دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شمع سازی در منزل با آموزش تصویری و مرحله به مرحله

  • یلدا محمدی
  • ۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شمع سازی در منزل از جمله هنرهایی است که با یادگیری آن علاوه بر ساخت شمع های متنوع برای تزیین منزل برای مراسم و برنامه های مختلف میتوانید به کسب در آمد نیز بپردازید و با کمی خلاقیت و ابتکار شمع های زیبا و جذابی تهیه فرمایید. در ادامه این آموزش ساده و کامل را مشاهده فرمایید.

آموزش شمع سازی در خانه که امروز برای شما در نظر گرفته ایم مربوط به ساخت انواع شمع های ساده می شود که برای ساخت همه نوع شمع به این آموزش نیاز دارید. قصد داریم در این مطلب شما را با اصول اولیه شمع سازی آشنا کنیم و شیوه ایی ساده و کاربردی برای ساخت شمع های ساده در خانه ارائه دهیم. در ادامه ضمن مشاهده تصاویر مرحله به مرحله این آموزش با توضیحات و اصول شمع سازی آشنا شوید. همراه ما باشید.

آموزش ساده شمع سازی در منزل :

شمع سازی در منزل یکی از هنرهای زیبا و پرکاربرد است که به شیوه های مختلف انجام می گیرد و با استفاده از این هنر می توانید شمع های متنوع و زیبایی تهیه کنید. در این آموزش سعی داریم ضمن معرفی وسایل مورد نیاز شمع سازی ، ساخت شمع را به صورت مرحله به مرحله ارائه دهیم تا حتی برای کسانی که تجربه ساخت هیچ نوع شمعی را ندارند، آموزشی مفید و کاربردی باشد.

لوازم مورد نیاز شمع سازی :

پارافین: ماده اصلی شمع سازی است و به شکل های قالبی، پولکی، پودری، گلی، مایع، ژله ای و کریستالی در بازار موجود است.

اسید استئارین: ماده ایی بی رنگ و بی بو که باعث استقامت شمع می شود و حلال خوبی برای رنگ شمع است.

رنگ شمع سازی: برای زیبایی بیشتر از رنگ های مخصوص شمع سازی استفاده می شود که تنوع زیادی در بازار دارد.

فتیله: جنس فتیله کتان است که ضخامت آن بستگی به قطر و اندازه شمع دارد و رابطه مستقیمی با ضخامت و نازکی شمع دارد.

قالب: از انواع و اقسام قالب با جنس های مختلف از جمله فلزی، پلاستیکی و شیشه ایی میتوانید استفاده کنید که بستگی به نوع شمع انتخابی دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علاوه بر مواردی که ذکر شد، شما به ابزار های مختلفی از جمله ظروف مخصوص برای ذوب کردن پارافین، قیف، ترازو، دماسنج، خط کش، چسب و … نیاز دارید که ضمن ساخت شمع با کاربرد آنها آشنا خواهید شد.

شمع سازی با پارافین

آموزش مرحله به مرحله شمع سازی در منزل :

ذوب کردن پارافین :

اولین اقدام برای شمع سازی، ذوب کردن پارافین با حرارت غیر مستقیم است که برای این کار بهتر است از روش بن ماری استفاده کنید. برای ذوب راحت تر پارافین بهتر است آن را از قبل به کمک چاقو خرد کنید و بعد روی ظرف آب در حال جوش قرار دهید و به آرامی با قاشق هم بزنید تا پارافین به کلی ذوب شود. البته میتوانید داخل آن دماسنج قرار دهید و در صورتی که دمای پارافین به ۹۰ یا ۱۰۰ درجه سانتیگراد رسید، آن را از روی حرارت بردارید. در این مرحله و قبل از برداشتن پارافین از روی حرارت میتوانید از کمی اسید استئارین و رنگ شمع نیز استفاده کنید که البته در این مدل به این دلیل که تصمیم ندارید شمع را از قالب جدا کنید ضروری نیست.

شمع سازی سادهشمع سازیشمع سازی در منزل

آماده کردن قالب و فتیله :

برای ساخت این نوع شمع، از قالب شیشه ایی استفاده کردیم که البته قرار نیست شمع را از داخل آن خارج کنیم اما در صورتی که شما قصد دارید شمع را به صورت جدا مورد استفاده قرار دهید بهتر است از قالب هایی با جنس دیگر استفاده کنید. بعد از اینکه قالب شیشه ایی را تمیز شستید و خشک کردید، فتیله را به اندازه دو برابر قد شیشه ببرید و یک سر آن را به کمک چسب حرارتی یا چسب کاغذی به ته قالب بچسبانید. توجه داشته باشید که بالای فتیله هم باید در وسط قالب فیکس شود. برای اینکار میتوانید مطابق نمونه از چوب بستنی استفاده کنید.

شمع سازی در منزل

ریختن پارافین در قالب :

بعد از آماده کردن قالب و زمانی که پارافین ذوب شد، آن را از روی حرارت بردارید و بعد از گذشت حدود دو دقیقه به آرامی و با احتیاط داخل قالب بریزید و صبر کنید تا پارافین خنک شود. برای خنک کردن پارافین تحت هیچ شرایطی از یخچال و فریزر استفاده نکنید تا به شمع شما صدمه ایی وارد نشود.

ساخت شمع در منزلساخت شمع در منزل

آماده سازی شمع :

بعد از اطمینان از انجماد و خنک شدن شمع فتیله اضافه را ببرید و در صورت دلخواه شمع را تزیین کنید. که در بخش شمع آرایی میتوانید نمونه های جدید انواع تزیینات شمع را مشاهده فرمایید. همانطور که گفتیم این نوع شمع از قالب خارج نمی شود و به همین صورت مورد استفاده قرار میگیرد.

شمع سازی در منزلساخت شمع سادهشمع سازی ساده

در صورتی که از قالب های دیگر برای شمع سازی استفاده نمودید، قبل از ریختن پارافین حتما قالب را چرب کنید تا شمع به راحتی از آن خارج شود. در ادامه چند نمونه شمع ساده که با این روش تهیه شده و بعد از خروج از قالب، تزیین شده اند را مشاهده می فرمایید.

شمع سازیشمع سازیشمع سازی

آموزش ساخت شمع ژله ای

اکنون که با شمع سازی در خانه آشنایی پیدا کردید، می توانید انواع شمع های مختلف را به راحتی و در اشکال زیبا و متنوع بسازید و مورد استفاده قرار دهید. حال در این بخش قصد داریم روش درست کردن شمع ژله ای زیبا را در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم مورد توجهتان قرار گیرد. همچنین در صورت تمایل برای یادگیری مدلهای دیگری از ساخت شمع ماسه ای و ساخت شمع یخی می توانید در اینجا کلیک کنید.

ساخت شمع ژله ای

وسایل مورد نیاز

  • پارافین ژله ای
  • عروسک یا وسایل تزئینی
  • فیتیله
  • سنگ های ریز تزئینی
  • مهره

روش ساخت شمع ژله ای با حباب

داخل یک ظرف گود و بدون استفاده را مقداری پارافین بریزید، سپس ظرف را روی حرارت خیلی کم بگذارید تا ذوب شود.

سپس فیتیله را بردارید و یک سر آن را به مهره وصل کنید و در وسط لیوان قرار دهید. (به منظور خالی کردن هوای داخل فیتیله می توانید آن را داخل پارافین بیندازید و بجوشانید)

مقداری سنگ ریزه داخل لیوان بریزید تا روی مهره را بپوشاند، همچنین داخل لیوان را می توانید با عروسک و یا دیگر وسایل تزئینی زیبا بیارایید.

در مرحله بعدی، پارافین را به آرامی درون لیوان بریزید و در جایی قرار دهید تا سرد شود و خود را بگیرد. برای ساخت شمع ژله ای حباب دار لازم است آن را به آرامی خنک کرده و در نور آفتاب بگذارید تا مدت زمان سرد شدن آن طولانی تر شود.

نکته ۱ : توجه داشته باشید که اضافه کردن آب به شمع، موجب کدر شدن آن می شود.

نکته ۲ : در صورتی که می خواهید، حباب کمتری روی شمع شکل بگیرد، باید به تدریج و آرام لیوان را پر کنید.

شمع سازی زیبا و ساده

امیدواریم از آموزش شمع سازی در منزل لذت برده باشید و با کمک این روش بتوانید شمع های زیبایی در منزل تهیه فرمایید، در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه ساخت انواع شمع و چگونگی تزیین آنها روی تزیین منزل کلیک کنید و از دیگر مطالب ما در این بخش دیدن فرمایید. موفق باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *