دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه بسیار خوشمزه و نکات طلایی

  • ندا خوشرو
  • ۷ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

باقالی پلو با ماهیجه از انواع غذاهای ایرانی پرطرفدار و محبوب است؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را با روش اصلی و به صورت مرحله به مرحله به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل و متفاوت را به شما همراهان عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

باقالی پلو با ماهیچه غذایی مجلسی با طعم متفاوت است و این نوع غذا جزء پلو های مخلوط محسوب می شود در دستور ساخت باقالی پلو با ماهیچه از برنج و شوید و پیاز و زعفران باقلا و ماهیچه گوسفند و ادویه و روغن استفاده می شود و بهتر است کدبانوهای عزیز در فصل باقالی از پخت این نوع پلوی مخلوط غافل نشوند.

باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو با مرغ از انواع غذاهای لذیذ هستند و شما می توانید این نوع غذاها را برای پذیرایی از مهمان هایتان در مجالس و مهمانی های مختلف بپزید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

تزیین باقالی پلو با ماهیچه

آشنایی با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

برای ساخت باقالی پلو با ماهیچه ابتدا باید ماهیچه و باقالی پلو را به صورت جداگانه بپزید و سپس آن ها را در ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید؛ در ادامه دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه را به شما همراهان عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

مواد لازم برای چهار نفر

  • شوید پاک کرده : سه پیمانه
  • برنج : چهار پیمانه
  • پیاز متوسط : سه عدد
  • زعفران دمکرده : ۱/۲ استکان
  • باقلا لپه ای : سه پیمانه
  • ماهیچه گوسفند : نیم کیلوگرم
  • روغن زیتون : دو قاشق غذاخوری
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن مخصوص سرخ کردنی : به میزان لازم

دستور پخت باقالی پلو

در تهیه باقالی پلو ابتدا برنج را به مدت ۲ ساعت در ظرف مناسبی به همراه مقداری آب و دو قاشق غذاخوری نمک خیس کنید.

خیس کردن برنج

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از مدت زمان ذکر شده درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید یک قاشق غذاخوری نمک به آب در حال جوش اضافه کنید سپس باقلاهای پاک کرده را درون آب بریزید و اجازه دهید تا باقلاها به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشند بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آب برنج خیس خورده را خالی کنید و برنج را درون قابلمه بریزید و بعد از گذشت مدت زمانی مناسب برنج و باقلا را آبکش کنید.

آبکش کردن باقالی پلو
در مرحله بعدی طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و ته قابلمه دو قاشق غذاخوری روغن بریزید سپس ته دیگ مورد نظر خود را در ته قابلمه قرار دهید و یک لایه از مخلوط باقلا و برنج را روی ته دیگ بریزید سپس شوید را به آرامی با مخلوط باقالی پلو ترکیب کنید و این روش را تا زمانی که شوید و مخلوط باقالی پلو به پایان برسد ادامه دهید. در صورت تمایل می توانید شوید را درون آبکش با باقالی پلو مخلوط کنید و سپس مخلوط شوید و باقالی پلو را درون قابلمه بریزید.

طرز تهیه باقالی پلو خوشمزه با ماهیچه

 ۱/۲ از زعفران دمکرده را نیز به همراه یک استکان آب جوش و روغن روی باقالی پلو بریزید.

اضافه کردن زعفران دمکرده باقالی پلو

در قابلمه را با کمک دمکنی بپوشانید سپس اجازه دهید تا باقالی پلو دم بکشد.

دم کردن باقالی پلو

دستور پخت ماهیچه

ماهیچه های گوسفند را درون تابه ای مناسب با مقداری زردچوبه و روغن با حرارت زیاد تفت دهید تا اطراف ماهیچه ها طلایی رنگ شود سپس درون قابلمه ای با گنجایش مناسب ماهیچه های تفت داده شده را در یک ردیف بچینید و روی ماهیچه ها را با مقداری زیادی پیاز خلالی شده بپوشانید.

باقی مانده زعفران دمکرده را به همراه کمی روغن زیتون و زردچوبه و فلفل روی ماهیچه ها بریزید سپس حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید تا ماهیچه ها پخته شوند. توجه داشته باشید نباید ماهیچه های گوسفند را در هنگام پخت درون ظرف جابجا کنید و علاوه بر این برای پختن ماهیچه ها نیازی نیست به آن ها آب اضافه کنید زیرا ماهیچه ها با آبی که از پیازها خارج می شود پخته می شوند.

