دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های هفته هشتم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته هشتم بارداری با اینکه تمام اعضای بدن کودک تشکیل شده ولی تغییرات زیادی در حال رخ دادن است و جنین همچنان در حال رشد می باشد. مادر در این هفته بیشتر بارداری را حس می کند و تغییرات زیادی در بدنش ظاهر می شود.

در این هفته رحم مادر به اندازه یک گرفرود شده است. جنین در این هفته حدود ۲ تا ۴ گرم وزن و طولی حدود ۳۳ الی ۴۱ میلی متر دارد. در هفته ۸ بارداری اولین لایه پوست شروع به پوشاندن بدن کودک می کند و بدن استخوانی جنین را به این شکل عایق بندی می شود.

تغییرات کودک در هفته هشتم بارداری

بارداری و رشد جنین

در هشتمین هفته از بارداری، کودک درون روحم دیگر، توده سلولی نیست و در این هفته بسیار شبیه یک نوزاد بسیار کوچک است. صورت کودک در حال رشد و تکامل بیشتر است به طوری که پلک های چشم کودک کاملا شکل گرفته اند و بینی برآمده شده است و لب بالایی او نیز در حال شکل گرفتن است. در این هفته انگشتان دست و پای کودک شروع به رشد کردن می کنند. قلب کودک به سرعت و قوی داخل بدن کوچکش می تپد.

لوله های تنفسی کودک از گلوی او به شاخه های ریه در حال رشد او، بسط داده شده اند و دم جنین در این هفته از بین رفته است. در مغز کودک، سلول های عصبی برای ارتباط با یکدیگر به بیرون منشعب شده تا مسیرهای عصبی اولیه شکل گیرند.

هفته هشتم بارداری

در این هفته ممکن است در مورد جنسیت جنین خیال پردازی هایی شود اما اندام هایی تناسلی جنین در هفته هشتم بارداری به اندازه کافی رشد نکرده اند تا بتوان جنسیت کودک را تعیین کرد. در هر صورت در این هفته کودک شما حدود یک دانه لوبیا قرمز می باشد که دائما در حال حرکت و جابه جایی است ولی در این هفته نیز هنوز مادر متوجه این حرکات نمی شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هفته هشتم بارداری

تغییرات مادر در هفته ۸ بارداری

از این هفته کمر مادر شروع به بزرگ تر شدن می کند که ممکن است در این هفته نشانه های آن، هنوز قابل مشاهده برای مادر نباشد. اگر مادر در این هفته شکم خود را کمی فشار دهد، احتمالا متوجه بزرگ تر شدن رحم خود خواهد شد. به علاوه در این هفته مادر متوجه بزرگ تر شدن پستان ها خواهد شد که به دلیل افزایش سطح هورمون ها در بدن به منظور آماده شدن مادر برای شیردهی اتفاق می دهد. روند رشد پستان ها ممکن است در طول بارداری همچنان ادامه داشته باشد.

 در هفته هشتم بارداری مادر ممکن است احساس خستگی چشمگیری داشته باشد که به دلیل افزایش چشمگیر سطح هورمون پروژسترون در بدن مادر است که به تنبلی کمک می کند. حالت تهوع یکی از شکایت های ثابت مادران در این دوران از بارداری است که انرژی بیشتری از مادر گرفته و در نتیجه خستگی او را تشدید می کند. همچنین احتمال درد ناحیه شکم در این دوران زیاد است. مادر در طی این هفته اثرات بیشتری از بارداری خود را احساس می کند. به علاوه مادر در طول این هفته ممکن است به درستی در شب نتواند بخوابد به خصوص اگر مادر در این هفته احساس درد و ناراحتی داشته باشد و یا مشکل تکرر ادرار او هنوز رفع نشده باشد.

به مادران باردار، توصیه می شود در این هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی کوتاه انجام دهند تا با خستگی های طاقت فرسا که به آن ها ضربه می زند، مقابله کنند و به رفع خستگی کمک بسیاری می کند.

نگرانی ها در مورد سقط جنین

نگرانی که اغلب عمومی شده، اکثر افراد فکر می کنند که تا پایان سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین وجود دارد، در تقویم بارداری، یعنی تا پایان ۱۲ هفتگی!! ولی در واقع سقط جنین در چند هفته اول بارداری اتفاق می افتد و احتمال سقط جنین در هفته های آینده کمتر و کمتر می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *