آرگا
  • کد خبر: 12334
    تعداد بازدید : 131 بازدید
    تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور, ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    خواص موز بررسی فواید موز و مضرات آن

    موز یکی از قدیمی ترین میوه ها و دارای خواص بی شماری است. وجود انواع ویتامین ها و فیبرها درون موز سبب شده است این میوه در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر و مفید باشد.

    موز یکی از پر مصرف ترین میوه ها در سراسر جهان محسوب می شود. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد که از جمله آن می توان به پتاسیم اشاره کرد. این میوه فواید زیادی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها به کار برده می شود. با این حال مصرف بیش از حد موز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

    بررسی خواص موز

    موز و اثرات آن

    افرادی که نیاز به منیزیم و ویتامین های B6 و C دارند، می توانند از موز در این جهت بهره ببرند. موز دارای آنتی اکسیدان های بالایی است که می توانند بدن را در برابر رادیکال های آزاد مقاوم کنند. خواص میوه موز تا حدی است که می توان از آن به عنوان لوسیون بر روی پوست در برابر نور خورشید استفاده کرد.

    همچنین موز برای کاهش تورم، جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم، کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی و کمک به تولید گلبول های سفید خون شناخته شده است و دلیل آن وجود سطح بالایی از ویتامین B6 است.

    مزایای موز

    • سلامتی قلب : موز یکی از میوه های مفید برای سلامتی قلب می باشد. موز حاوی پتاسیم زیادی می باشد که یک الکترولیت معدنی محسوب می شود و جریان الکتریکی در سراسر بدن نگه می دارد که این مسئله در حفظ و سلامتی ضربان قلب بسیار مفید است. همچنین وجود پتاسیم بالا و سدیم کم در موز سبب می شود تا فشار خون را تنظیم کرده و از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند.
    • افسردگی و خلق و خوی :به دلیل دارا بودن سطح بالایی تریپتوفان در موز که بدن آن را به سروتونین تبدیل می کند، انتقال دهنده های عصبی مغز، در خلق و خو تاثیر مثبت گذاشته و منجر به غلبه بر افسردگی می شود. به علاوه ویتامین B6 درون موز باعث می شود در خواب تاثیر مثبت گذاشته و منیزیم درون موز سبب ریلکس شدن عضلات بدن می شود. 
    • کمک به فرآیند هضم و کاهش وزن: موز یکی از میوه هایی محسوب می شود که سرشار از فیبر است و حدود ۱۰ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را فراهم می کند. با توجه به خواص فیبرها در بدن، خوردن موز در فرآیند هضم غذا کمک بسیاری می کند. همچنین ویتامین B6 موجود در موز، از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم محافظت می کند و موجب کاهش وزن نیز می شود. به طور کلی موز یکی از مواد غذایی برای کاهش وزن محسوب می شود چرا که علاوه بر شیرین بودن شکم پر کن است و به همین دلیل تمایل به خوردن غذاها را به شدت کاهش می دهد. به علاوه در حین تمرینات ورزشی به حفظ سطح خون کمک بسیاری می کند.
    • بینایی: خواص موز سبب می شود این میوه تا حد هویج برای بینایی چشم مفید باشد. با توجه به موسسه ملی بهداشت، میوه ها حاوی مقدار کم اما قابل توجهی از ویتامین A می باشند که این ویتامین برای محافظت از چشم و حفظ دید طبیعی و ارتقای بینایی در شب، بسیار مهم است. ویتامین A حاوی ترکیباتی است که از غشای اطراف چشم محافظت می کند و یک عنصر در پروتئین می باشد که نور را به قرینه می رساند. مانند دیگر میوه ها، موز می تواند از تخریب ماکولای جلوگیری کند که یک بیماری علاج ناپذیر می باشد که موجب تار شدن دید مرکزی می شود.
    • استخوان ها: وجود کلسیم ممکن است جزء خواص موز نباشد و موز سرشار از کلسیم نباشد ولی با این حال هنوز موز به عنوان یکی از مواد مفید جهت حفظ استخوان های قوی شناخته می شود. موز سبب می شود توانایی بدن در جذب کلسیم افزایش پیدا کند.
    • سرطان ها : برخی شواهد نشان داده است که مصرف به اندازه موز می تواند از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کند. یک بررسی انجام شده بر روی زنان نشان داد که زنانی که در هفته ۵ تا ۶ عدد موز خورده اند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آن ها نصف شده است. به این دلیل ممکن است موز از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کند که موز حاوی سطح بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدان فنولیک است که برای سلامتی کلیه ها مفید می باشد.
    حتما بخوانید:  خواص انگور و بررسی تمام فواید و مضرات مصرف انگور

    مضرات موز

    خواص موز

    خوردن موز در حد تعادل هیچ عوارض قابل توجهی ندارد. با این حال به گفته برخی از محققان خوردن بیش از حد میوه ها ممکن است موجب خواب آلودگی و سر درد شود. در ارتباط با موز، این سردردها به دلیل وجود اسیدهای آمینه که موجب گشاد شدن عروق خونی می شوند، است. موزهایی که بسیار رسیده هستند، اسیدهای آمینه بیشتری دارند. همچنین مصرف بیش از حد موز موجب ریلکش شدن بیش از حد عضلات شده و منجر به خواب آلودگی بیش از حد می شود که ممکن است خطرناک باشد.

    موز یکی از میوه های شیرین محسوب می شود به همین دلیل خوردن بیش از حد آن ممکن است سلامتی دهان و دندان را به خطر بیاندازد و موجب پوسیدگی دندان ها شود. خوردن به تنهایی موز در حد بسیار زیاد می تواند خطرناک باشد و منجر به افزایش ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شده و سلامتی بدن را تهدید کند.

    بررسی های انجام شده نشان داده است که در صورت مصرف بیش از حد موز، پتاسیم در بدن افزایش یافته و منجر به هیپرکالمی می شود و عواقب جدی به دنبال می آید که با ضعف عضلانی و فلج موقت و نامنظم شدن ضربان قلب مشخص می شود. همچنین مصرف بیش از حد موز، سطح ویتامین B6 را در بدن افزایش داده که می تواند منجر به آسیب عصبی در بازوها و پاها شود.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :
    پیشنهاد آرگا به شما