دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

در دوران بارداری چه میوه هایی بخوریم؟!

  • بهاره سلطانی
  • ۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مهمترین مسائلی که زنان در دوران بارداری باید به آن توجه داشته باشند نوع رژیم غذایی است. میوه های بخش زیادی از برنامه غذایی را تشکیل می دهند و مصرفشان به زنان باردار توصیه می شود. در این مطلب به انواع میوه های مفید در دوران بارداری و تاثیر آنها بر جنین و سلامت مادر می پردازیم.

علاوه بر تغذیه در دوران بارداری، زنان باید در این مدت از میوه های مفید در دوران حاملگی نیز استفاده کنند. میوه ها و سبزیجات سرشار از خواص و ویتامین های متعدد هستند که مصرف آنها در دوران حاملگی باعث کمک به رشد جنین و حفظ سلامت مادران می شود. در ادامه به چند نمونه از میوه های توصیه شده در دوران حاملگی می پردازیم.

میوه های مفید در دوران بارداری

یکی از میوه های مفید در دوران بارداری کیوی می باشد. کیوی دارای مواد معدنی مانند فیبر، منیزیم، اسیدفولیک و پتاسیم است. همچنین میزان زیادی ویتامین های گروه آی، ای و ث دارد. مصرف این میوه در دوران بارداری باعث تقویت دستگاه تنفسی زنان می شود و از بروز سرفه و خس خس سینه جلوگیری می کند. کیوی باعث جذب بهتر آهن می شود و از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند.

میوه های مفید در بارداری

گیلاس

میوه گیلاس دارای مقدار زیادی ملاتونین است. ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی است که در رشد جنین موثر می باشد. همچنین گفتنی است که ملاتونین در کاهش استرس در زنان بارداری نقش زیادی دارد.

گیلاس دارای مقدار زیادی ویتامین ث می باشد که بدن را در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند.

گلابی

گلابی در تقویت قلب و تنظیم ضربان قلب زنان باردار بسیار کاربرد دارد. همچنین دارای ویتامین های گروه ب، ث، فسفر و منیزیم است. به همین دلیل یکی از میوه های توصیه شده در دوران بارداری محسوب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

زرد آلو

از میوه های مفید در دوران بارداری می توان زرد آلو را نام برد. این میوه سرشار از ویتامین های ث، ای، آ و همچنین کلسیم، فسفر، پتاسیم، بتاکاروتن و آهن می باشد. زرد آلو در رشد جنین موثر است و برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری گزینه خوبی است.

میوه های مفید در دوران بارداری

میوه به

استفاده از میوه به در دوران بارداری به ویژه اوایل این دوران باعث کاهش حالت تهوع در بارداری می شود. یکی از مواردی که در دوران بارداری ممکن است باعث آسیب به جنین شود عدم خروج مواد زائد از بدن مادران است. در دوران بارداری به دلیل اینکه قاعدگی اتفاق نمی افتد این مواد زائد که پیشتر به وسیله خون خارج می شدند در بدن زنان باقی می مانند و باعث مشکلاتی مانند تحریک دریچه مری و معده می شود که ناراحتی های گوارشی را در پی دارد. به همین دلیل توصیه می شود که زنان بارداری از به استفاده کنند زیرا باعث تقویت دستگاه گوارش می شود و در از بین بردن حالت تهوع نیز موثر است.

انجیر

انجیر یکی دیگر از میوه های مفید در دوران بارداری است. انجیر باعث افزایش شیر در دوران شیردهی می شود. انجیر دارای آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین های آ و ث می باشد. مصرف انجیر در زنان باردار باعث تقویت دستگاه گوارش آنان می شود.

مفید ترین میوه های دوران بارداری

انار

مصرف انار در ماههای اول بارداری باعث کاهش ویار می شود. همچنین محققان دریافتند که مصرف آب انار خطر سقط جنین را در زنان باردار کاهش می دهد. اما در مصرف انار و آب انار نباید افراط شود زیرا ممکن است افت فشار را در پی داشته باشد که بهتر است آب انار همراه با یک خوراکی شیرین میل شود.

از دیگر میوه ها و سبزیجاتی که بر مصرف آنها در دوران بارداری توصیه می شود می توان به خربزه، خیار، ترب، کلم و شلغم اشاره کرد.

موز

منبع مناسبی از پتاسیم می باشد و حاوی مقدار زیادی ویتامین c، فیبر و ویتامین B6 می باشد. مصرف موز برای زنان باردار برای تجزیه یبوست در طی این دوران مفید است. این میوه به عنوان رژیم غذایی کم فیبر شناخته می شود و مکملی مناسب برای آهن به شمار می رود. ویتامین B6 موز در درمان حالت تهوع و استفراغ کمک کننده می باشد. برای آشنایی با دیگر خواص موز در بارداری کلیک نمایید.

انواع میوه های مفید در دوران بارداری

پرتقال

پرتقال به عنوان یکی از مرکبات در رفع و پیشگیری از کم آبی بدن در طی دوران حاملگی مفید است و حاوی منبع غنی از فولات می باشد. فولات به جلوگیری از بروز نقایض در مغز نوزادان کمک می کند. پرتقال سرشار از ویتامین c می باشد. آنتی اکسیدن موجود در پرتقال برای جلوگیری از آسیب های مغزی کمک کننده خوبی می باشد و به جذب آهن نیز کمک می نماید.

توت

مصرف توت در دوران بارداری از جمله میوه های مفید به شمار می رود و به دلیل داشتن مواد مغذی همچون آنتوسیانین، فلاونوئیدها، فولات، فیبر و ویتامین c و کربوهیدرات ها مصرف این میوه توصیه می گردد.

لیمو

میوه ای که در طی دوران بارداری می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند لیمو و یا مصرف لیموناد می باشد این میوه به دلیل داشتن ویتامین c به تحریک سیستم گوارش بدن کمک می نماید و در درمان یبوست نیز کمک کننده می باشد. البته توجه داشته باشید بعد از مصرف لیمو شستشوی دندان ها باید صورت بپذیرد زیرا لیمو عاملی برای از بین رفتن مینای دندان به شمار می رود.

میوه های سودمند در دوران بارداری

میوه های مضر در دوران بارداری

مصرف بعضی میوه ها در دوران بارداری ممکن است سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای بدن شود. میوه هایی مانند انبه، انگور و آناناس ممکن است باعث عوارضی برای زنان باردار شوند. این میوه ها باعث منقبض شدن دهانه رحم می شوند که ممکن است باعث آسیب به جنین شوند. همچنین مصرف آناناس ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال شود. مصرف انبه سبز و کال خطرات بیشتری نسبت به انبه رسیده دارد. قبل از مصرف میوه های گفته شده با پزشک متخصص مشورت کرده و از بی ضرر بودن آنها برای سلامتی خود و جنین اطمینان حاصل کنید.

میوه های ممنوع دوران بارداری

انگور میوه ایی است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن می باشد اما مصرف بی رویه آن در ماه های آخر بارداری ممکن است باعث آسیب به زنان باردار و جنین شود. طبع گرم انگور باعث بروز مشکلاتی در ماه های آخر بارداری در زنان می شود و ممکن است روی میزان فشار و دمای بدن آنها تاثیر بگذارد که این تغییرات باعث آسیب دیدن جنین شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *