دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین نشانه ها و علائم سرطان تخمدان را بهتر بشناسید

  • بهاره سلطانی
  • ۷ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از بیماری های شایع در زنان سرطان تخمدان می باشد. این بیماری در زنان مسن بیشتر است با این حال ممکن است بعضی از زنان جوان نیز به این بیماری مبتلا شوند. در این مطلب به علائم سرطان تخمدان و علت بوجود آمدن آن می پردازیم.

به دلیل اینکه  نشانه های سرطان تخمدان بیشتر مربوط به اختلال در کارکرد دستگاه گوارش است بنابراین ممکن است با بیماری های گوارشی اشتباه گرفته شود. به همین دلیل تشخیص صحیح باید توسط پزشک صورت گیرد. از طرفی جدی گرفتن این نشانه ها در انتخاب راه درمان مناسب کمک کرده و بیماری را در مراحل اولیه متوقف می کند. تخمک گذاری در تخمدانها انجام می شود و اگر تخمدان دچار سرطان شود روی قدرت باروری فرد تاثیر می گذارد. در ادامه می توانید نشانه های بروز سرطان تخمدان، عوامل بوجود آورنده و شیوه های درمانی را مطالعه کنید.

دستگاه تولید مثل خانم ها دارای دو غده تولید مثل هستند که تخمدان نام دارند و در دو طرف رحم می باشند که وظیفه تولید تخمک و همچنین تولید هورمون های زنانه پروژسترون و استروژن بر عهده آن ها می باشد  و زمانی که در تخمدان سلول های غیر طبیعی شروع به رشد بیش از حد می کند سرطان تخمدان در فرد رخ می دهد و تا زمانی که در شکم و لگن گسترش پیدا نکند قابل تشخیص نمی باشد و معمولا با شیمی درمانی و جراحی درمان می شود در ادامه شما را با این سرطان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

روش درمان سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان

نشانه های سرطان تخمدان معمولا بعد از پیشرفت بیماری خود را نشان می دهد دلیل آن هم این است که تخمدان ها در قسمت انتهایی لگن قرار دارند که با آزمایشات دقیق مانند سونوگرافی تخمدان ها و رحم تومور قابل شناسایی است.

از نشانه سرطان تخمدان می توان به چاق شدن شکم به طور غیر طبیعی و همچنین نفخ شکم اشاره کرد. این بیماری ارتباط مستقیم با برنامه غذایی افراد دارد. احساس سیری زود رس حتی وقتی غذای کافی خورده نشود نیز از نشانه های این بیماری است. از دیگر نشانه های سرطان تخمدان می توان به درد در ناحیه شکم، حالت تهوع، تکرر ادرار، یبوست، اشکال در دفع مدفوع و اشکال در بلع غذا اشاره کرد.

همانطور که گفته شد احساس درد شدید یکی از مهمترین نشانه سرطان تخمدان می باشد. خصوصا اگر این درد در دوران قاعدگی و زمان مقاربت باشد. همچنین بی نظمی قادعگی و خون ریزی غیر طبیعی در زنانی که یائسه شده اند نیز از دیگر نشانه های این بیماری می باشد. به همین دلیل به زنان مسن توصیه می شود که در سال حداقل یک مرتبه آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

  •  آرون گروپس

علائم سرطان تخمدان

دلایل بروز سرطان تخمدان

عدم بارداری یکی از زمینه های بروز بیماری سرطان تخمدان می باشد. افرادی که فرزند ندارند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض این بیماری هستند. همچنین بالا رفتن سن نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد. به طوری که زنان بالای ۵۰ سال بیشتر تعداد مبتلایان به این بیماری هستند.

مصرف بعضی داروها

یکی دیگر از عواملی که ابتلا به این بیماری را تقویت می کند مصرف داروهای هورمونی حاوی استروژن در زنان است. این داروها برای از بین بردن علائم یائسگی تجویز می شود. در صورتی که از این داروها به مدت ۱۰ سال استفاده شود احتمال بروز بیماری سرطان تخمدان چند برابر می شود.
از دیگر داروهایی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد می توان به داروهای تحریک کننده تخمدان اشاره کرد. از این دارو ها برای درمان ناباروری استفاده می شود که مصرف آنها ممکن زمینه ساز پیدایش علائم سرطان تخمدان شود.

اضافه وزن

محققان دریافتند زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند. اگر میزان BMI در زنان بیشتر از ۳۰ باشد احتمال بروز این بیماری در آنان چندین برابر بیشتر از زنانی است که وزن متناسب دارند.

نشانه های سرطان تخمدان

عوامل ارثی

سرطان تخمدان ممکن است در اثر عوامل ارثی بروز کند. اگر یکی از اعضای خانواده سابقه این بیماری را داشته باشد احتمال بروز آن افزایش می یابد. همچنین در صورتی که سابقه بیماری هایی مانند سرطان سینه، سرطان‌‌ روده بزرگ و سرطان رحم نیز وجود داشته باشد احتمال بروز سرطان تخمدان در سایر اعضا بیشتر است.

روش درمان سرطان تخمدان

یکی از نکات مهم در مورد شیوه درمان سرطان تخمدان شرایط جسمی بیمار بعد از درمان می باشد. باقی ماندن قدرت باروری فاکتور مهمی در انتخاب روش درمانی محسوب می شود. برای افرادی که تمایل به بارداری دارند نمی توان از روش برداشتن تخمدان استفاده کرد. با این حال میزان پیشرفت بیماری نیز در روش درمان موثر است. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان راحتتر صورت می گیرد و نیاز به برداشت تخمک نمی باشد. اما در صورتی که بیماری در مراحل پیشرفته باشد برای درمان تخمک را از بدن خارج می کنند.

علائم بیماری سرطان تخمدان

بعد از مشاهده علائم سرطان تخمدان فرد باید مورد تشخیص و آزمایش دقیق قرار گیرد تا درمان مناسب انجام شود. روش جراحی درمان اصلی این بیماری است. در این روش بافتهای سرطانی را برداشته و سپس با استفاده از رادیوتراپی درمان تکمیلی انجام می شود. رادیوتراپی برای از بین بردن باقی مانده سلول های سرطانی می باشد.

از دیگر روش های درمان بیماری سرطان تخمدان، روش شیمی درمانی می باشد. این روش به سه شکل مختلف ممکن است انجام شود. یک شکل از این روش درمان تزریق وریدی می باشد. همچنین ممکن است به شکل های دهانی و یا جای گذاری لوله در شکم انجام شود. از این روش برای افرادی استفاده می شود که تمایل به خروج تخمدان از بدن ندارند. همچنین اگر بیماری در مراحل اولیه باشد از این روش استفاده می شود.

علائم سرطان تخمدان در زنان

نکته

بعد از روش جراحی فرد ممکن است هنوز درد را در ناحیه شکم احساس کند. برای تسکین این درد از دارو استفاده می شود و همچنین گفتنی است که بهبودی کامل چند هفته بعد از جراحی اتفاق می افتد.

بررسی انواع سرطان

نوع سرطان تخمدان را با توجه به نوع سلول و محلی که درگیر می شود می توان تعیین کرد که انواع آن عبارتند از :

تومورهای اپیتلیال: لایه نازک بافتی که خارج از تخمدان می باشند را به خود گرفتار می کند که تقریبا نود درصد سرطان تخمدان از این نوع هستند.

تومور استروما: از بافت تخمدانی تشکیل شده که نسبت به مابقی تومور ها در مراحل اولیه قابل تشخیص است و حدود هفت درصد از تومور های تخمدان از این نوع می باشند.

تومور سلول‌های جنینی: این سلول بسیار کم بوده و در بین زنان جوان تر بیشتر مشاهده می شود.

بررسی انواع سرطان تخمدان

روش های پیشگیری

با کمک روش های زیر می توانید خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش داد.

۱. در مورد مناسب بودن یا نبودن قرص های ضد بارداری با پزشک مشورت نمایید، خانم هایی که قرص های ضد بارداری استفاده می کنند امکان دارد خطر مبتلا شدن به این نوع سرطان در آن ها کاهش پیدا کند اما به خاطر داشته باشید که جلوگیری از بارداری با این دارو های خوراکی نیز خطراتی را به وجود می آورد.

۲. در صورتی که سابقه سرطان تخمدان و پستان در خانواده دارید با پزشک تان مشورت نمایید که در برخی مواقع پزشک امکان دارد به شما مشاور ژنتیکی توصیه کند و در صورتی که در معرض جهش ژنی قرار داشته باشید خطر ابتلا به این سرطان در شما افزایش می یابد که در این وضعیت پزشک ممکن به منظور پیشگیری از سرطان تخمدان اقدام به برداشتن تخمدان ها کند.

روش های پیشگیری از سرطان تخمدان

عوامل که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا می برد

  • داشتن ژن BRCA1 و BRCA2
  • سابقه خانوادگی در مورد مبتلا شدن به سرطان سینه، رحم و تخمدان
  • چاقی
  • هرگز باردار نبودن
  • داشتن سندرم لینچ
  • اندومتریوز
  • سن ( در بیشتر موارد پس از یائسگی)
  • برخی از دارو های باروری و هورمونی

آشنایی با علایم سرطان تخمدان

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد و با سرطان تخمدان بیشتر آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر علایم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *