آرگا
  • کد خبر: 1207
    تعداد بازدید : 2,004 بازدید
    تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد, ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    راهنمای کامل تغذیه دوران بارداری در ماه های مختلف بارداری

    تغذیه دوران بارداری یکی از مسائلی است که در دوران بارداری باید به آن توجه شود. دانستن اینکه بدن مادر در این دوران چه تغییراتی می کند، می تواند در برنامه ریزی تغذیه ایی موثر باشد.

    بارداری برای مادران یکی از انگیزه های است که به آن ها احساس شادمانی می دهد. در طول این ۹ ماه، بدن تغییرات بسیاری می کند.  اگرچه دوران بارداری هر مادر با مادر دیگر ممکن است متفاوت باشد اما این پست می تواند برای برخی از تغییرات ملموس تر، کمکی باشد تا مادران بتوانند با آگاهی برای این دوران مهم برنامه ریزی کنند.

    تغییرات بدن در دوران بارداری و تغذیه دوران بارداری

    تغذیه دوران بارداری

    ماه اول، دوم، سوم

    تغییرات بدن

    در پایان ماه سوم ، مادران ممکن است وزن کمی اضافه کنند. همچنین ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی احساس خستگی کنید، بنابراین استراحت بیشتری نیاز دارید و با پایان ماه سوم احساس انرژی بیشتری دارند. در طول این ۳ماه دفع ادرار بیشتر می شود و بسیار شایع است ولی تا قبل از تولد نوزاد، رفع می شود.

    رژیم غذایی

    در طول این سه ماه مادران ممکن است احساس حالت تهوع و بیماری داشته باشند که بیماری صبحگاهی نامیده می شود و در هر زمان از روز و شب ممکن است حالت تهوع پیدا کنند. پیشنهادات زیر برای حل این مسئله وجود دارد که مادران می توانند چندین مورد از این پیشنهادات را امتحان کنند و در صورت جواب گرفتن از هر یک، در زمان لازم از آن استفاده کنند.

    تغذیه دوران بارداری در ۳ماه اول

    – خوردن یه تکه نان یا چند عدد بیسکویت قبل از اینکه از تخت خوابتان خارج شوید.

    – به آرامی از تخت خوابتان خارج شود و از انجام حرکت ناگهانی اجتناب کنید.

    – در طول روز از چندین بار وعده غذایی کم استفاده کنید تا معده برای مدت طولانی خالی باقی نماند.

    – از وعده های غذایی با پرونئین بالا ( گوشت بدون چربی، پروتئین های گیاهی، حبوبات) و غذاهایی با کربوهیدرات های پیچیده ( بیسکویت، نان، سیب زمینی، برنج) و میوه ها و آب میوه ها استفاده کنید. چنین غذاهایی از پایین آمدن سطح قند خون جلوگیری می کنند که باعث حالت تهوع می شود.

    – سوپ و دیگر مایعات بین وعده های غذایی استفاده شود و از خوردن آن ها به همراه غذا اجتناب کنید.

    – از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید. این غذاها به سختی هضم می شوند و ممکن است ایجاد تهوع کنند.

    – از چاشنی های غذایی سبک استفاده کنید و از خوردن غذاهای ادویه دار بپرهیزید.

    – آب جوشیده شده شیرین بنوشید زمانی که احساس تهوع دارید.

    – از چای های گیاهی مانند چای زنجبیل و چای نعناع استفاده کنید.

    – در هوای تازه پیاده روی کوتاهی کنید و یا در اتاقی با پنجره باز بخوابید.

    – خوراکی های سرد مانند: بستنی یخی را امتحان کنید.

    کلسیم یکی از موادی است که برای مادر و نوزاد، در تغذیه دوران بارداری اهمیت دارد. از مواد غذایی ساده که شامل کلسیم هستند نظیر: ماست، شیر، پنیر و بستنی استفاده کنید. برای جلوگیری از یبوست از مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات، نان گندم و غلات سبوس دار استفاده کنید. همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب در این دوران ضروری است.

    ماه چهارم

    تغییرات بدن

    مادران در این ماه احساس انرژی بیشتری دارند. همچنین حالت تهوع نیز غالبا متوقف می شود. مادران در این ماه احساس می کنند کمی شکم شان بزرگ تر شده که به دلیل رشد نوزاد می باشد.

    حتما بخوانید:  برای زیبایی جنین چه بخوریم + مهمترین نکته ها

    رژیم غذایی

    در طول بارداری، مادر نیاز به آهن بیشتری دارد. برای اینکه مطمئن باشید به اندازه کافی آهن دریافت می کنید باید از گوشت ها، نان گندم، سبزیجات، میوه های خشک و حبوبات بیشتری استفاده کنید.

    برنامه غذایی دوران بارداری

    ماه پنجم

    تغییرات بدن

    در این ماه به دلیل اینکه تغییراتی در گردش خون مادران ایجاد شده، نیاز به حرکت منظم دارند. بنابراین توصیه می شود از این دوران تا پایان بارداری حرکت های منظمی داشته باشید.

    در این ماه ممکن است سینه مادر، شروع به ترشح دادن مایع زرد رنگی به نام آغوز کند که نشانه آماده سازی شیر برای تغذیه نوزاد است. همچنین مادران ممکن است در این ماه حرکت نوزاد ار احساس کنند.

    رژیم غذایی

    در رژیم غذایی تان مطمئن باشید که مواد غنی از ویتامین C است. ویتامین C در بدن شما ذخیره نمی شود، بنابراین ضروری است که هر روز منبع تازه ایی از ویتامین C دریافت کنید. موادی که منابع خوبی برای ویتامین C هستند عبارت اند از: گوجه فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی و… است.

    ماه ششم

    تغییرات بدن

    در این ماه مادر ممکن است نزدیک به ۲ کیلوگرم وزن اضافه کند. در این ماه و به طور کلی در مرحله دوم بارداری ممکن است پا متورم شود. برای پیاده روی در این حالت از کفش راحت و ترجیحا پاشنه تخت استفاده کنید.

    رژیم غذایی

    در این ماه ممکن است مادران غذاهای خاصی را بخواهند یا به اصطلاح هوس کنند و یا ممکن است خوردن برخی غذاها برای آن ها غیرقابل تحمل شود، در این صورت باید جایگزین های غذایی را پیدا کنید تا نیازهای بدن را فراهم کند.

    ماه هفتم

    تغییرات بدن

    در این ماه نیز ممکن است مادران نزدیک به ۲ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنند. همچنین ممکن است مادر سریع تر احساس خستگی کند. اگر مادر شاغل است بهتر است ساعت کاری را کوتاه تر کند و بیشتر استراحت کند.

    ماه هشتم

    تغییرات بدن

    در این ماه نیز ممکن است مادر حدود ۲ کیلو وزن اضافه کند. افزایش در دفع ادرار، کمر درد، اضطراب، سوزش سر دل، تنگی نفس ممکن است در این ماه اتفاق بیفتد.

    رزیم غذایی

    در این ماه نیز آنچه که مادر می خورد، اهمیت دارد. مادران در این ماه غالبا مشکل در خوابیدن دارند، در این صورت بهتر است از نوشیدنی های گرم و برای راحتی از بالشتی استفاده شود. گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب می تواند احساس آرامش و خواب آلودگی بدهد.

    ماه نهم

    تغییرات بدن

    در این ماه نیز مادران ممکن است حدود ۲ کیلو اضافه وزن داشته باشند. معده در این ماه ممکن است به علت تغییر وضعیت نوزاد برای تولد ، تغییر شکل بدهد. در این حالت ممکن است تنفس مادر راحت تر شود اما دفع ادرار بیشتر می شود.

    در تغذیه دوران بارداری نکات مهم دیگری نیز وجو دارد. از جمله مصرف کافئین در این دوران است. مصرف مقدار زیاد کافئین باعث سقط جنین می شود بنابراین توصیه می شود خصوصا در ۳ ماه اول بارداری از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید.

    منبع : آرگا