دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان افسردگی, ۶ قدم موثر و مهم برای رهایی از افسردگی

  • سمانه عقیقی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

درمان افسردگی نیازمند به کارگیری تکنیک ها و شش قدم مهم و موثر است از آن جمله می توان به افزایش تمرکز و کنترل ذهن، خندیدن و لبخند بر لب داشتن، اصلاح تغذیه ای و مصرف مواد غذایی مفید در درمان افسردگی، ورزش کردن، انجام کارهای گروهی، پرورش گل و گیاه اشاره کرد.

بهبود افسردگی با شناخت نشانه ها و علایم افسردگی سریع تر و موثر تر می شود. نشانه های افسردگی در میان تحولات، متغیر می باشد و متخصصان انواع مختلفی را برای افسردگی تعیین کرده اند و درصد پیشروی های ساده  تا حاد و مزمن را شامل می شود اما آنچه که از اهمیت برخوردار است افسردگی عمومی است که برای هر شخص در هر پروسه زمانی و در شرایط خاص زندگی فرد می تواند اتفاق بیفتد و فرد را دچار این بیماری کند. حالات مختلفی که در اثر افسردگی در شخص ایجاد می شود را میتوان از جهات مختلف بررسی و تحقیق کرد.

درمان افسردگی و راه های موثر

برای پیدا کردن راه درمانی برای افسردگی ابعاد مختلف شخصیتی فرد افسرده بایستی آنالیز و بررسی شود تا روش درمانی متناسب آن را با توجه به آثاری که افسردگی در زندگی فرد گذاشته، پیدا و به کار برد. در ابتدا نشانه ها و حالات افسردگی عمومی از جهت های مختلف رفتاری، هیجانی، زیستی، شناختی و انگیزشی را قابل بررسی است.

درمان افسردگی مزمن

نشانه های کلی افسردگی از جهات و جنبه های مختلف حالات شخص افسرده، عبارتند از :

♦ جنبه رفتاری :

عدم نیرو و توان، کندی در حرکات، خمیدگی، نا آرامی، بی قراری، اضطراب و استرس، ساییدن دست ها به هم، عصبانیت، چهره غمگین و نگران، آویزانی گوشه های لب، درهم بودن چهره، حرف زدن به صورت کند و آهسته و یکنواخت، بهت زده، کاهش فعالیت بدنی، ناتوانی در حل مسائل روزانه.

♦ جنبه هیجانی :

احساس تنهایی، ناامیدی، کوفتگی، غمگینی، گناهکار بودن، خشم، نگرانی و اضطراب، گوشه گیری، بی احساس شدن نسبت به اتفاقات جهان.

♦ جنبه زیستی :

کاهش اشتها، کاهش وزن، حساسیت پیدا کردن به تغییرات آب و هوا، سنگینی در سر، ناراحتی های معده ای، فشارخون، کمبود آهن، اختلالات گوارشی، تحریک پذیری آرامش فرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

♦ جنبه شناختی :

دیدگاه و برداشت منفی نسبت به افکارهای و اعمال خود، انتقاد از خود، بدبینی، عدم اعتماد و اطمینان به خود، عدم تمرکز و کندی ذهن، احساس بی کفایتی و گناه، دارای افکار منفی خودکشی.

♦ جنبه انگیزشی :

استعفا و کناره گیری از مسئولیت های خود، در انتظار شکست به سر بردن، در برخی موارد افزایش وابستگی شدید به دیگران، احساس عدم کنترل پیشرفت ناتوانی در خود، خواسته های دیگران را زیاده از حد پنداشتن.

درمان افسردگی خانم و آقا

شش قدم مهم و موثر برای بهبود افسردگی و رهایی از آن :

افسردگی قابل شناسایی و کنترل است اما درمان افسردگی تا زمانی راحت است که فرد بتواند با توصیه های کاربردی مهم افسردگی خود را کنترل نماید. اگر بیماری افسردگی حاد و غیر قابل کنترل شود، شخص حتما بایستی به کلینیک های روانشناسی و مشاوره مراجعه نماید.

درمان افسردگی و پریشانی

قدم اول : افزایش تمرکز و کنترل ذهن

زمانی که فرد دچار افسردگی می شود، افکار منفی و مخرب بر ذهن انسان هجوم آورده و بی رحمانه فرد را مورد حمله قرار می دهد. در این میان فرد را احساس درماندگی و ترس بخاطر عدم کنترل افکارش در برمی گیرد. با هدفمندی و جهت دهی به افکار و تمرکز ذهن بر موضوعی خاص در یک لحظه، زمینه را برای افزایش افکار مثبت و کنترل ذهن و تمرکز می توان آماده کرد.

قدم دوم : خندیدن و لبخند بر لب داشتن

برای غلبه و پیروزی بر مشکلات زندگی ۳ روش را همیشه به یاد داشته باشید.خوابیدن، امیدواری و خندیدن. لبخند بر لب داشتن و خندیدن بهترین درمان افسردگی می باشد.خندیدن روزانه حداقل ۱۵ دقیقه اندوه را از بین می برد و سبب افزایش استقامت بدن در برابر بیماری ها می گردد.

قدم سوم : اصلاح تغذیه ای و مصرف مواد غذایی مفید

مواد مغذی همچون اسیذ آمینه ها، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا۳، روی و سلینیوم و ویتامین های گروه B و ویتامین D تاثیر فوق العاده ای بر درمان افسردگی دارند. همچنین باید بسیاری از عادات غلط مانند استفاده از روغن های هیدروژنه، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی، مواد غذایی فراوری شده و غنی شده با سدیم، از زندگی حذف شوند، زیرا باعث اختلال و بهم خوردن سطح قند خون، سیستم عصبی و آسیب های مغزی می گردند.

قدم چهارم : ورزش کردن و انجام تمرینات روتین روزانه

از آنجایی که بیماری افسردگی تمام انرژی و توان فرد را نابود می کند، انجام تمرینات ورزشی با وجود افسردگی کار ساده ای نمی باشد. اما ورزش کردن می تواند در بهبود افسردگی با داروهای ضد افسردگی برابری کند و شاید هم تاثیرش بیشتر از تاثیرات آن داروها باشد.

قدم پنجم : مشارکت در کارهای گروهی

در توانایی و علایقی که قبلا داشته اید و برایتان خوشایند و آرام کننده بوده، بیندیشید و سعی کنید آن را در گروه هایی با همان اهداف عملی و گسترش دهید. حضور در جمع و انجام کارهای گروهی ذهن شما را از درگیری های ذهنی آزاد کرده و می تواند اندوه را از یاد شما دور کند.

قدم ششم : پرورش گل و گیاه

پرورش گل و گیاه و حضور در فضای طبیعی فوق العاده بر آرامش انسان تاثیرگذار است. امروزه شیوه ی زندگی کردن به گونه ای است که امکان باغبانی در باغ و باغچه نمی باشد، اما می توان در گلدان ها در گوشه ای از خانه به پرورش گل و گیاه و حتی سبزیجات پرداخت و خواهید دید که شادی و رضایت در زندگی، در شما چقدر بیشتر می گردد.

درمان افسردگی و غم

در مورد درمان افسردگی یک نکته ی قابل توجه این است که در زمانی که فرد دچار افسردگی است دست به کارهای بزرگ و مهم مانند ازدواج و تشکیل خانواده و یا تغییر شغل و کسب و کار، نزند، چرا که احتمال شکست در آن کار صددرصد خواهید بود و بعد از شکست فرد نه تنها از افسردگی رهایی پیدا نکرده، بلکه باعث وخیم شدن بیماری خود خواهد شد. این ۶ روش و تکنیک موثر را در زندگی خود به کار بندید برای اینکه، تا آخر عمر از این بیماری تاریک افسردگی در امان باشید، و همیشه شاد و آرام زندگی کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *