دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته پنجم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

بارداری زنان یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای هر خانمی می تواند رخ دهد. آگاهی در مورد تغییراتی که در هر هفته در بدن رخ می تواند می تواند حس مادرانه با علم آمیخته کند و لذت بارداری را دوچندان کند.

در تقویم بارداری، هر هفته آن تغییرات زیادی در بدن مادر و نوزاد ایجاد می شود. در هفته پنجم بارداری، تغییرات ایجاد شده بر روی مادر ملموس تر است. آگاهی در مورد اتفاقات رخ داده در این هفته می تواند تاثیر زیادی در مادر باردار گذاشته و رشد جنین خود را بهتر و بیشتر درک کند.

تغییرات بدن مادر در هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

در این هفته هورمون های بارداری در حال افزایش بیش از حد می باشد. از این هفته نوسات خلقی مادر شروع می شود. بنابراین توصیه می شود مادر باردار در این هفته استراحت و خواب کافی داشته باشد. چون چیزی بدتر از بد خلقی و خستگی نمی تواند مادر را اذیت کند. جنین پسر یا دختر درون رحم به شدت در حال رشد است و مادر تغییرات زیادی در خود احساس می کند به خصوص از نظر خلقی. در این هفته حجم خون به شدت افزایش می یابد و مایعات در بدن مادر باردار به شدت زیاد می شود، از این رو تکرر ادرار از هفته چهارم بارداری شدت می گیرد. در این هفته رحم به اندازه یک پرتقال شده است، با این حال چیزی در ظاهر مادر دیده نمی شود.

باید دقت شود که جنین قرار است ۳۸ هفته دیگر در رحم مادر زندگی کند، بنابراین احساسات و حالات روحی مادر بر روی جنین نیز تاثیر زیادی می گذارد. آرامش و کنترل احساسات مادر می تواند تاثیر مثبت روی خود و جنین داشته باشد. باید توجه داشت که مادران بارداری که تا این هفته هیچ نشانه و علایم نداشته اند، در هفته پنجم بارداری قطعا نشانه های بارداری در آن ها ظهور خواهد کرد. تهوع و استفراغ های صبحگاهی، درد ناحیه سینه و خستگی و تکرر ادرار از جمله این علایم می باشند. ولی این نشانه ها و علایم دائمی نیستند و می توان آن ها را کنترل و تحمل کرد.

انجام ورزش و نرمش های منظم در طول بارداری می تواند تاثیر مثبت زیادی در بارداری هفته به هفته داشته باشد. شنا و پیاده روی دو ورزش بسیار مفید در طول بارداری محسوب می شوند که بهتر است قبل از بارداری آغاز شوند و با پزشک متخصص در مورد انتخاب هر یک و چگونگی انجام این ورزش ها مشورت شود. ورزش به کشیدگی طبیعی عضلات بدن، قدرت آن ها و میزان استقامت و تحمل آن ها کمک بسیاری می کند، از این رو در دوران بارداری انجام ورزش های منظم بسیار مفید است.

تغییرات بدن کودک در هفته ۵ بارداری

در هفته پنجم بارداری, برای اولین بار قلب کودک شروع به تپیدن می کند. با این حال شما و پزشک متخصص شما به درستی نمی تواند این ضربان را بشنود. در این هفته نیز جنین از سه لایه تشکیل شده است که هر یک از این لایه ها اعضای بدن او را در آینده شکل می دهند. همچنین کیسه محتوای نطفه مواد مغذی و مورد نیاز جنین را تامین می کند تا جفت به طور کامل تشکیل شود. در اواخر سه ماه اول بارداری، کیسه حاوی نطفه کاهش می یابد و در سونوگرافی دیده نمی شود. در این هفته یک سونوگرافیست می تواند جنین را با سونوگرافی مشاهده کند و صدای ضربان قلب او را بشنود. معمولا صدای قلب جنین در این هفته ۱۳۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جنین و هفته پنجم از رشد او بارداری و هفته پنج آن

در هفته ۵ بارداری جنین به اندازه یک دانه کنجد می باشد و سه لایه ایجاد شده در هفته چهارم بارداری، در این هفته نیز در حال تشکیل و رشد اعضای مختلف بدن هستند. طول جنین در این هفته ۹ تا ۱۴ میلی متر می باشد. در قسمت سر جنین، یک سوراخ به وجود می آید که در هفته های بعدی بارداری، تبدیل به دهان کودک می شود.

هفته پنجم بارداری

در این هفته جفت اولیه که از تشکیل تعدادی رگ های خونی ایجاد شده شروع به فراهم کردن تغذیه و فرستادن اکسیژن به جنین می کند. در هفته پنجم بارداری، سر و قلب بیشترین حجم جنین را تشکیل می دهند. همچنین جنین در این هفته به طور کامل در کیسه آب قرار می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *