دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۱۲ روش فوق العاده برای درمان خانگی شپش سر کودکان و بزرگسالان

  • بهاره سلطانی
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

شپش سر حشرات کوچکی هستند که به سختی با چشم می توان آنها را در میان موها تشخیص داد. شپش ها به ریشه مو می چسبند و از خون تغذیه کرده و روی پوست سر تخم گذاری می کنند. شپش در برابر شستشوی سر مقاوم بوده و از بین بردن آنها ممکن است ماهها به طول انجامد. در این مطلب به روش های درمان خانگی شپش سر می پردازیم.

درمان خانگی شپش سر با استفاده از روغن های گیاهی و حتی خوراکی ها انجام می شود. این روش ها بارها توسط پزشکان توصیه شده است. نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از این روشها برای کشتن شپش نیاز به مداومت داشته و در صورتی که بر طبق مراحل گفته شده عمل نشود نتیجه مطلوب نیز حاصل نمی شود.

راهکارهای خانگی رفع شپش سر

درمان خانگی شپش سر با روغن زیتون

از بین بردن شپش سر کودکان با استفاده از روغن های گیاهی و داروهای طبیعی به راحتی قابل انجام است. یکی از درمان های موثر برای از بین بردن شپش سر استفاده از روغن زیتون است. برای اینکار کافی است که مقداری روغن زیتون را به تمام قسمت های سر و موها آغشته کنید. سپس موها را جمع کرده و آنها را با یک کلاه بپوشانید. موها به مدت ۴ تا ۸ ساعت باید در این حالت باقی بمانند. دلیل آن هم این است که شپش ها قادر هستند تا ۲ ساعت نیز در مایعات زنده بمانند. بنابراین بعد از گذشت ۸ ساعت با قاطعیت می توان گفت که شپش ها از بین می روند. سپس کلاه یا حوله ایی که با آن موها را بسته بودید با آب داغ بشویید. برای شستشوی موها نیز لازم است که ابتدا موهایتان را به چند دسته تقسیم کنید. با یک شانه فلزی قسمتهای مختلف مو را شانه بزنید، سپس با آب داغ و شامپو مناسب موهایتان را شستشو دهید. بعد از استحمام موهایتان را با سشوار خشک کنید تا گرمای سشوار باقی مانده شپش ها را از بین ببرد. این روش را باید دو مرتبه در هفته انجام دهید تا شپش ها از بین بروند. در صورت ادامه ندادن این روش ممکن است دوباره شپش ها تخم گذاری کنند.

درمان خانگی شپش سر با روغن زیتون

آبلیمو

یکی از روشهای موثر برای درمان شپش سر استفاده از آبلیمو می باشد. آبلیمو در جلوگیری از شپش سر نیز موثر می باشد. پوست سرتان را با آبلیمو آغشته کنید و بعد از نیم ساعت سرتان را با سرکه شسته و سپس با آب ولرم بشویید. انجام این روش یک مرتبه در هفته تکرار کنید.

 سیر و آبلیمو

یکی دیگر از روش های درمان خانگی شپش سر استفاده از سیر و آبلیمو است. برای اینکار ابتدا ۴ حبه سیر را له کرده تا شکل خمیری پیدا کند سپس به آن یک قاشق غذا خوری آبلیمو اضافه کنید. این مخلوط را به پوست سرتان آغشته کنید. سپس موها را در یک کلاه یا حوله جمع کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس موها را با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید. برای از بین رفتن کامل شپش سر لازم است که این روش را پنج روز پشت سر هم انجام دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس حاوی ترکیباتی است که باعث از بین رفتن حشرات می شود. این روغن ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. استفاده از روغن اکالیپتوس می تواند در از بین رفتن شپش سر موثر باشد. برای اینکار کافیست که چند قطره از این روغن را در شامپو مخلوط کنید و چند مرتبه در هفته موهایتان را با آن شستشو دهید.

درمان خانگی شپش

روغن درخت چای

روغن درخت چای ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری برای درمان شپش سر در کودکان و بزرگسالان می باشد. بهتر است که مقداری از این روغن را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. سپس آن را به تمام سرتان آغشته کنید. برای درمان کامل شپش سر لازم است که از این روش سه مرتبه در هفته استفاده شود.

درمان شپش با سس مایونز

سس مایونز یکی دیگر از راهکار های برطرف کردن شپش سر محسوب می شود. استفاده از این روش مشابه روش روغن زیتون است. ابتدا تمام موها و پوست سرتان را با سس مایونز آغشته کنید سپس موها را جمع کرده و با یک کلاه یا حوله موها را ببندید. سس باید به مدت ۶ ساعت روی موهایتان بماند و بعد از گذشت این زمان موهایتان را با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید. از روش سس مایونز می توانید در هفته یک مرتبه استفاده کنید.

درمان شپش با پیاز

پیاز دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و حاوی گوگرد است که در از بین بردن شپش سر کاربرد دارد. ابتدا چند عدد پیاز را پوست گرفته و داخل مخلوط کن بریزید تا خمیر شود سپس آب آن را جدا کنید و تفاله ها را دور بریزید. تمام قسمتهای پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ داده و موها را با یک حوله یا کلاه ببندید. بعد از گذشت ۲ ساعت موها را با شامپو مناسب و آب ولرم بشویید. بعد از استحمام موها را کامل خشک کرده و با شانه مخصوص شپش موها را شانه بزنید. برای از بین رفتن شپش سر لازم است که این روش را سه روز پشت سر هم به کار ببرید. و بعد از سه روز باید به مدت ۲ ماه و هربار یک مرتبه در هفته انجام دهید.

درمان خانگی شپش سر

سرکه

با استفاده از سرکه می توانید شپش سرتان را درمان کنید. برای درمان خانگی شپش سر با استفاده از سرکه لازم است سرکه را گرم کرده و روی سرتان آغشته کنید سپس موهایتان را با کلاه یا حوله ببندید و بعد از مدت نیم ساعت با آب ولرم و شامپو مناسب بشویید.

وازلین

مالیدن وازلین بر روی موها و پوست سر سبب پوشش شپش ها می شود و از حرکت آن ها جلوگیری می کند و عاملی بازدارنده می باشد که موجب ایجاد خفه گی در شپش ها می گردد. نحوه استفاده از آن به این صورت است که شب ها پیش از خواب لایه ضخیمی از آن را روی موها و پوست سر بمالید و به وسیله کلاه پلاستیکی موها را خوب پوشش دهید و صبح روز بعد با روغن بچه و همچنین شانه مخصوص ضد شپش، تخم ها و شپش های که مرده اند را از موها خارج کنید.

روغن چریش

طریقه به کارگیری این شیوه این است که این روغن را به مقدار چند قطره با شامپوی کودک ترکیب نمایید و با آن موهای سر کودک را شستشو دهید و بعد با شانه ضد شپش اقدام به بیرون کردن شپش های مرده نمایید. این روش خانگی باید به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد تا کاملا شپش ها را از بین ببرد.

از بین بردن شپش سر با روغن چریش

جوش شیرین

یکی دیگر از درمان های خانگی برای نابودی شپش سر استفاده از جوش شیرین می باشد که باید مقداری جوش شیرین را با نرم کننده ترکیب نمایید(مقدار جوش شیرین نسبت به نرم کننده باید یک به سه باشد) و آن را روی موها بمالید. این ترکیب راه های تنفسی شپش ها را می بند. برای بیرون کردن شپش های مرده باید موها را تقسیم نمایید و از شانه ضد شپش تمیز استفاده نمایید. در نهایت موها را با شامپوی ضد شپش شستشو دهید و این روش را چند روزی انجام دهید تا کاملا شپش ها از بین بروند.

روغن بادیان رومی

انیسون یا روغن بادام رومی از روغن های موثر برای ایجاد حالت خفه کنندگی شپش ها می باشد و بر اساس مطالعات انجام شده درمانی خانگی تاثیرگذار برای از بین بردن شپش سر به ویژه برای کودکان می باشد و نسبت به دیگر روش ها درمان قطعی به شمار می رود که نابودی کامل شپش ها را به دنبال دارد. برخی از روش های طبیعی برای رفع شپش سر ممکن است موقتا شپش ها را حذف نمایند و پس از گذشت چند ماهی احتمال بازگشت شپشها وجود داشته باشد.

انواع درمان خانگی شپش سر

همچنان که در این مطلب روش های از بین بردن شپش به کمک راهکارهای طبیعی را مورد مطالعه قرار دادید. برای آشنایی با انواع درمان خانگی برای رفع بسیاری از بیماری های پوستی و مشکلات مو می توانید مطالب پیشین آرگا را مورد بازدید قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *