دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص موز بررسی فواید موز و مضرات آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

موز یکی از قدیمی ترین میوه ها و دارای خواص بی شماری است. وجود انواع ویتامین ها و فیبرها درون موز سبب شده است این میوه در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر و مفید باشد.

موز یکی از پر مصرف ترین میوه ها در سراسر جهان محسوب می شود. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد که از جمله آن می توان به پتاسیم اشاره کرد. خواص موز زیاد است و در درمان بسیاری از بیماری ها به کار برده می شود. با این حال مصرف بیش از حد موز می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

بررسی خواص موز

افرادی که نیاز به منیزیم و ویتامین های B6 و C دارند، می توانند از موز در این جهت بهره ببرند. موز دارای آنتی اکسیدان های بالایی است که می توانند بدن را در برابر رادیکال های آزاد مقاوم کنند. خواص میوه موز تا حدی است که می توان از آن به عنوان لوسیون بر روی پوست در برابر نور خورشید استفاده کرد.

خواص موز

همچنین موز برای کاهش تورم، جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم، کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی و کمک به تولید گلبول های سفید خون شناخته شده است و دلیل آن وجود سطح بالایی از ویتامین B6 است.

مزایای موز

  • سلامتی قلب : موز یکی از میوه های مفید برای سلامتی قلب می باشد. موز حاوی پتاسیم زیادی می باشد که یک الکترولیت معدنی محسوب می شود و جریان الکتریکی در سراسر بدن نگه می دارد که این مسئله در حفظ و سلامتی ضربان قلب بسیار مفید است. همچنین وجود پتاسیم بالا و سدیم کم در موز سبب می شود تا فشار خون را تنظیم کرده و از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند.
  • افسردگی و خلق و خوی :به دلیل دارا بودن سطح بالایی تریپتوفان در موز که بدن آن را به سروتونین تبدیل می کند، انتقال دهنده های عصبی مغز، در خلق و خو تاثیر مثبت گذاشته و منجر به غلبه بر افسردگی می شود. به علاوه ویتامین B6 درون موز باعث می شود در خواب تاثیر مثبت گذاشته و منیزیم درون موز سبب ریلکس شدن عضلات بدن می شود. 
  • کمک به فرآیند هضم و کاهش وزن: موز یکی از میوه هایی محسوب می شود که سرشار از فیبر است و حدود ۱۰ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را فراهم می کند. با توجه به خواص فیبرها در بدن، خوردن موز در فرآیند هضم غذا کمک بسیاری می کند. همچنین ویتامین B6 موجود در موز، از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم محافظت می کند و موجب کاهش وزن نیز می شود. به طور کلی موز یکی از مواد غذایی برای کاهش وزن محسوب می شود چرا که علاوه بر شیرین بودن شکم پر کن است و به همین دلیل تمایل به خوردن غذاها را به شدت کاهش می دهد. به علاوه در حین تمرینات ورزشی به حفظ سطح خون کمک بسیاری می کند.
  • بینایی: خواص موز سبب می شود این میوه تا حد هویج برای بینایی چشم مفید باشد. با توجه به موسسه ملی بهداشت، میوه ها حاوی مقدار کم اما قابل توجهی از ویتامین A می باشند که این ویتامین برای محافظت از چشم و حفظ دید طبیعی و ارتقای بینایی در شب، بسیار مهم است. ویتامین A حاوی ترکیباتی است که از غشای اطراف چشم محافظت می کند و یک عنصر در پروتئین می باشد که نور را به قرینه می رساند. مانند دیگر میوه ها، موز می تواند از تخریب ماکولای جلوگیری کند که یک بیماری علاج ناپذیر می باشد که موجب تار شدن دید مرکزی می شود.
  • استخوان ها: وجود کلسیم ممکن است جزء خواص موز نباشد و موز سرشار از کلسیم نباشد ولی با این حال هنوز موز به عنوان یکی از مواد مفید جهت حفظ استخوان های قوی شناخته می شود. موز سبب می شود توانایی بدن در جذب کلسیم افزایش پیدا کند.
  • سرطان ها : برخی شواهد نشان داده است که مصرف به اندازه موز می تواند از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کند. یک بررسی انجام شده بر روی زنان نشان داد که زنانی که در هفته ۵ تا ۶ عدد موز خورده اند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آن ها نصف شده است. به این دلیل ممکن است موز از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کند که موز حاوی سطح بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدان فنولیک است که برای سلامتی کلیه ها مفید می باشد.

بررسی فواید دیگر موز

موز یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که خواص بسیار زیادی بهره مند است در ادامه برخی دیگر از فواید آن را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

قوی شدن ماهیچه ها

در صورتی که پس از ورزش ماهیچه هایتان درد می کنند و یا رشد کافی ندارند امکان دارد به میزان کافی منیزیم دریافت نمی کنید که با کمک موز می توانید این مشکل را بر طرف کنید زیرا موز سرشار از منیزیم است و کمک زیادی به انقباض عضلانی، تمدد اعصاب و نیز سنتز پروتئین می کند.

  •  آرون گروپس

خواص موز بر سلامت بدن

افزایش انرژی

موز به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین ث به افزایش انرژی بدن کمک می کند بنابراین آن دسته افرادی که زیاد ورزش می کند باید در رژیم خود موز را بگنجانند و همچنین وجود نشاسته در موز می توانید قند خون را به انرژی تبدیل نماید.

کاهش نفخ شکم

نفخ شکم از جمله مشکلات رایج در بین افراد است که طبق تحقیقات انجام شده آن دسته خانم هایی که به عنوان پیش غذا دوبار در روز از موز استفاده می کنند به میزان پنجاه درصد نفخ شکم در آن ها کاهش پیدا می کند زیرا این میوه سرشار از پتاسیم است و باکتری مبارز را در شکم افزایش می دهد.

فواید درمانی موز

درمان پوست چرب

می توانید نصف یک عدد موز رسیده را با یک دوم قاشق چای خوری عسل و یک قاشق غذا خوری چوب دارچین ترکیب نمایید سپس مخلوط به دست آمده را بر روی پوست تان اعمال کنید و اجازه دهید به مدت بیست تا بیست و پنج دقیقه بماند، این ماسک برای پوست چرب بسیار مفید بوده و از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند.

فواید شگفت انگیز موز

مرطوب کننده طبیعی پوست

موز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست به شمار می رود زیرا وجود ویتامین A در این میوه گزینه مناسبی برای درمان خشکی پوست می باشد فقط کافی است موز رسیده را له کرده و کمی عسل به آن بیفزایید سپس بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان بیست تا بیست و پنج دقیقه با آب گرم پوست تان را بشویید.

درمان اسهال

بهبود اسهال با فراهم کردن الکترولیت های از دست رفته بدن از دیگر فواید میوه موز است، این میوه به دلیل غنی بودن از پتاسیم می تواند مقدار پتاسیم از دست رفته بدن را تامین نماید، بنابراین به هنگام اسهال، می توانید با خوردن یک عدد موز موجب سفت شدن مدفوع و درمان اسهال شوید، ضمن اینکه مقداری نمک را داخل یک لیوان آب بریزید و بنوشید تا سدیم و کلرید دفع شده بدنتان در نتیجه اسهال نیز تامین شود.

به طور کلی استفاده از رژیم غذایی موز، برنج، سس سیب و نان تست می تواند برای بهبود اسهال مفید باشد، استفاده از این رژیم برای نوزاد و کودک مبتلا به ناراحتی معده استفاده می شود و می تواند میزان مدفوع تولید شده توسط بدن را کاهش دهد.

فواید زیاد موز

سفید کردن دندان ها

از دیگر خواص موز، می توان به سفید کردن دندان ها اشاره کرد ، پوست موز رسیده حاوی پتاسیم، منگنز و منیزیم می باشد و در نتیجه برای این منظور می توانید پوست موز را به مدت چند دقیقه بر روی دندان هایتان بمالید و بعد دندان ها را مطابق روال همیشه، مسواک بزنید، منیزیم موجود در موز برای دندان ها بسیار مفید می باشد.

کمک به درمان بواسیر

بر طبق نتایج بدست آمده بر روی یک مطالعه درباره میوه موز؛ مصرف یک عدد موز در روز با معده خالی ممکن است برای درمان بواسیر مفید باشد، در صورت مشاهده بواسیر خونی می توانید هر روز، سه عدد موز بخورید.

مزایای موز

مضرات موز

خوردن موز در حد تعادل هیچ عوارض قابل توجهی ندارد. با این حال به گفته برخی از محققان خوردن بیش از حد میوه ها ممکن است موجب خواب آلودگی و سر درد شود. در ارتباط با موز، این سردردها به دلیل وجود اسیدهای آمینه که موجب گشاد شدن عروق خونی می شوند، است. موزهایی که بسیار رسیده هستند، اسیدهای آمینه بیشتری دارند. همچنین مصرف بیش از حد موز موجب ریلکس شدن بیش از حد عضلات شده و منجر به خواب آلودگی بیش از حد می شود که ممکن است خطرناک باشد.

موز یکی از میوه های شیرین محسوب می شود به همین دلیل خوردن بیش از حد آن ممکن است سلامتی دهان و دندان را به خطر بیاندازد و موجب پوسیدگی دندان ها شود. خوردن به تنهایی موز در حد بسیار زیاد می تواند خطرناک باشد و منجر به افزایش ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شده و سلامتی بدن را تهدید کند.

موز و اثرات آن

بررسی های انجام شده نشان داده است که در صورت مصرف بیش از حد موز، پتاسیم در بدن افزایش یافته و منجر به هیپرکالمی می شود و عواقب جدی به دنبال می آید که با ضعف عضلانی و فلج موقت و نامنظم شدن ضربان قلب مشخص می شود. همچنین مصرف بیش از حد موز، سطح ویتامین B6 را در بدن افزایش داده که می تواند منجر به آسیب عصبی در بازوها و پاها شود.

به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *