آرگا
  • کد خبر: 13061
    تعداد بازدید : 174 بازدید
    تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور, ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    مهمترین خواص بادام, تمام فواید و مضرات مصرف بادام درختی

    بادام یکی از مغزهای مفید و پر خاصیت برای بدن انسان محسوب می شود. از بادام به شکل های خام و بو داده استفاده می شود و روغن بادام نیز یکی از فرآورده های حاصل از بادام درختی می باشد. بادام یکی از مواد غذایی پر کالری محسوب می شود.

    بادام یکی از مغزهای بسیار محبوب به شمار می رود. با وجود چربی بسیار زیاد این مغز، این مغز بسیار مغذی و برای سلامتی مفید می باشد. طعم عالی و خواص بادام، آن را به یک میان وعده خوب تبدیل کرده است. با این حال مصرف بیش از حد بادام، عوارض جانبی برای بدن خواهد داشت. در ادامه مطلب با خواص و مضرات این مغز بیشتر آشنا خواهیم شد.

    فواید و مهمترین خواص بادام

       خواص بادام

    مطابق شواهد به دست آمده، ۹ تا از مهمترین خواص بادام عبارت اند از :

    ۱- بادام مقادیر عظیمی از مواد غذایی را ارائه می کند. یک مشت کوچک بادام یا ۲۸ گرم از این آجیل شامل مواد مغذی زیر می باشد:

    • فیبر : ۳.۵ گرم
    • پروتئین : ۶ گرم
    • چربی : ۱۴ گرم که ۹ گرم از این چربی اشباع شده است
    • ویتامین E : سی و هفت درصد
    • منگنز : سی و دو درصد
    • منیزیم : بیست درصد

    بادام همچنین دارای مقادیری مس، ویتامین B2 و فسفر می باشد. این مقدار بادام می تواند ۱۶۱ کالری و  ۲.۵ گرم کربوهیدرات قابل هضم را برای بدن تامین کند. باید توجه شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد کالری بادام توسط بدن جذب نمی شود چرا که چربی درون آن بسیار سخت قابل دسترس و شکسته شدن است. به علاوه بادام دارای مقدار بالای اسید فیتیک است که این ماده دارای مواد معدنی خاصی می باشد که از جذب کالری در بدن جلوگیری می کنند و این بدان معنا است که میزان آهن و روی و کلسیمی که از خوردن بادام بدن دریافت می کند تا حدی کاهش می یابد.

    ۲- بادام سرشار از آنتی اکسیدان ها است. بادام یکی از منابع فوق العاده از آنتی اکسیدان ها به شمار می رود. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر فشار اکسیداتیو محافظت می کند که این فشار می تواند به ملکول های درون سلول ها آسیب بزند و به پیر شدن و ابتلا به سرطان ها کمک کند. آنتی اکسیدان های قدرتمند بادام عمدتا در لایه قهوه ایی پوست آن ذخیره شده است. به همین دلیل بادام سفید و پوست گرفته شده از نظر سلامتی انتخاب خوبی نمی باشند.

    ۳- بادام سرشار از ویتامین E است. این ویتامین از غشاهای سلولی در برابر آسیب ها محافظت می کند. ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان های محلول در چربی به شمار می رود. این اکسیدان ها تمایل به ساخت غشای سلولی دارند و از سلول ها در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند. بادام یکی از بهترین منابع ویتامین E در جهان شناخته شده است که مصرف ۲۸ گرم از آن، نیاز ۳۷ درصد به ویتامین E را روزانه تامین می کند. مطالعات زیادی نشان داده است که ویتامین E ارتباط زیادی با پایین تر شدن نرخ بیماری های قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر دارد.

    ۴- بادام می تواند به کنترل قند خون کمک کند. مغزها کم کربوهیدرات هستند اما دارای چربی های سالم، پروتئین و فیبرها می باشند. به همین دلیل آن ها گزینه خوبی برای بیماران دیابتی محسوب می شوند. با این حال یک چیزی که بادام را از سایر مغزها متمایز می کند، وجود درصد بالای منیزیم در آن است. منیزیم جزء مواد معدنی به شمار می رود که در ۳۰۰ تا از فرآیندهای بدن دخالت دارد و یکی از این فرآیندها کنترل قند خون می باشد. تحقیقات نشان داده است که ۲۵ تا ۳۸ درصد از بیماران دیابنی نوع دوم دچار کمبود منیزیم هستند و در صورتی که این کمبود جبران شود، سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد انسولین در بدن می شود. این موضوع نشان دهنده این است که مصرف بادام از ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع دوم پیشگیری می کند.

    خواص بادام

    ۵- وجود منیزیم در بادام برای سطح فشار خون نیز مفید است. فشار خون بالا یکی از دلایل عمده حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه ها می باشد. کمبود منیزیم در بدن به شدت با مشکلات فشار خون ارتباط دارد. با مصرف بادام می توان سطح منیزیم را در بدن افزایش داده و فشار خون را کنترل کرد.

    ۶- بادام سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. وجود سطح بالایی از کلسترول LDL در خون، یک عامل خطر برای بیماران قلبی محسوب می شود. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که مصرف بادام سطح کلسترول بد را در خون به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد و این در حالی است که این مغز می تواند سطح کلسترول خوب را در بدن همچنان حفظ کند.

    ۷- بادام از اکسیداسیون مضر کلسترول LDL در بدن جلوگیری می کند. یک گام مهم در روند بیماری های قلبی اکسیداسیون است که مصرف بادام از ان جلوگیری می کند. پوست قهوه ایی بادام منبع غنی از اکسیدان پلی فنول است که این اکسیدان از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می کند. این عملکرد در کنار ویتامین E قوی تر می شود. این تاثیر بادام سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در طول زمان می شود.

    ۸- بادام گرسنگی را کاهش می دهد. مصرف بادام به دلیل وجود کالری زیاد می تواند میل به اشتها را کاهش دهد. بادام با داشتن کربوهیدرات کم، دارای فیبر و پروتئین می باشد که هر دو این مواد، باعث افزایش میل سیری می شوند.

    ۹- بادام در کاهش وزن خیلی موثر است. این مغز دارای مواد مغذی می باشد که هضم آن ها برای بدن سخت است. با وجود مقدار زیادی چربی در بادام، این مغز در کاهش وزن بسیار موثر است.

    از جمله دیگر خواص بادام می توان به مفید بودن برای مغز، مفید بودن برای سلامتی استخوان ها، افزایش دادن قدرت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامتی پوست، ضد التهاب بودن، افزایش انرژی، مفید برای بارداری و پیشگیری از یبوست اشاره کرد.

    مضرات بادام درختی

    بادام درختی

    مصرف بیش از حد و نادرست از همه مواد غذایی برای سلامتی مضر است. مصرف بیش از حد بادام نیز می تواند سلامتی را به خطر بیاندازند. از جمله مضرات مصرف بیش از حد بادام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افزایش وزن. مصرف بیش از حد بادام می تواند باعث اضافه وزن شود. توصیه می شود بیش از حدود ۳۰ گرم بادام روانه مصرف نشود. این مقدار از بادام حدود ۱۶۳ کالری و ۱۴ گرم چربی برای بدن فراهم می کند و مصرف بیش از این اندازه می توانند باعث اضافه وزن شود.
    • تداخل دارویی. بادام حاوی مقدار زیادی منگنز می باشد. حدود ۳۰ گرم بادام ۰.۶ میلی گرم منگنز برای بدن فراهم می کند. در شرایط طبیعی بدن این مقدار تامین منگنز خوب و مفید است ولی در صورتی که از بادام بیش از حد استفاده شود و در رژیم غذایی منگنز زیاد وجود داشته باشد، ممکن است تداخل دارویی ایجاد شود. مقادیر بالای منگنز در خون می تواند با مصرف داروهایی نظیر آنتی سایکوتیک، آنتی اسیدها، ملین ها، داروهای فشار خون و آنتی بیوتیک های خاص تداخل ایجاد کند.
    • افزایش ویتامین E. با مصرف بیش از حد بادام سبب افزایش ویتامین E در بدن می شوید که مقدار بیش از حد این ویتامین در بدن سبب بی حالی، تاری دید، سردرد، اسهال و نفخ می شود.
    • مشکلات گوارشی. وجود فیبر در بادام سبب می شود که مصرف بیش از حد از آن ایجاد نفخ و یبوست در بدن کند. باید توجه شود در صورت مصرف بیش از حد از بادام باید به مقدار زیادی آب مصرف شود تا دستگاه گوارش بتواند به درستی عمل کند.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :