دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نفخ شکم در بارداری و راه های درمان آن

  • بهاره سلطانی
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

بارداری بر روی اکثر اندام های بدن تاثیر می گذارد. یکی از این اندام ها دستگاه گوارش است. دستگاه گوارش از حساسیت زیادی برخوردار بوده و نوع غذای مصرفی می تواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای آن شود. نفخ شکم در بارداری یکی از مشکلات این دوران است که در ادامه به دلایل بوجود آمدن آن و روش های درمان آن می پردازیم.

یکی از مشکلات جدی دستگاه گوارش برای زنان, نفخ شکم در دوران بارداری است. اوایل این دوران نفخ شکم به وفور رخ می دهد و تعداد آن در ماه های آخر کمتر می شود یا از بین می رود. گفتنی است که بروز نفخ در این دوران طبیعی بوده و احتیاج به درمان های دارویی ندارد ولی در صورتی که نفخ شکم همراه با دل درد شدید و خون ریزی مشاهده شد باید به یک مرکز اورژانس مراجعه شود.

افزایش سطح هورمون ها

دلایل نفخ شکم در بارداری

علت نفخ شکم می تواند متفاوت باشد. یکی از دلایل نفخ شکم در بارداری، افزایش ترشح هورمون ها می باشد. یکی از هورمون های ضروری بدن زنان در دوران حاملگی هورمون پروژسترون می باشد که افزایش ترشح آن باعث بروز مشکلاتی مانند نفخ می شود. افزایش این هورمون باعث شل شدن بافت های عضلانی دستگاه گوارش می شود که سبب حرکت مواد مغذی به سمت خون می شود که در نتیجه آن نفخ اتفاق می افتد.

تورم رحم

در حدود هفته چهار بارداری، تخم جنین تا پایان دوران حاملگی از این دیواره تغذیه می کند. به همین دلیل دیواره رحم برای حفاظت از جنین، ضخیم می شود. جریان خون در شکم افزایش پیدا می کند و باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود.

دلایل نفخ شکم در بارداری

یبوست

در دوران بارداری به دلیل وجود جنین غذاها سیر طولانی تری را برای هضم شدن طی می کنند. دلیل آن هم این است که جنین نیز باید غذاهای مورد نیاز خود را تامین کند. غذاها در مدتی که در روده هستند مواد مغذی جنین را نیز تامین می کنند. آب موجود در مواد غذایی بیشتر مورد استفاده جنین قرار می گیرد که در نتیجه آن مدفوع خشک و دفع آن سختتر می شود. همچنین گاز بیشتری تولید می شود.

افزایش وزن

یکی از عوامل بوجود آورنده نفخ شکم در بارداری افزایش وزن در دوران بارداری است. در این دوران بسیاری از زنان با اضافه وزن مواجه می شوند. افزایش حجم غذاهای مصرفی، وجود جنین و افزایش سطح هورمون ها باعث افزایش وزن در این دوران نیز می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان نفخ شکم در بارداری

راه های جلوگیری و درمان نفخ شکم

می توان با استفاده از راهکارهای از بروز نفخ شکم تا حد امکان جلوگیری کرده و یا آن را درمان کنید. با کنترل نفخ شکم در این دوران از یبوست و دل درد نیز جلوگیری می شود. در ادامه با چندین روش موثر برای جلوگیری از نفخ و درمان نفخ شکم در دروان بارداری آشنا می شوید.

مایعات بیشتری مصرف کنید

همانطور که گفته شد یکی از علل یبوست که نفخ را نیز به دنبال دارد، مصرف مایعات غذای موجود در روده توسط جنین است. بنابراین با افزایش سطح مایعات مصرفی در این دوران می توان به هیدراته ماندن بدن کمک کرد. همچنین آب موجود در بدن باعث سم زدایی می شود و در کاهش نفخ و یبوست نیز موثر است.

نوشیدن آب فراوان

غذا را آرام میل کنید

آهسته غذا خوردن و جویدن کامل آن از بروز مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم جلوگیری می کند. وقتی که تند غذا می خورید هوای زیادی وارد معده تان می شود که باعث به وجود آمدن گاز شکم و نفخ نیز می شود. همچنین استرس در هنگام غذا خوردن نیز به نفخ کمک کرده چون در این حالت نیز هوای بیشتر همراه غذا به معده وارد می شود.

فیبر مصرف کنید

فیبر یکی از مواد معدنی است که در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر عمل می کند. فیبر به جذب آب موجود در مواد غذایی کمک کرده و باعث می شود که غذاها بهتر در معده و روده حرکت کنند و در نتیجه آن نفخ کمتر اتفاق می افتد. توت فرنگی، هلو، هویج، سیب و غلات تصفیه شده دارای فیبر فراوانی هستند. همچنین مصرف میوه هایی مانند گلابی، زرد آلو و موز به کاهش و درمان نفخ کمک می کند. این میوه ها حاوی ملین هستند که در جلوگیری از نفخ موثر است.

درمان نفخ شکم با زرد آلو

کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی

تغذیه در دوران حاملگی از اهمیت زیادی برخوردار است. غذاهای چرب که با روغن زیادی سرخ شده اند حرکات روده را با اختلال مواجه می کنند و باعث می شوند که غذاها مدت بیشتری در روده و معده بمانند. ماندن طولانی مدت غذا در روده یکی از دلایل بروز نفخ شکم در دوران حاملگی می باشد. بنابراین با کاهش مصرف غذاهای چرب می توان تا حد زیادی از بروز نفخ جلوگیری کرد.

حذف خوراکی های نفاخ

شاید تعداد اندکی از مردم بدانند که بسیاری از خوراکی ها نفاخ هستند از جمله سبزیجاتی مانند کلم، پیاز و لوبیا که باعث بوجود آمدن نفخ شکم می شوند. همچنین مصرف زیاد قند و شکر نیز باعث بوجود آمدن نفخ می شود. مصرف نوشیدنی هایی که حاوی ذرت و فروکتوز هستند نیز باعث ایجاد نفخ می شوند. جالب است بدانید که جویدن آدامس باعث بوجود آمدن نفخ می شود.

کلم عامل نفخ شکم در بارداری

افزایش تعداد وعده های غذایی

یکی از راههای جلوگیری از نفخ شکم در بارداری، افزایش تعداد وعده های غذای مصرفی و کاهش حجم آن است. به زنان باردار توصیه می شود که در این دوران در ۶ وعده غذا مصرف کنند اما در هر وعده حجم کمی غذا مصرف کنند. این کار به کاهش مشکلات گوارشی بویژه نفخ که ناشی از خوردن حجم زیاد غذا است جلوگیری می کند.

ورزش کنید

از راههای موثر برای درمان نفخ شکم ورزش کردن است. با توجه به شرایط فیزیکی زنان در دوران بارداری باید ورزش های سبک و با صلاح دید پزشک انجام شود. انجام حرکات ورزشی در این دوران باعث کارکرد بهتر معده و روده می شود که در هضم و جذب غذا نیز تاثیر می گذارد.

جلوگیری از نفخ شکم در بارداری

دانه شنبلیله

می توان با استفاده از داروهای گیاهی به درمان نفخ شکم در بارداری کمک کرد. دانه شنبلیله یکی از درمانهای دارویی موثر است. مقداری دانه شمبلیله را به مدت چند ساعت در یک لیوان آب بگذارید و بعد از گذشت چند ساعت دانه ها را جدا کرده و دور بریزید و آب موجود در لیوان را میل کنید. از این روش در هنگام بروز نفخ شکم می توانید استفاده کنید.

دانه هل

جویدن دانه هل می تواند نفخ شکم را به طور طبیعی درمان کند، مصرف چای هل نیز راهکار مناسبی در این زمینه است که برای این منظور می توانید ۶ عدد دانه هل و کمی پودر جوز را در دو فنجان آب جوش دم کنید و این نوشیدنی را میل نمایید.

چای بابونه

برای کاهش نفخ شکم می توانید یک فنجان تازه از چای بابونه را بعد از وعده های غذایی خود مصرف کنید، زیرا این نوشیدنی می تواند موجب تسکین سیستم گوارشی شما شده و احساس ناراحتی و ورم آن کاهش دهد.

نفخ در بارداری

دارچین و عسل

برای استفاده از این درمان طبیعی خانگی می توانید یک قاشق غذا خوری پودر دارچین را به همراه مقداری عسل در یک فنجان آب جوش مخلوط کرده و نوش جان کنید.

گشنیز

گشنیز یک ضد نفخ طبیعی برای استفاده در دوران بارداری می باشد که به منظور تهیه آن می توانید دانه های گشنیز را در یک فنجان آب داغ بریزید و محلول را بعد از صاف کردن مصرف کنید.

زنجبیل

برای استفاده از زنجبیل در دوران بارداری به عنوان داروی ضدنفخ نیز می توانید یک قاشق غذا خوری آب زنجبیل تازه را به مقداری عسل اضافه کنید و سپس استفاده کنید.

پوشیدن لباس های گشاد

جالب است بدانید که پوشیدن برخی لباس ها در دوران حاملگی می تواند نقش مهمی در کاهش گاز و نفخ شکم داشته باشد.

نفخ شکم در حاملگی

چگونگی تولید گاز و نفخ در بدن

زمانی که شما هوا را می بلعید و یا هنگامی که باکتری ها غذای هضم نشده را در روده می شکنند، نفخ ایجاد خواهد شد؛ آروغ زدن تاثیر زیادی در آزاد شدن گاز از معده دارد، بنابراین این گاز تا زمانی که در طول روده بزرگ حرکت می کند، نفخ شکم اتفاق می افتد. برخلاف چربی ها و پروتئین، کربوهیدرات ها می توانند مقدار زیادی گاز تولید کنند و از آنجا که چربی ها اغلب روند هضم را آهسته می کنند، از این رو خالی شدن شکم کمی زمان بر است و می تواند موجب نفخ شکم شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *