دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تمام دانستنی های هفته چهارم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

از هفته چهارم بارداری، همه اعضای بدن کودک شروع به شکل گرفتن می کنند. دستگاه مغز و اعصاب، دستگاه قلب و گردش خون و دستگاه گوارش از جمله اعضای بدن کودک هستند که شروع به شکل گرفتن می کنند. هورمون ها بدن مادر باردار افزایش بیشتری پیدا کرده و ممکن است دچار تغییرات در حالات روحی و روانی شود.

هفته ۴ بارداری فرا می رسد. از این هفته تا هفته هفتم بیشتر زنان متوجه بارداری خود می شوند. علائم اولیه بارداری در این هفته بیشتر نمایان می شود. این علائم را اکثر مادر حتی قبل از بارداری نیز تجربه کرده اند. هرچند که تعداد کمی از زنان علامتی جز قطع شدن دوره قاعدگی، ندارند.

تمام دانستنی های هفته چهارم بارداری

تغییرات جنین در هفته چهار بارداری

توپ سلولی جنین– در حال حاضر این توده سلولی جنین نامیده می شود. این توده سلولی داخل رحم در حال رشد می باشد و به اندازه یک دانه خشخاش می باشد. این توده در آینده به سه لایه تقسیم می شود که اندام ها و بافت های نوزاد را شکل می دهند.

جنین و اعضای بدن او

لوله عصبی– در لایه بالایی، لایه سلولی اکتودرم، مغز، ستون فقرات، نخاع و اعصاب به تدریج تشکیل می شوند. در لایه میانی قلب و سیستم گردش خون شروع به تشکیل شدن می کنند که لایه سلولی مزودرم نامیده می شود. در لایه سوم که لایه سلولی اندودرم نامیده می شود، ریه و روده ها به تدریج شروع به تشکیل شدن می کنند و دستگاه ادرار شروع به تکمیل شدن می کند.

کیسه محتوای نطفه، سلول های قرمز خون و مواد مغذی را برای رشد نوزاد تولید می کند. در این زمان, مراحل اولیه تشکیل جفت و بند ناف آغاز می شود و آن ها برای به عهده گرفتن این کار (تولید مواد مغذی و سلول های قرمز خون)، آماده می شوند. از این هفته تا ۱۰ هفته آینده، تمام دستگاه های بدن جنین کامل شده و شروع به فعالیت می کند.

هفته چهارم بارداریبارداری و جنین در حال رشد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سلول های جفت در حال سوراخ کردن پوشش رحم، ایجاد انگشتان بافت میکروسکوپی می باشند. با پایان هفته چهارم بارداری ، جفت به طور کامل کامل شده و عملکردش تکمیل می شود و از آن به بعد می تواند مواد مغذی برای نوزاد را فراهم کند و مواد زائد بدن او را از بین ببرد. بند ناف این مواد مغذی و اکسیژن را به بدن نوزاد می رساند. اگر تا این هفته زنان تست بارداری نداده باشند و در این هفته این تست را انجام دهند، به احتمال زیاد جواب تست مثبت خواهد شد.

کیسه آمنیوتیک – تا آخر هفته چهارم بارداری ، این کیسه جنین را در در برمی گیرد و خانه کودک در طول هفته های دیگر بارداری محسوب می شود.

هفته چهارم بارداری

جفت اولیه – سلول های این جفت اولیه به دیواره رحم تونل می زنند تا فضای لازم را برای جریان خون و مواد مغذی و اکسیژن تا آخر هفته چهارم برای کودک فراهم کنند.

تغییرات بدن مادر

مقدار هورمون ها در بدن مادر باردار افزایش پیدا می کند و این باعث می شود که تغییرات روحی در مادر ایجاد شود و گفته می شود در طول بارداری و به ویژه در هفته ۷ تا ۱۰ بارداری این تغییرات روحی- روانی بیشتر می شود و به اصطلاح مادر باردار بسیار حساس می شوند تا جایی که ممکن است یک تبلیغ تلویزیونی، مادر باردار را از نظر روحی تحریک کند. همچنین به دلیل تغییراتی که در بارداری هفته به هفته اتفاق می افتد، رشد جنین انرژی زیادی از مادر گرفته و در نتیجه مادر باردار در طول بارداری احساس خستگی زیادی می کند. همچنین ویار و حالت تهوع در این هفته ممکن از بیشتر شود، بنابراین توصیه می شود از وعده های غذایی بیشتر باحجم کمتر استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *