آرگا
  • کد خبر: 12072
    تعداد بازدید : 13,381 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۸ شهریور, ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
    تعداد نظرات: ۲ نظر
      

    خواص پسته و بررسی فواید و مضرات خوردن پسته خام و پسته بو داده

    پسته یکی از اصلی ترین آجیل ها به خصوص در بین ایرانیان می باشد. مصرف این آجیل می تواند کالری بدن را تامین کرده و انواع ویتامین ها و مواد معدنی به بدن برساند. با این مصرف بیش از حد پسته می تواند سلامتی را تهدید کند.

    پسته یکی از خوشمزه ترین آجیل ها محسوب می شود که بیشتر به عنوان میان وعده مصرف می شود. پسته به دو صورت خام و بو داده مشابه دیگر اجیل ها به مصرف می رسد. این آجیل ارزش غذایی زیادی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

    خواص پسته و بررسی فواید آن

    خواص پسته

    ۱- قلب سالم : اولین و مهمترین خواص پسته که باید در ابتدا آن را بیان کرد این است که پسته با داشتن قلب سالم در ارتباط است. از آن جایی که این نوع آجیل غنی شده از اسیدهای چرب اشباع نشده است در نتیجه یکی از گزینه ها برای داشتن قلب سالم می باشد. به علاوه پسته برای کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به کار می رود. بنابراین وقتی پسته روی این دو عامل تاثیر این چنینی می گذارد واضح است که مصرف آن از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

    ۲- تقویت بینایی : از دیگر خواص پسته می توان به تقویت بینایی اشاره کرد که جزء مهمترین خواص آن می باشد. آنتی اکسیدان هایی که در این آجیل موجود است در هیچ نوع آجیل دیگر یافت نمی شود. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به تخریب ماکولا که به سن وابسته است را کاهش می دهد.

    ۳- تقویت سیستم ایمنی بدن : انباشته شدن پسته از مس, منیزیم و ویتامین های B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و منجر به جلوگیری از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری ها می شود.

    ۴- جلوگیری از سرطان ها : بیشترین اهمیت پسته به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد در آن می باشد که وجود این آنتی اکسیدان ها در بدن خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. به این دلیل که آنتی اکسیدان ها مرگ سلولی را اساسا کاهش می دهند و در نتیجه در درمان سرطان نیز موثر است که یکی از موثرترین خواص پسته به شمار می رود.

    ۵- غنی از پروتئین : پسته یکی از بهترین مواد برای افرادی است که رژیم گیاه خواری دارند چرا که می تواند کبود پروتئین را برای سلامتی بدن آن ها تامین کند و مضرات پروتئین های حیوانی را ندارد.

    ۶- سرشار از قیبر : همان طور که می دانید وجود فیبر در مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. فیبرها خواص زیادی دارند که دو مزیت بسیار مفید آن ها شامل: کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد روده می باشد. پسته با وجود انواع فیبرها می تواند به جمع آوری کردن همه منافع مود نیاز بدن کمک کند.

    ۷- درمان بیماری ها : مصرف آجیل ها و از جمله آن ها پسته می تواند از ایجاد بیماری های نظیر دیابت نوع اول, سندروم متابولیک، اختلال در نعوظ مردان، سکته مغزی, زوال عقل, آلرژی , ورم مفاصل و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی جلوگیری کند و با مصرف منظم آن ها می توان این بیماری ها را تا حدودی درمان کرد.

    ۸- کاهش سطح کلسترول خون : پسته سرشار از میتواسترول است. این استرول گیاهی جذب کلسترول های بد موجود در مواد غذایی را در بدن کاهش می دهد که این مسئله در پایین آوردن سطح LDL کمک می کند.

    به طور کلی می توان خواص پسته را به صورت زیر بیان کرد:

    • برای سلامتی روده ها مفید است.
    • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
    • سلامتی پوست را حفظ می کند.
    • سلامتی قلب را ارتقا می دهد.
    • چشم را تقویت می کند.
    • خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
    • عکس العمل های مربوط به استرس را کاهش می دهد.
    • کالری بدن را تامین می کند.

    ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم پسته

    خواص پسته

    در هر ۱۰۰ گرم پسته ۷۱ % چربی موجود است, این در حالی است که میزان چربی بد و یا کلسترول در آن صفر است. این آجیل پرطرفدار ۱۷% سدیم دارد و مجموع کربوهیدرات در آن ۹ % می باشد. فیبر موجود در پسته تا ۴۱ % نیز می رسد. علاوه بر این پسته یکی از منابع پروتئین گیاهی محسوب می شود که میزان آن در هر ۱۰۰ گرم ۴۳ % می باشد.

    ویتامین های موجود در پسته شامل A، C، K می باشد که میزان آن ها تا ۱۶ % نیز است. ۶۱ درصد ویتامین B1 یا تیامین در پسته موجود است. ویتامین های دیگر عبارت اند از: ویتامین ب ۲، ویتامین ب ۳، ویتامین ب ۶، ویتامین ب ۹ است و دارای ۱۱ درصد کلسیم نیز می باشد. آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، مس، منگنز، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ به وفور در این آجیل وجود دارد و وجود این مواد در پسته خواص پسته را سبب می شوند.

    اثرات جانبی پسته

    اگرچه این آجیل, جزء آجیل های سالم محسوب می شود با این حال مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی بر وزن, فشار خون و دستگاه گوارش داشته باشد.

    ۱- واکنش های آلرژیک : افرادی که به مواد غذایی به خصوص مصرف آجیل ها آلرژی و حساسیت دارند, باید با احتیاط پسته مصرف کنند. علایم حساسیت های ایجاد شده به دلیل مصرف پسته عبارت اند از :

    • ایجاد جوش های پوستی و خارش پوست
    • استفراغ
    • اسهال
    • گرفتگی عضلات شکم
    • سرفه
    • مشکلات تنفسی
    • تنگی قفسه سینه

    از دیگر عوارض جانبی پسته می توان به افزایش وزن, اختلالات در فشار خون و اختلالات در دستگاه گوارشی اشاره کرد که مشکلات روده و معده در اثر مصرف بیش از حد پسته ایجاد می شود.

    فواید و مضرات خوردن پسته خام و پسته بو داده

    انواع پسته

     با توجه به ارزش غذایی پسته، شواهد و بررسی ها نشان داده است که ارزش غذایی پسته خام و پسته بو داده با هم کمی تفاوت دارند. به دلیل اینکه فرآیند بو دادن آجیل ها و همچینین پسته، شیمیایی می باشد و به علاوه موادی که برای بو دادن استفاده می شود اغلب خواص مفیدی ندارد، به همین دلیل توصیه می شود پسته خام مصرف شود. بو دادن پسته و دیگر آجیل ها با نمک، می تواند برای سلامتی مضر باشد و نیز بر خواص پسته اثر منفی بگذارد.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :
    انتشار یافته: ۲
    1. با عرض سلام و خسته نباشید
      سپاس از مطالب خوب ومفیدتون و خواستم اجازه بگیرم ازتون برای انتشار مطالب البته با ذکر منبع و حفظ کپی رایت ..
      باتشکر