طرز تهیه ماهیچه
بعد از اینکه از پخت ماهیچه مطمئن شدید مقداری نمک به آن اضافه کنید و سپس ماهیچه ها را درون قابلمه جابجا کنید و شعله گاز را بیشتر کنید تا پیاز ها سرخ شوند اگر ماهیچه ها در مرحله له شدن هستند آن ها را از قابلمه خارج کنید سپس منتظر بمانید تا پیاز ها سرخ شوند.

ماهیچه

نکات طلایی برای پخت بهتر باقالی پلو با ماهیچه

۱. اگر به باقلای تازه دسترسی ندارید می توانید از باقلای خشک نیز استفاده کنید که در این صورت باید ۴ ساعت قبل از پخت باقالی پلو باقلاها را در مقداری آب خیس کنید و سپس باقلا ها را به صورت جداگانه بپزید که در این روش باید برنج را هم به صورت جداگانه آبکش کنید سپس برنج و باقلای آبکش شده را با یکدیگر مخلوط کنید و بقیه مراحل را به روشی که گفته شد انجام دهید.
۲. اگر به شوید تازه دسترسی ندارید می توانید از شوید خشک در دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه استفاده کنید که در این صورت برای خوشمزه تر شدن باقالی پلو باید از آب و روغن بیشتری استفاده کنید.
۳. بعد از پخته شدن باقالی پلو با ماهیچه می توانید این غذای خوشمزه و خوش طعم را در ظرف مناسبی برای سرو بکشید و سپس با کمک روش های تزیین باقالی پلو این غذای لذیذ را تزیین کنید.

دستور پخت مرحله به مرحله باقالی پلو

آموزش تهیه باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو دارای انواع مختلفی است که با روش های متفاوتی نیز تهیه می شود در ادامه مطلب دستور تهیه باقالی پلو با مرغ را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم

  • برنج : چهار پیمانه
  • باقلا سبز : دو پیمانه
  • گوشت مرغ : چهار تکه ران یا سینه
  • پیاز : دو عدد
  • سیر : دو حبه
  • زعفران دم کرده : یک قاشق غذا خوری
  • شوید تازه یا خشک : سه قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه : به مقدار لازم
  • زردچوبه و روغن : به مقدار لازم

آموزش تهیه باقالی پلو با مرغ

روش تهیه

ابتدا پیاز ها را به صورت خلالی متوسط خرد کرده سپس داخل کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند حالا سیر را رنده کرده و به آن بیافزایید و تفت دهید.

حالا تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کرده و تمام قسمت های آن را سرخ کنید سپس یک تا دو لیوان آب را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن بیافزایید و اجازه دهید مرغ بر روی حرارت ملایم بپزد.

در این مرحله به سراغ تهیه برنج بروید و آن را بخیسانید سپس مقداری آب داخل قابلمه ریخته و کمی نمک به آن اضافه کرده و اجازه دهید آب بجوشد حالا برنج را آبکشی کرده و بشویید و به قابلمه بیافزایید و بسته به نوع برنج پنج تا ده دقیقه اجازه دهید داخل آب جوش بجوشد. ( به منظور آماده شدن برنج آن را زیر دندان یا بین دو انگشت تست نمایید.)

حالا برنج را آبکشی کرده و باقالی ها را نیز به مدت پنج دقیقه داخل آب جوش ریخته سپس کف آن را گرفته و بعد از آبکشی با برنج مخلوط کنید.

در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و کمی روغن داخل آن ریخته و بسته به سلیقه تان به منظور تهیه ته دیگ می توانید از سیب زمینی حلقه ای یا نان لواش استفاده کنید سپس روی ته دیگ مخلوط برنج و باقلا سبز بریزید.

بر روی هر لایه برنج مقداری شوید خشک یا تازه ساطوری شده ریخته و به این شکل تمام برنج را داخل قابلمه بریزید و با دم کنی درب قابلمه را محکم کرده و بگذارید به مدت تقریبا یک ساعت دم بکشد.

در مرحله آخر از نحوه تهیه باقالی پلو با مرغ در پانزده دقیقه پایانی پخت مرغ به آن زعفران دم کرده بیافزایید و بعد از دم کشیدن برنج آن را با مرغ زعفرانی نوش جان کنید.

روش پخت باقالی پلو با مرغ

در این مطلب طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و مرغ را به شما عزیزان آموزش دادیم که امیدواریم از پخت این غذای خوش طعم نهایت لذت را ببرید؛ در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت پلوهای مخلوط به بخش انواع پلو مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *