دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معده درد در بارداری و آنچه باید در مورد آن بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

دوران حاملگی علاوه بر تغییر ظاهر زنان باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود که یکی از آنها معده درد در بارداری است. در این دوران با تغییر ذائقه ممکن است مشکلات گوارشی بوجود آید یا تشدید شود.

در دوران حاملگی به علت افزایش سطح هورمون ها بویژه هورمون پروژسترون کارکرد دستگاه گوارش و هضم غذا با اختلال مواجه می شود. در نتیجه عضلات حلقوی که بین مری و معده قرار دارند شل شده و مانع حرکت اسیدهای معده به سمت بالا می شوند. درد معده در دوران حاملگی با علائمی مانند: درد شدید در ناحیه معده، احساس تنگی نفس، اختلال در بلع، سرفه و گرفتگی صدا، درد شدید در ناحیه قفسه سینه، طعم ترش در دهان، سوزش گلو و افزایش ترشح بزاق همراه است.

درد معده

نوع خطرناک درد معده در دوران بارداری

گاهی معده درد در دوران حاملگی منجر به مسمومیت خونی می شود که مشکلات جدی برای سلامتی زنان در این دوره به وجود می آورد. در دوران حاملگی فشار خون افت می کند و در برخی دیگر که بیماری قلبی دارند فشار خون بالا می رود. کم و زیاد شدن فشار خون در این دوران روی کارکرد اندام های مختلف بدن مانند کبد، مغز و کلیه تاثیر می گذارد و مسمومیت خونی را نیز در پی دارد. این مسمومیت در بارداری معمولا با علائمی مانند اختلال بینایی، تورم صورت و درد شدید همراه است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معده درد در بارداری

درمان های خوراکی درد معده دوران بارداری

بعضی خوراکی ها مانند زنجبیل برای درمان معده درد در دوران حاملگی استفاده می شوند. زنجبیل با خواص ضد دردی که دارد درمانی موثر برای یبوست و رفع اسهال و استفراغ به کار می رود. می توانید از زنجبیل به عنوان دمنوش، در تهیه غذاها و یا همراه چای استفاده کنید. می توانید از ترکیب زنجبیل، نعناع و نمک برای تسکین درد معده استفاده کنید.

برای درمان معده درد می توانید یک قاشق عسل را در یک فنجان آب لیمو ترش تازه حل کرده و میل کنید. یکی از میوه های موثر در تقویت دستگاه گوارش انار است که می توانید آن را با فلفل و نمک مخلوط کرده و میل کنید.

لیمو تازه و آب ولرم

 از دیگر خوراکی های مفید برای درمان درد معده در دوران بارداری، بادام است. بادام قادر است مقدار اسید را کنترل کرده و در کاهش درد و جلوگیری از ضعف بدن نیز موثر است. از این رو توصیه می شود که زنان باردار روزانه تعداد ۵ عدد بادام میل کنند.

رازیانه از درمان های موثر برای تسکین درد معده به شمار می رود. یک قاشق رازیانه را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید تا چند ساعت بماند و بعد از گذشت چند ساعت این شربت را میل کنید.

آب نارگیل دارای خواص فراوانی است که می توان به تقویت دستگاه گوارش و خنثی کردن اسید معده اشاره کرد. سرکه سیب از دیگر داروهای طبیعی برای کاهش سطح اسید معده است. همچنین درمان موثر رفلاکس معده نیز به شمار می رود. زنان باردار می توانند در طی روز دو قاشق سرکه سیب رقیق شده میل کنند. برای رقیق کردن کافیست دو برابر مقدار سرکه سیب به آن آب اضافه کنید.

درمان درد معده در حاملگی

درمان هایی دارویی

افرادی که دچار معده درد شدید در دوران بارداری می شوند بهتر است که به پزشک مراجعه کرده تا در صورت لزوم دارو مصرف کنند. ممکن است داروهایی مانند امپرازول، رانیتیدین و سایمتادین تجویز شود. مصرف این داروها در دوران حاملگی ممنوعیتی ندارد. همچنین استفاده از قرص های عصاره انبه برای درمان معده درد در دوران حاملگی مفید است.

روش های تسکین سوزش معده در بارداری

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید سوزش معده را برطرف کنید، در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

آلوئه ورا :

می توانید به منظور درمان سوزش معده در بارداری از آلوئه ورا کمک بگیرید بنابراین، آب این گیاه را گرفته و به منظور بهبود این مشکل از آن استفاده کنید همچنین، می توانید مایع داخل آن را به پوست زده تا احساس آرامش بیشتر داشته باشید.

روش های درمان سوزش معده در بارداری

سرکه سیب :

از دیگر راهکارهای مفید و موثر جهت بهبود سوزش معده در دوران حاملگی سرکه سیب می باشد، سرکه خام مزه بسیار مطبوعی داشته و به کاهش تولید اسید معده کمک می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن سوزش معده خواهد شد.

پاپایا :

به منظور تسکین سوزش معده در بارداری استفاده از پاپایا گزینه بسیار مناسبی است بنابراین، بعد از هر وعده غذایی چند تکه از پاپایا را استفاده کنید، استفاده از این روش سبب کاهش اسید معده و برطرف شدن سوزش معده خواهد شد.

درمان سوزش معده در بارداری

مصرف مایعات :

تغییر سبک زندگی نقش مهمی را در از درمان سوزش معده ایفا می کند، مصرف آب میوه و مایعات به شکل تازه و طبیعی به منظور برطرف شدن مشکلات معده بسیار مفید و موثر هستند.

نشانه های سوزش معده در دوران بارداری

بروز نشانه های سوزش معده در دوران حاملگی نشان دهنده عملکرد نادرستی قسمتی از بدن است به همین دلیل بهتر است به سوزش معده در این دوران توجه داشته باشید که علایم آن عبارتند از :

  • تنگی نفس
  • گلو درد و تورم گلو
  • سختی بلع
  • احساس سرگیجه یا سردرد سبک
  • مدفوع خونی
  • درد ناگهانی در شانه ها یا کمر
  • عرق کردن بیش از حد
  • درد سینه

بررسی نشانه های سوزش معده در بارداری

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با روش های درمان درد معده و سوزش معده در بارداری آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *