دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته ششم بارداری تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

با گذشت ۵ هفته از بارداری و ورود در هفته ششم بارداری، مادر تغییرات بیشتری در خود احساس می کند. این تغییرات ناشی از تغییرات در سیستم داخلی بدن او و رشد جنین است.

هفته ۶ بارداری تغییرات جالب توجهی هم برای مادر و هم برای جنین در این هفته در حال روی دادن است. تغییرات خلق و خو در مادر محسوس می شود و اعضای صورت جنین در حال شکل گرفتن هستند.

راهنمای هفته ششم بارداری

ششمین هفته از بارداری

رشد جنین در هفته ۶ بارداری

تحولات عمده جنین در هفته ششم بارداری شامل بینی، دهان و گوش می شود. اگر بتوان داخل رحم را در این هفته مشاهده کرد، یک سر بزرگ و لکه های سیاهی در آن دیده می شود که مربوط به چشم ها و سوراخ های بینی کودک می شود که در حال فرم گرفتن هستند.

هفته ششم بارداری

همچنین در این هفته گوش های کودک با دو تو رفتگی کوچک در دو طرف سرش در حال شکل گرفتن هستند و دست ها و پاهایش با برآمدگی، مشخص می شوند. به علاوه قلب جنین در هفته ششم بارداری, ۱۰۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه می تپد و خون از طریق بدن مادر، شروع به حرکت کردن می کند (این سرعت تقریبا دو برابر سرعت تپیدن قلب در بدن بزرگسالان است).

جنین و شکل گیری او هفته ششم بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روده های جنین در حال رشد هستند و قسمت هایی از آن که منجر به تشکیل ریه او می شوند، جوانه می زنند. غده هیپوفیز جنین مانند بقیه قسمت های مغزش نظیر عضلات و استخوان ها، در حال شکل گرفتن می باشد. طول جنین در این هفته حدود ۱۵ الی ۲۲ میلی متر می باشد و اندازه آن حدود یک دانه عدس می باشد.

هفته ششم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته شش بارداری

در هفته شش بارداری, غالبا مادر باردار ممکن است یک روز احساس شادی و یک روز احساس ناراحتی داشته باشد، دلیل این مسئله افزایش هورمون ها در بارداری می باشد و طبیعی است. همچنین عضلات رحم به شدت کشیده شده و ممکن است ایجاد درد کند. علایمی از قبیل سر درد، حالت تهوع و استفراغ، احساس ضعف و بی حالی، خستگی، درد در ناحیه سینه، نوسانات در مثانه با علائمی نظیر یبوست، تکرر ادرار و تغییرات خلق و خوی، علائمی هستند که در این هفته ممکن است مادر را آزار دهند ولی این مشکلات طبیعی و نرمال می باشند و علت ایجاد این علائم این است که بدن مادر در حال انجام بسیاری از اعمال پیچیده است و بسیاری از این علائم در طول چند هفته دیگر رفع می شوند.

در بارداری هفته به هفته، در سه ماهه اول، وزن مادر خیلی اضافه نمی شود. همچنین برخی مادران باردار در سه ماه اول ممکن است خیلی وزن از دست داده و یا خیلی وزن اضافه کنند، در صورتی که هر یک از این مسائل پیش آید، احتیاجی به نگرانی نیست زیرا جنین انرژی مورد نیاز خود را در هر حالتی از مادر دریافت می کند. در غالب موارد این انرژی در بدن مادر باردار وجود دارد و به همین دلیل در اول بارداری تغییرات وزن محسوس نیست.

هفته ششم بارداری

دریافت رژیم غذایی سالم و پر از مواد مغذی و مورد نیاز جنین در این هفته برای مادر باردار نیز اهمیت دارد. جنین به سرعت در حال رشد است و تمام اعضای بدن او در حال شکل گیری هستند، به همین دلیل بدن مادر باید تمام نیازهای لازم جهت رشد جنین را فراهم کندو این مسئله با تغذیه سالم میسر می شود. در صورتی که ویارهای شدیدی مادر باردار دارد که باعث می شود نتواند به اندازه مواد غذایی دریافت کند، بهتر است با پزشک مشورت کرده تا در صورت نیاز مکمل های غذایی برای او تجویز شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *