دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه پنیر تبریزی خوش طعم در آشپزخانه منزلتان

  • شیما عنایتی
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

پنیر تبریزی محلی بسیار خوش طعم و با کیفیت می باشد که شما می توانید با تهیه شیر تازه گاو این پنیر را در منزل تهیه نمایید. نوع معروف پنیر تبریزی، پنیر لیقوان می باشد که با استفاده از شیر تازه گوسفند تهیه می گردد. در ادامه با طرز تهیه پنیر تبریزی همراه ما باشید.

در آذربایجان بدلیل آب و هوای سرد و معتدل در دامنه کوه ها، مراتع و چمنزارهای سرسبزی یافت می شود که مردم را به دامپروری ترغیب نموده است. پنیر محلی تبریز را می توان به دو نوع گوسفندی و گاوی تقسیم نمود. که معروف ترین و با کیفیت ترین پنیر آن پنیر لیقوان می باشد که نوع سنتی و مرغوب آن در روستای لیقوان از شیر تازه گوسفند تولید می گردد. در ادامه این بخش می توانید با طرز تهیه پنیر تبریزی آشنا شوید.

طرز تهیه پنیر تبریزی خوش طعم

معمولا پنیری که با شیر تازه و با کیفیت گوسفند در مراتع لیقوان تولید می گردد به پنیر لیقوان معروف است. و پنیر های دیگری که در تبریز با شیر تازه و با کیفیت گاو تهیه می گردند با عنوان پنیر تبریزی معروف شده اند. برای تهیه پنیر تبریزی مهمترین نکته، وجود شیر تازه و با کیفیت می باشد که طعم بسیار خوبی را به پنیر خواهد داد. همچنین لازم است که این نوع پنیر تولید شده با شیر تازه به مدت دو ماه و بیشتر در آب نمک مخصوص قرار گیرد تا رشد میکروب ها در آن به صفر برسد.

مواد لازم:

  • شیر تازه گاو: یک کیلو گرم ( تقریبا یک لیتر)
  • مایه پنیر قارچی ( به جای مایه پنیر می توانید از چهار قاشق غذاخوری ماست استفاده نمایید): ۰.۱ گرم ( برای هر ۱۰۰لیتر شیر، ۱۰گرم مایه پنیر)

طرز تهیه پنیر تبریزی:

طرز درست کردن پنیر تبریزی

برای درست کردن پنیر تبریزی ابتدا شیر را به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا جوش های ریزی بزند. سپس شیر را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود (کمی بالاتر از دمای محیط تقریبا ۳۵ درجه). سپس مایه پنیر را در یک لیوان آب حل نمایید و به شیر اضافه کنید و شیر را کاملا هم بزنید. پس از گذشت نیم ساعت شیر حالت بریده بریده و دلمه خواهد شد( دیگر هم نزنید). حالا این محلول را از داخل پارچه کتان یا نخی نازکی که روی یک صافی قرار داده اید، عبور دهید.

طرز تهیه پنیر تبریزی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مرحله بعدی گوشه های پارچه را روی هم آورده، گره بزنید و روی یک سطح صاف قرار می دهید تا آب آن کاملا خارج شود، برای این کار، وزنه ای را روی پنیر قرار دهید. بعد از گذشت حدود شش ساعت، پارچه را باز کرده و پنیر را در قطعات دلخواه برش دهید. و آن را در ظرفی در بسته در محلول آب نمک در مکانی خنک به مدت دو ماه قرار دهید تا پنیر آماده خوردن گردد. توجه کنید که برای محلول آب و نمک از آب جوشیده سرد شده و نمک غیر یددار استفاده نمایید که نسبت نمک به آب آن ۱۰ تا ۱۳ درصد باشد.

طرز تهیه پنیر تبریزی

آموزش دیگر تهیه پنیر تبریزی

پنیر تبریزی یا همان پنیر لیقوان را می توان با دستور تهیه های متفاوتی درست کرد، بنابراین به راحتی با رعایت تمامی مراحل طرز تهیه می توانید در منزل این پنیر عالی و لذیذ را تهیه نمایید. توجه داشته باشید مدت زمان لازم برای درست کردن این روش پنیر تبریزی ۵ ساعت می باشد که در ادامه با مواد لازم و مراحل تهیه آن آشنا خواهید شد.

مواد لازم:

  • شیر: ۱ کیلوگرم
  • ماست: ۴ قاشق غذاخوری

نحوه تهیه پنیر تبریزی لیقوان

دستور تهیه:

در این روش تهیه نیز شیر را داخل قابلمه ای بریزید و آن را بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. پس از آن حرارت را کم نماید تا شیر به آرامی بجوشد.

در مرحله بعد ماست را به میزان ۴ قاشق درون سیر بزید و ۶ تا ۸ دقیقه به طور مرتب هم بزنید تا حالت شیر تغییر پیدا کند و در اصطلاح بریده شود.

آنگاه پارچه ای تمیز و مناسب را روی آبکش قرار دهید و آبکش را روی ظرفی بگذارید. سپس شیر ترکیب شده با ماست را درون پارچه بریزد و بعد پارچه را جمع نمایید به حدی که مخلوط فشرده گردد و در نهایت گره بزنید.

زمانی که آب پنیر را تا حد امکان گرفتید، جسم یا وزنه سنگینی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت روی پارچه حاوی پنیر بگذارید تا به خوبی آب پنیر خارج شود و خود را بگیرید.

پس از این مدت پنیر را از درون پارچه خارج نمایید و به قطعات دلخواه تقسیم نماید و آن ها را درون آب نمک بگذارید. توجه داشته باشید آب نمک باید سطح پنیرها را خوب بپوشاند تا مانع از کپک و خرابی پنیرها گردد.

روش تهیه پنیر تبریزی لیقوان

ضمن سپاس از همراهی با این ۲ طرز تهیه پنیر تبریزی، امیدواریم پنیر تبریزی یا همان پنیر لیقوان خوشمزه را در منزل تهیه نمایید و از طعم خوب آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای آشنایی با طرز تهیه انواع پنیر، کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *