دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته سوم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مهم ترین اتفاقات در هفته سوم بارداری ایجاد کیسه آب اطراف توده سلولی نوزاد می باشد. همچنین دراین هفته احتمال مثبت شدن تست بارداری بیشتر است که علت های زیادی دارد.

آگاهی یافتن در مورد اینکه جنین در هفته سوم بارداری چگونه رشد می کند و دانستن علایم بارداری می تواند کمک زیادی به زوجین در طول بارداری کند. به علاوه باعث می شود استرس ها و نگرانی هایی که مادر باردار در طول بارداری دارد, کاهش یابد. به طور کلی از هفته اول تا سومین هفته بارداری، اسپرم تخمک را ملاقات می کند و در هر هفته اتفاق های جدیدی برای هر یک از آن ها می افتد.

راهنمای هفته سوم بارداری

تقویم بارداری

اتفاقات جالبی در ۳ ماه اول بارداری می افتد. فرآیند تخمک گذاری در حال انجام می باشد و میلیون ها اسپرم در خلاف جهت آب در حال شنا کردن به سمت تخمک ها می باشند و تنها یک اسپرم می تواند یک تخمک را بارور کند.

تغییرات بدن مادر در هفته سوم

در هفته سوم بارداری , مادر باردار ممکن است لکه بینی داشته باشد چرا که در این هفته تخمک بارور خود را در دیواره رحم جای می دهد و ممکن است از دیواره رحم خون آبه هایی به بیرون ترشح شود. این لکه بینی خیلی خفیف تر از دوره قاعدگی می باشد و در واقع یکی از اولین نشانه های بارداری محسوب می شود. اگر لکه بینی شدید و به خونریزی تبدیل شود و همراه با درد شدید در لگن باشد, مادر باردار بهتر است سریعا به متخصص مراجعه کرده و علایم را به او گزارش دهد. هرچند که این اتفاق خیلی شایع نمی باشد ولی با این وجود ممکن است نشانه بارداری خارج رحم و یا بارداری در لوله های رحم باشد که برای سلامتی جنین و مادر خطرناک است. شایع ترین علت بارداری های خارج رحمی, التهابات لوله های رحمی و عفونت در رحم , لوله های رحمی و یا تخمدان ها است.

هفته سوم بارداری

روند رشد نوزاد در سومین هفته بارداری

با مطالعات صورت گرفته مشخص شده است در تقویم بارداری هفته به هفته, که شکل ظاهری, جنسیت و حتی برخی از شخصیت های او و هوش نوزاد در زمان لقاح تعیین می شود. این اتفاق به طرز شگفت انگیزی انجام می شود و در لحظه لقاح جنس نوزاد و تمام ویژگی های ژنتیکی به ارث برده مانند رنگ چشم, رنگ مو و پوست و نوع بدن او تعیین می شود. نوزاد در حال رشد، در این مرحله تخم بارور نامیده می شود و از ۴۶ کروموزوم تشکیل شده است که ۲۳ کروموزوم او از مادر و ۲۳ کروموزوم او از پدرش است. این کروموزوم ها به تعیین جنسیت و صفاتی مانند رنگ مو و رنگ چشم و تا حدی تعیین شخصیت و هوش نوزاد, کمک می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پس از لقاح, توپ سلولی که به اندازه ۰.۱ میلیمتر است, از طریق لوله های رحمی حرکت کرده و خود را به دیواره رحم, جایی که بعدها جفت به آن می چسبد و محل اتصال جفت و رحم و تبادلات جنین و مادر خواهد بود, می رساند تا در جایی مناسب در رحم تغذیه کرده و رشد کند. این فرآیند به نام لانه گزینی شناخته می شود و در سومین هفته بارداری اتفاق می افتد. همچنین قسمتی از توپ سلولی بنام بلاستوسیست تبدیل به جفت خواهد شد و شروع به ترشح هورمون بارداری یا hCG می کند. این هورمون به تخمدان ها فرمان می دهد که تخمک دیگری آزاد نکند و درنتیجه منجر به جلوگیری از خونریزی و ریزش جداره رحم شده و باعث می شود دوره قاعدگی در طول این ۹ ماه اتفاق نیفتد. همچنین این هورمون باعث می شود هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش یافته و در نتیجه تست بارداری مثبت خواهد شد.

هفته سوم بارداری

کیسه آب نیز در هفته سوم بارداری شروع به جمع شدن در اطراف توپ سلولی می کند و حفره پر از آبی را به وجود می آورد. دو قلوهای نا همسان به این صورت خلق می شوند که دو تخمک جدا گانه توسط دو اسپرم مختلف بارور شده و هر یک جنین و کیسه آب خود را دارد.

در هفته سوم حاملگی بدن مادر چه تغییراتی می کند؟

در این هفته نیز مانند هفته دوم حاملگی مادر نشانه هایی از بارداری را در خود مشاهده می کند و یک سری تغییرات در بدن به وجود می آید که عبارتند از :

حساسیت پستان ها :

به دلیل اینکه در دوران بارداری تغییران هورمونی باعث افزایش جریان خون در رگ ها شده و در نتیجه سینه ها باد می کند خانم ها دچار حساس شدن پستان ها  خواهند شد.

درد شکم :

این علایم مانند علایم قبل پریودی است که در خانم ها به وجود می آید و به دلیل انجام عمل لقاح می باشد که با متصل شدن تخمک بارور به دیواره رحم، رحم کشیده خواهد شد و به همین دلیل مادر دچار درد و پیچیدگی در ناحیه شکم خواهد شد.

تغییرات بدن مادر در هفته سوم بارداری

حالت تهوع :

در هفته سوم حاملگی حالت تهوع پشت سر هم رخ نمی دهد اما امکان دارد خانم ها در زمان سوار شدن ماشین حالت تهوع را در خود احساس کنند.

احساس خستگی :

خانم ها به دلیل تغذیه جنین از کالری های بدن مادر در هفته های اول حاملگی بیشتر به استراحت و خوابیدن نیاز دارند که البته خستگی معمولی با خستگی دوران حاملگی داری تفاوت هایی با هم دارند و حتی  امکان دارد سبب بروز ضعف شدید در مادر نیز شود.

وضعیت مادر در هفته سوم حاملگی

سردرد :

به دلیل افزایش خون در بدن اغلب خانم ها در هفته های ابتدای بارداری به خصوص هفته سوم حاملگی به سردرد های های تکراری مبتلا خواهند شد که بعد از گذشت زمان این سردرد ها کاهش می یابد.

نفخ :

به دلیل اینکه در زمان حاملگی هورمون پروژسترون کاهش پیدا میکند در نتیجه سبب کاهش سرعت دستگاه گوارش و در نهایت باعث ایجاد تورم و نفخ خواهد شد.

تغییرات روحی :

اغلب خانم ها در دوران ابتدای بارداری به دلیل خستگی و ضعف حساس و زودرنج می شوند و در خلق و خوی آن ها تغییراتی به وجود می آید.

تغییرات بدن مادر در هفته سوم حاملگی

در صورت تمایل جهت آشنایی با بارداری هفته به هفته و تقویم بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *