دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص روغن زیتون, فواید و مضرات روغن زیتون و تاثیر آن بر پوست و مو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

روغن زیتون یکی از روغن های سالم به شمار می رود که به خصوص استفاده از آن برای سلامتی قلب توصیه می شود. استفاده موضعی از این روغن برای پوست و مو بسیار مفید بوده و منجر به سلامتی پوست و مو می شود.

انواع روغن ها در مغازه ها به چشم می خورد. متخصصان تغذیه روغن زیتون را یکی از سالم ترین انواع روغن ها می دانند که به ویژه برای قلب بسیار مفید است. این روغن یکی از روغن های حاوی چربی اشباع نشده می باشد. با این وجود اگر از این روغن به درستی استفاده نشود، برای سلامتی بدن مضر است تا جایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان ها را افزایش دهد.

فواید و خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون

1- روغن زیتون حاوی مقدار زیادی چربی می باشد ولی این بدان معنا نیست که این روغن مضر می باشد. خیلی از افراد فکر می کنند که وجود چربی در رژیم مضر است. در حالی که این طور نیست و کمبود چربی سالم در بدن موجب اختلالات در قند خون و عدم تعادل شیمیایی می شود که می تواند به بیماری های قلبی و آلزایمر کمک کند که جزء خواص روغن زیتون به شمار می رود. بنابراین بدن به چربی نیاز دارد ولی این چربی باید سالم باشد و روغن زیتون یکی از چربی های سالم محسوب می شود.

2- غالب افراد شنیده اند که خوردن بیش از حد چربی، سطح کلسترول خون را بالا می برد. اما روغن زیتون در درجه اول سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است. این اسیدها می تواند سطح کلسترول کلی خون را کاهش دهد و در نتیجه کلسترول LDL خون را که کلسترول مضر برای قلب است را کم می کند.

3- تحقیقات صورت گرفته بر روی روغن زیتون نشان داده است که این روغن می تواند به مکانیسم  انعقاد خون کمک کرده و آن را در تعادل حفظ کند. از این طریق روغن زیتون می تواند از حملات قلبی جلوگیری کند.

4- همچنین چربی های موجود در روغن زیتون از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم، محافظت می کنند و افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دوم، با مصرف این روغن می توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند به این وسیله که روغن زیتون سطح قند خون و مقدار انسولین را در بدن آن ها به درستی تنظیم می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

5- روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک می باشد که این اسید خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

6- روغن زیتون یکی از منابع بزرگ طبیعی ویتامین E محسوب می شود. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می تواند 25 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. ویتامین E از غشاهای سلول ها در بدن محافظت می کند و برای سلامتی پوست بسیار موثر است. به علاوه روغن زیتون منبع خوبی از ویتامین K است که این ویتامین به سلامتی استخوان ها کمک می کند و از مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند.

7- ترکیبات دیگر در روغن زیتون به کنترل فشار خون و ارتقای سلامتی رگ ها کمک می کند که سلامتی این دو عامل بر سلامتی قلب موثر است. پلی فنول موجود در روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری های قلبی در سطح ژنتیکی را کاهش می دهد و از موثرترین خواص روغن زیتون به شمار می رود.

استفاده نادرست و مضررات روغن زیتون

خواص روغن زیتون

1- روغن زیتون روغنی نسبتا شکننده و ضعیف به شمار می رود و در معرض نور خورشید می تواند شروع به وا رفتن کند. بنابراین توصیه می شود روغن زیتون در یک بطری تیره و در جای تاریک و خنک نگهداری شود. در صورتی که در معرض نور قرار گیرد تاثیر غذایی این روغن ضعیف می شود.

2- استفاده روغن زیتون در طبخ با دمای بالا، نادرست است. از این روغن می توان به صورت سرد و در انواع سالادها استفاده کرد. همچنین از روغن زیتون می تواند در سرخ کردن سریع مواد استفاده کنید ولی توجه کنید که دمای روغن نباید خیلی بالا رود. وقتی که روغن زیتون به دمای بالا می رسد، چربی های آن شروع به اکسید شدن می کنند و موجب ایجاد رادیکال های آزاد شده که این رادیکال های آزاد دارای هیدروژن می باشند و چربی مضر را ایجاد می کنند. توصیه می شود برای پخت و پز غذاها با دمای بالا از این روغن استفاده نشود و از روغن هایی که در دمای بالا خواص خوب را حفظ می کنند استفاده شود.

3- قبل از استفاده از روغن زیتون، از سلامتی آن مطمئن شوید. روغن زیتون در انواع مختلفی تهیه می شود و روغن زیتون بکر و طبیعی تنها روغتی است که از فرآیندهای فیزیکی به دست می آید و هیچ فرآیند شیمیایی در تولید آن دخیل نیست از این رو سالم ترین روغن زیتون به شمار می رود.

4- روغن زیتون دارای کالری زیادی است، در نتیجه افرادی که در رژیم غذایی خود مجبور هستند کالری کمتری دریافت کنند، توصیه می شود در حجم کمتری از این روغن استفاده کنند.

5- تمام اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده درون روغن زیتون می توانند چسبندگی خون ناشی از تجمع پلاکت ها را افزایش دهند که منجر به لخته شدن خون می شود. بنابراین توصیه می شود از روغن زیتون سالم در حد تعادل و نه بیش از حد استفاده شود.

تاثیر روغن زیتون بر پوست و مو

روغن زیتون

1- آنتی اکسیدان ها: روغن زیتون حاوی سه آنتی اکسیدان اصلی شامل ویتامینE، پلی فنول ها، فیتوسترول است. این آنتی اکسیدان ها زمانی که به صورت موضعی استفاده شوند می توانند از پوست در مقابل پیری زودرس محافظت کنند. ویتامین E موجود در این روغن حتی نسبت به روغن نارگیل می تواند اثرات ضد پیری داشته باشد و از پوست در برابر نور ماوراء بنفش محافظت می کند. یکی از مواد نادر موجود در روغن زیتون، هیدروکسی می باشد که از آسیب های رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری می کند.

2- منافذ پوست: برخلاف مرطوب کننده های تجاری که ممکن است منافذ پوست را مسدود کنند و شرایط جاری پوست را تشدید کنند، روغن زیتون می تواند به طور عمیق در پوست نفوذ کرده و به عنوان پاک کننده پوست اثر می کند. توصیه می شود به طور منظم از روغن زیتون هر شب به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید و یک قاشق چای خوری از این روغن را روی پوست صورت و گردن به آرامی ماساژ دهید.

3- لایه برداری پوست: یکی دیگر از مزایای روغن زیتون برای سلامتی پوست، خاصیت لایه برداری آن است. یکی از روش های معمول لایه بردای پوست با روغن زیتون تهیه مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون با مقداری نمک طبیعی دریا است. این مخلوط را بر روی پوست مالش دهید. این مخلوط می تواند سلول های مرده پوست را حذف و پوست را درخشان کتد.

4- تقویت کننده زیبایی: علاوه بر موارد ذکر شده از خواص روغن زیتون می توان در جهت سلامتی ناخن ها استفاده کرد. به علاوه برخی از مردم از آن به عنوان پاک کننده چشم استفاده می کنند. استفاده از این روغن بر روی پوست باعث طراوت پوست می شود.

5- برطرف کننده وز مو: از ماساژ موها با روغن زیتون می توان علاوه بر تقویت موها، وز کردن موها را نیز برطرف کرد. فقط دقت شود استفاده بیش از حد این روغن در موها، موجب چرب شدن بیش از حد مو می شود.

علاوه بر موارد بیان شده استفاده از روغن زیتون بر روی موها، موجب درخشندگی مو ها شده و موهای آسیب دیده را ترمیم می کند. همچنین ریشه مو را تقویت کرده و در رشد مو تاثیر گذار است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *