دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین روش ترک سیگار و تمام باید ها و نبایدهای ترک کردن سیگار

  • شیما عنایتی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب روش مناسب و روانشناسانه ای را برای ترک سیگار ارائه می دهیم. ترک کردن سیگار بسیار وابسته به وضعیت روحی و روانی شما می باشد. در فرایند ترک سیگار از مواردی که سبب استرس، خشم و ناراحتی شما می گردد، دوری نمایید.

سیگار معمولا برگ بریده و خرده شده توتون می باشد که در کاغذی نازک پیچیده شده و به عنوان سیگار عرضه می گردد. نیکوتین موجود در دود تنباکو اعتیاد آور است. نیکوتین همراه با دود وارد ریه و از آنجا به سرعت وارد مغز می گردد. این ماده سبب مسمومیت خفیف و سرخوشی کوتاه مدت می گردد. بیشترین بیماری های شایع در افراد سیگاری، بیماری های قلبی، ریوی و کبدی می باشند. در این مطلب به معرفی بهترین روش ترک سیگار علمی و نکاتی مهم برای موفقیت در آن می پردازیم.

روش ترک سیگار یکبار برای همیشه

ترک سیگار

اگر با اراده و تصمیم جدی می خواهید به سمت سیگار نکشیدن بروید کافیست ابتدا به این فکر کنید که سیگار کشیدن چه صدماتی به شما و اطرافیانتان وارد آورده یا وارد خواهد آورد. در این میان چون کودکان مراحل رشد خود را طی می کنند ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری به آن ها وارد آید که معمولا بیماری های بدخیمی مانند سرطان ناشی از دود سیگار بیش از همه کودکان را مورد توجه قرار می دهد. در مراحل اولیه دوری از سیگار سیگار، قلم و کاغذی بردارید تا مضرات سیگار را برای خود برشمارید. از لحاظ روانشناسی نوشتن نوعی قطعیت در تصمیمات ذهنی شما ایجاد خواهد نمود.

تاثیر سیگار بر روی بدن

دود سیگار تقریبا بر روی تمامی اعضای مهم و حیاتی بدن تاثیرگذار خواهد بود؛ سیستم عصبی و روانی، ریه و سیستم تنفسی، سیستم قلبی و عروقی، دستگاه گوارش، دندان ها، گوش میانی و … که بیماری های مختلفی را با خود به همراه می آورد که از جمله آن ها می توان به سکته قلبی ، سکته مغزی، مشکلات تنفسی، سرطان ریه، سرطان حنجره، سرطان پانکراس، فشار خون و …، نام برد. به طور کلی دود سیگار یکی از عوامل شایع مرگ و میر شناخته شده است. به طوری که آمار مرگ و میر بر اثر دود سیگار بسیار بیشتر از عوامل دیگری جون ایدز، سل، تصادفات رانندگی، خودکشی و … می باشد.

ترک کردن سیگار

  •  آرون گروپس

بعد از نوشتن معایب می توانید تفکرات، احساسات و هیجانات خود را نیز نسبت به سیگار و هر چیز دیگری که ذهن شما را به خود مشغول نموده بر روی کاغذ بیاورید تا آرامش و قطعیت بیشتری را برای شما به همراه بیاورد.

راه های ترک سیگار

  • اولین کاری که برای شروع عملی ترک سیگار، می توانید انجام دهید این است که به تدریج زمان های سیگار کشیدن خود را به تعویق بیاندازید به نحوی که بتوانید جایگزین مناسبی با توجه به علایق خود برای آن برگزینید. برای این کار ابتدا چند نفس عمیق بکشید و نوشیدنی مناسبی چون آب ، آبمیوه و…( در این مواقع نوشیدن چای یا قهوه توصیه نمی شود) یا خوراکی های معمول و سالمی همچون آدامس، آب نبات و… را بخورید ، سپس خود را به کاری مشغول نمایید ( فیلم، ورزش، بازی و …)، بهتر است در مراحل اولیه در کنار خانواده یا در جمع خود را سرگرم نمایید.

ترک کردن سیگار

  • بعد از هربار به تعویق انداختن می توانید سیگار خود را براحتی دور بیندازید به طوریکه پس از چند روز بسته سیگار شما خالی خواهد شد بدون اینکه آن را دود نموده باشد. توجه داشته باشید که در این مدت در مکان های پر دود و جمع هایی که سیگار می کشند کمتر بروید تا در معرض دود قرار نگیرید.
  • در فرآیند ترک سیگار، ممکن افسردگی به سراغ شما بیاید که ناشی از پاسخ طبیعی بدن به کمبود نیکوتین می باشد. برای جلوگیری از افسردگی می توانید به پزشک مراجعه نموده تا قرص هایی جایگزین نیکوتین برای شما تجویز نماید. یا اینکه بدون قرص با تقویت اراده و روحیه خود با انجام کارهایی که نشاط و شادابی برای شما به همراه می آورد از افسردگی رهایی یابید.

برنامه غذایی برای ترک سیگاربهترین روش ترک سیگار

دوری از سیگار با روش های طبیعی

استفاده از روش های طبیعی و خانگی نقش مهمی در نکشیدن سیگار دارند به همین خاطر در ادامه مطلب چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

نوشیدن آب

از روش های بسیار مفید و موثر به منظور سیگار نکشیدن نوشیدن آب است از این رو، هر گاه میل به سیگار کشیدن را در وجود تان احساس کردید یک لیوان آب بنوشید استفاده از این روش علاوه بر کاهش میل به سیگار کشیدن سبب کاهش عوارض آن نیز می شود.

دوری از کشیدن سیگار با راهکارهای طبیعی

فلفل قرمز

استفاده از فلفل قرمز به عنوان یک درمان سالم برای سیگار نکشیدن محسوب می شود بنابراین این ادویه را در رژیم غذایی تان قرار دهید و یا مقداری از این ادویه را به لیوان آب اضافه کرده سپس آن را بنوشید، استفاده از این روش سبب کاهش حساسیت تنفسی به نیکوتین و تنباکو می شود و همچنین میل به کشیدن سیگار را در شما کمتر می کند.

تربچه

می توانید جهت سیگار نکشیدن از آب تربچه کمک بگیرید فقط کافی است آب تربچه و عسل را با هم ترکیب نمایید سپس مخلوط به دست آمده را روزی دو بار در روز بنوشید.

دوری از سیگار با روش های طبیعی

عسل

عسل گزینه مناسبی جهت دوری از سیگار کشیدن است زیرا دارای آنزیم ها، ویتامین های مفید و پروتئین ها می باشد که با استفاده از آن خیلی راحت می توانید از کشیدن سیگار دوری کنید.

جینسینگ

استفاده از این گیاه دارویی از انتشار دوپامین که اجزای اصلی نیکوتین است پیشگیری می کند، به اندازه یک قاشق غذا خوری پودر جینسینگ را به وعده صبحانه تان اضافه کنید.

روش های سیگار نکشیدن

استفاده از جو

جو از روش های سالم و مفید برای نکشیدن سیگار به شمار می رود، می توانید به دو فنجان آب جوشیده یک قاشق جو اضافه کنید سپس اجازه دهید یک شب بماند و صبح روز بعد به مدت ده دقیقه محلول حاصل را بجوشانید سپس مصرف کنید، از ترکیب حاصل پس از هر وعده غذایی استفاده کرده و از مصرف آن در شب خودداری نمایید، جو سموم مضر در بدن را کاهش داده و همچنین میل به کشیدن سیگار را نیز کم می کند.

عوارض کشیدن سیگار

  • افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری های فشار خون و بیماری های قلبی و سکته
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان، پانکراس، ریه، مری، دهان و دیگر سرطان ها مانند سرطان خون
  • شکنندگی استخوان
  • ناتوانی جنسی
  • مشکلات باروری
  • تاثیر منفی بر قوه ی حافظه و تعقل
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت
  • تاثیر مخرب بر حس بویایی و چشایی
  • در افزایش احتمال افسردگی در جوانان

روش های ترک سیگار

موارد مهمی که در فرایند نکشیدن سیگار باید به آنها اهمیت بدهید و برنامه منظمی برای آن ترتیب دهید:

  • میوه و سبزیجات را هر روز در برنامه غذایی خود بگنجانید
  • از مواردی که استرس، خشم و ناراحتی شما را تشدید می کنند دوری نمایید.
  • راه رفتن، پیاده روی و ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • از مصرف الکل و هر چیزی که به عنوان عادت، شما را به کشیدن سیگار تحریک می کند دوری نموده به طوری که جایگزین مناسبی برای آن بیابید ( معمولا حضور در کنار خانواده و جمع و انواع خوراکی های متنوع می توانند کمک کننده باشند)
  • نکته مهم اینست که پس از یکی دوبار شکست خوردن عقب نکشید. از بین بردن اعتیاد کامل کمی زمان بر است.

تاثیرات ترک سیگار

همانطور که در عکس بالا مشاهده می نمایید، آثار ترک سیگار به سرعت بر روی سلامتی شما دیده خواهد شد. برای دیدن مطالب بیشتر در خصوص روش های ترک اعتیاد به قسمت ترک سیگار بروید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *