دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش چهل تکه دوزی ساده و آسان

  • یلدا محمدی
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

چهل تکه دوزی هنری زیبا و کاربردی است که از سال های دور در سراسر دنیا رواج داشته، اما امروزه با پیشرفتی که در زمینه طرح و مدل و همچنین سبک دوخته داشته است توانسته طرفداران بیشتری را به خود جذب نماید.

هنرهایی که مربوط به دوخت و دوز می شوند اغلب مورد توجه بانوان هنرمند و باسلیقه قرار می گیرند. در سالهای قبل اغلب مادربزرگ ها برای صرفه جویی در هزینه ها و همچنین گذراندن اوقات فراغت خود اقدام به اتصال تکه پارچه های دور ریختنی می نمودند و از این طریق به خلق وسایل کاربردی جدید می پرداختند که این هنر زیبا، به چهل تکه دوزی معروف شد. امروزه تغییرات خاصی در این هنر ایجاد شده است و به گونه ای می توان گفت پیشرفت زیادی داشته است که همین امر باعث شده است افراد بیشتری به یادگیری آن علاقه مند شوند.

آموزش گام به گام چهل تکه دوزی :

در مباحث قبل به آموزش دوخت روتختی چهل تکه پرداختیم و روش های عالی و آسان برای داشتن روتختی شیک و زیبای چهل تکه را معرفی نمودیم، در این مطلب قصد داریم به ارائه آموزش چهل تکه دوزی برای دوختن کوسن و بالشت بپردازیم که این آموزش می تواند برای همه خانم های هنرمند بسیار مفید و کاربردی باشد. وسایل مورد نیاز برای این کار شامل مقداری پارچه در رنگ ها و طرح های دلخواه، قیچی، نخ و سوزن، وسایل اندازه گیری از جمله خط کش، پشم شیشه و… است که با فراهم کردن آنها می توانید دوخت بالشت را شروع نمایید.

وسایل لازم برای دوخت چهل تکه

اولین اقدام برش زدن پارچه ها در ابعاد مساوی است، انتخاب سایز پارچه ها کاملا دلخواه است، اما بهتر است برای بالشت و کوسن پارچه را به صورت مربع های هشت در هشت برش بزنید. علاوه بر مربع های کوچک چهار نوار باریک نیز برای اطراف بالشت برش بزنید. همچنین اگر بالشت را برای کودک خود تهیه می کنید می توانید از تکه دوزی های کودکانه نیز برای تزیین آن استفاده کنید.

آموزش چهل تکه دوزی

آموزش دوخت چهل تکه

  •  آرون گروپس

حال مربع های برش زده را کنار یکدیگر بچینید تا از زیبایی ترکیب رنگ آنها اطمینان یابید.

دوخت کوسن چهل تکه

بعد از اطمینان از صحت چیدمان پارچه ها، آنها را با استفاده از سوزن ته گرد به یکدیگر متصل نموده و سپس شروع به دوخت و اتصال نهایی نمایید.

چهل تکه دوزی ساده و آسانمراحل دوخت چهل تکهآموزش دوختن بالشت

حال زمان آن رسیده است که به سراغ نوارهای باریک بروید. ابتدا دو تا از نوارها را مطابق شکل زیر روی پارچه قرار داده و با چرخ خیاطی بدوزید.

کوسن چهل تکه

سپس دو تکه دیگر را نیز متصل کنید. چگونگی اتصال این نوارها به یکدیگر از اهمیت زیادی برخوردار است، آنها را مطابق شکل های زیر به یکدیگر متصل کنید.

آموزش چهل تکه دوزی مرحله به مرحلهدوخت چهل تکه جدید و زیباآموزش دوخت بالشتدوخت بالشت چهل تکه

بعد از اتصال کامل، اقدام به اتو کشیدن نمایید. تا دوخت های شما زیباتر و مرتب تر باشند.

چهل تکه آسان و زیباآموزش دوخت بالشت چهل تکه

در این مرحله تکه دوزی مورد نظر را به روی کار متصل کنید. توجه داشته باشید در دوخت این مدل کوسن و انواع بالشت ۴۰ تکه بهتر است از پشم شیشه ظریف برای پشت کار استفاده نمایید تا علاوه بر زیبایی، استحکام بیشتری نیز به کار شما بدهد.

آموزش چهل تکه دوزی زیبامراحل چهل تکه دوزی

برای لبه های کار می توانید از دوخت دندان موشی استفاده نمایید و یا با استفاده از چرخ خیاطی پارچه را به صورت ساده بدوزید. زمان آن رسیده است که از تکه پارچه دیگری به عنوان قسمت پشت بالشت استفاده کنید و بعد از برش زدن و اطمینان از اندازه ها، آن را با چرخ خیاطی بدوزید.

آموزش دوختن چهل تکه برای بالشت

حالا با استفاده از پنبه یا پشم شیشه داخل بالشت یا کوسن خود را پر کنید و از هنر دست خود لذت ببرید. برای دوخت انواع لحاف و روتختی نیز می توانید از همین روش استفاده کنید با این تفاوت که اندازه ها به حد دلخواه بزرگ تر می شود. در ادامه تصویر نمونه تکمیل شده بالشت چهل تکه دوزی را مشاهده می فرمایید.

مدل بالشت چهل تکه

مدل های رو تختی چهل تکه بسیار زیبا با طرح های شیک

تخت خواب به عنوان یکی از وسایل مهم در اتاق خواب به شمار می رود و استفاده از یک رو تختی خوش رنگ و زیبا نقش مهمی در زیباتر شدن فضای اتاق ایفا می کند اما در زمان خرید رو تختی باید یک سری نکات را مد نظرتان داشته باشید که عبارتست از :

رنگ : در زمان خرید رو تختی حتما به رنگ های به کار برده شده در آن دقت داشته باشید و بهتر است رو تختی انتخاب کنید که دارای رنگ های شاد و رنگ ملایم باشد و آرامش بیشتری به فضا دهد.

جنس و بافت رو تختی : از دیگر نکات مهم در زمان خریداری رو تختی جنس آن می باشد زیرا، استفاده از رو تختی با پارچه مرغوب باعث حساسیت و آلرژی در فرد نمی شود از این رو، سعی کنید رو تختی از جنس های سبک و مرغوب انتخاب کنید.

آموزش چهل تکه دوزی

امروزه روتختی های چهل تکه از انواع رو تختی های بسیار پرطرفدار و زیبا هستند که از پارچه به کار برده شده در آن کیفیت مطلوبی داشته و در رنگ و در طرح های مختلفی و همچنین با قیمت مناسب در بازار وجود دارند، در ادامه مدل های مختلفی از رو تختی های چهل تکه را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا با ایده گرفتن از آن ها بتوانید رو تختی های بسیار شیک و زیبایی خریداری کرده تا فضای اتاق تان بسیار شیک به نظر آید.

رو تختی چهل تکه با طراحی منحصر به فرد

رو تختی با چهل تکه دوزی

روکش تخت خواب مدل چهل تکه

رو تختی چهل تکه با طرح زیبا

طرح جذاب و جالب رو تختی چهل تکه

رو تختی چهل تکه زیبا و جذاب

طرح رو تختی چهل تکه

مدل روکش چهل تکه برای تخت خواب

رو تختی چهل تکه دوزی با طرح قلب

مدلی شیک از رو تختی چهل تکه

مدل شیک رو تختی چهل تکه

رو تختی با چهل تکه دوزی

مدل روکش زیبا و جذاب

مدل رو تختی چهل تکه

رو تختی با چهل تکه دوزی

همانطور که مشاهده نمودید در ۴۰ تکه دوزی و این دست هنرها، تنوع رنگ پارچه های به کار برده شده از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند زیبایی بیشتری به کار هنری شما ببخشد. ضمن اینکه امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را برده باشید، از همه شما دوستان هنردوست و علاقه مند به فراگیری هنرهای دستی دعوت می نماییم با کلیک بر روی آموزش خیاطی از دیگر آموزش های ارائه شده در زمینه دوخت و دوز های مختلف و جدید دیدن فرمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *