شروع به کشیده شدن از نخاع می کند.

هفته دهم بارداریبارداری و تغییرات جنین

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیشانی کودک به طور موقت با رشد مغزش، برآمده می شود و روی سر و در قسمت بسیار بالایی از سر قرار می گیرد که نیمی از طول بدن کودک سنجیده می شود.

تغییرات مادر در هفته ۱۰ بارداری

در بارداری هفته به هفته، از هفته ۱۰ به بعد ممکن است مادر بتواند توسط گوشی های مخصوص پزشک صدای ضربان قلب کودک را بشنود. بسیاری از زنان باردار بیان کرده اند زمانی که برای اولین بار صدای ضربان قلب کودک خود را شنیده اند، صدای آن شبیه رعد تاختن اسب است که بسیار سریع حرکت می کند.

رحم زنان قبل از بارداری به اندازه یک گلابی کوچک می باشد. در هفته ۱۰ بارداری رحم بزرگتر و به اندازه یک گریپ فروت می شود. از این هفته به بعد سایز و اندازه لباس های مادر رو به تغییرات بیشتری است و لباس های قبلی ممکن است کوچک و تنگ شده باشند و نیاز به پوشیدن لباس های  بارداری احساس می شود. افزایش سایز بیشتر در ناحیه میانی بدن مادر رخ می دهد که به دلیل افزایش وزن خفیف و نفخ و باد در این قسمت است.

در هفته دهم بارداری, بسته به سطح تناسب اندام، مادر باردار می تواند در طیف گسترده ایی از فعالیت های دروان بارداری به احتمال زیاد شرکت کند. ورزش های از قبیل شنا و پیاده روی در طول کل بارداری انتخاب های عالی می باشند. ورزش باعث سلامتی عضلات و قدرت و استقامت آن ها می شود که این سه خصوصیت به افزایش وزن ناشی از بارداری و حمل کودک در بارداری کمک زیادی می کنند. همچنین این ورزش ها مادر باردار را برای استرس های فیزیکی دوران بارداری آماده می کنند و به علاوه بعد از زایمان برگشت به وزن قبلی را آسان تر می کنند.

در هفته ۱۰ بارداری هم هنوز امکان تشخیص جنسیت جنین وجود ندارد اما اندام های تناسلی او در حال رشد هستند. اغلب مادران باردار از این هفته به بعد احساس بهتری خواهند داشت و حالت های ناراحت کننده از قبیل خستگی، تغییرات خلق و خو در این هفته از بین می رود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *