دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره استرس در بارداری و تاثیر آن بر جنین

  • بهاره سلطانی
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۱

دوره بارداری باید با مراقبت های ویژه ایی همراه باشد. استرس در بارداری ممکن است اثرات منفی روی مادر و جنین گذاشته و سلامت آنها را به خطر اندازد. در این مقاله به تاثیرات منفی استرس و مشکلات احتمالی ناشی از آن می پردازیم.

دوران حاملگی با تغییرات هورمونی همراه است که ممکن است هم بر روی سلامت مادر و هم سلامت جنین در مراحل تشکیل جنین تاثیر بگذارد. استرس در دوران بارداری روی رشد جنین خصوصا سیستم ایمنی و رشد مغزی او تاثیر گذاشته و بسیاری از مشکلاتی که فرزندان در آینده پیدا می کنند ممکن است ریشه در دوران جنینی داشته باشد.

اثرات منفی استرس در بارداری

اثرات منفی استرس در بارداری

طی تحقیقاتی مشخص شده است که زنان بارداری که در سه ماه اول بارداری دچار بحران روحی مانند مرگ یکی از عزیزان شده اند، احتمال اینکه جنین آنها در بزرگسالی مبتلا به شیزوفرنی شوند بیشتر است.

از دیگر خطرات استرس در حاملگی که بر سلامت جنین تاثیر می گذارد، احتمال تولد زود رس است. تولد زود رس سلامت نوزاد را به خطر می اندازد زیرا ممکن است بعضی اندام های داخلی هنوز شکل نگرفته باشد. همچنین این نوزادان اغلب دچار کاهش وزن می شوند.

در ماه های اول بارداری جنین به طور کامل در بدن مادر محافظت نمی شود، زیرا هم در حال رشد است و هم سد محافظتی به طور کامل تشکیل نشده است.

عوارض استرس در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیر استرس بر روی تغذیه زنان باردار

استرس در اکثر موارد با اختلالات تغذیه ای همراه است. بسیاری افراد در زمان هایی که با گرفتاری های کاری، فشار های روحی و استرس های شدید مواجه می شوند به غذا خوردن روی می آورند و عده ای دیگر ممکن است دچار بی اشتهایی شوند. در زنان باردار نیز استرس روی میزان غذا خوردن آنها تاثیر می گذارد. اختلالات تغذیه ای در دوران حاملگی، یکی از دلایل سقط جنین و مرگ نوزادان است.

با توجه به اثرات منفی چاقی در دوران بارداری بسیار از زنان وقتی دچار اختلال پر خوری می شوند بر میزان استرسشان افزوده شده و بلافاصله بعد از غذا خوردن استفراغ می کند. در حالتی دیگر نیز به دلیل ترس از چاقی دوران حاملگی به اندازه کافی غذا نمی خورد و در نتیجه دچار ضعف بدنی شدید شده که در رشد کودک نیز تاثیر منفی می گذارد.

راه های جلوگیری از استرس بارداری

کودکان بیش فعال

بسیار از زنانی که در دوران حاملگی استرس شدید را تجربه کرده اند، کودکان بیش فعال دارند. این کودکان بیشتر در معرض آسیب های ذهنی بوده و همچنین قدرت یادگیری کمتری دارند. همچنین احتمال اینکه این کودکان در آینده دچار مشکلات روحی، وسواس و فوبیا شوند بیشتر است.

احتمال دختر زایی با استرس

کروموزم های مردان در ماه های اول بسیار ضعیف بوده و در شرایط نا مساعد کمتر دوام می آورد. بنابراین احتمال سقط جنین پسر در ماه های اول که استرس در دوران حاملگی رخ می دهد بیشتر است. و در مقابل جنین دختر مقاوم تر بوده و احتمال سقط جنین دختر کمتر از جنین پسر است.

راه های مقابله با استرس بارداری

علائم استرس در حاملگی

در دوران حاملگی داشتن استرس زمانی خطرناک می باشد که دارای نشانه های به خصوصی باشد چراکه هر استرسی نمی تواند خطرناک باشد بنابراین شناخت این استرس ها و کنترل آنها می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز آن ها داشته باشد. وجود استرس های بیش از اندازه در مادر سبب تغییرات خلقی و جسمی وی خواهد شد. به طور کلی تغییر در اشتها، تغییرات خلقی، سرگیجه، سردرد، خستگی بیش از حد، استفراغ های ایجاد شده از سردرد، تغییرات در سلیقه ها و علایق، اضطراب دائمی و بسیار در رابطه با موضوعات بی اهمیت، ناتوانی در خوابیدن و بروز مشکلات گوارشی از نشانه های استرس در حاملگی می باشند.

شیوه های کنترل استرس در دوران حساس حاملگی

هر زمان که بتوان استرس و علائم آن را به خوبی شناخت می توان در کنترل آن موفق عمل کرد و مدیریت استرس نیز سهل خواهد بود. زمانی که این امر به درستی انجام گیرد می توان به نتایج مثبت آن دست یافت و احتمال خطر آن برای مادر و جنین را کاهش داد.

راهکارهای مختلفی برای کمک به کاهش استرس در طول دوران حاملگی وجود دارد که برخی از  این راهکارها شامل موارد زیر می باشند:

نشانه های استرس در حاملگی

۱- در هر زمان ممکن آرامش خود را حفظ نمایند و آرام باشند.

۲- ورزش های تمدد اعصاب نظیر مدیتیشن، یوگا، همچنین انجام پیاده روی کوتاه، قدم زدن و دیگر فعالیت های جسمانی سبک می تواند علاوه بر کاهش سطح استرس از بسیاری مشکلات ناشی از حاملگی جلوگیری کند و تاثیر مفیدی بر سلامت جنین داشته باشد.

۳- انجام تمرینات تنفسی نیز می تواند یکی دیگر از شیوه های کنترل استرس باشد.

۴- تغذیه سالم و برنامه غذایی مقوی می توانند به کاهش استرس کمک نمایید.

۵- مشارکت داشتن در انجام فعالیت ها و برنامه های لذت بخش همچون مطالعه یک کتاب، تماشای برنامه و انجام کارهای مورد علاقه نیز موثر می باشند.

۶- کسب اطلاعات کافی و مفید در رابطه با حاملگی و زایمان و حضور در کلاس های آموزش زایمان می تواند از راهکارهای دیگر کنترل استرس در دوران حاملگی باشد.

۷- در صورت ابتلا به افسردگی جهت درمان سریع آن اقدام شود تا از مصرف داروها جهت درمان افسردگی پرهیز شود.

روش های کنترل استرس در حاملگی

توصیه ها

با توجه به تاثیرات منفی گفته شده استرس بر سلامت جنین و مادر لازم است که قبل از اقدام به حاملگی، تمام جوانب آن در نظر گرفته شود. نباید نقش مردان را در این دوره نادیده گرفت. آنها می توانند با فراهم کردن شرایط مناسب، امنیت روحی را برای همسرانشان فراهم آورند. بهتر است زنانی که سابقه اختلالات وسواسی، استرس و یا افسردگی دارند قبل از اقدام به حاملگی، حتما با یک متخصص مشورت کنند و در طی این دوران به مشاور و روانشناس مراجعه کنند.

همچنین انجام تمرینات ورزشی سبک، تمرینات تنفسی و ذهنی می توانند تا حدودی در کاهش استرس در دوران حاملگی موثر باشد و از طرفی این تمرینات به داشتن زایمان راحت نیز کمک می کند. ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و یوگا در این دوران پیشنهاد می شود.

مراقبت های بارداری

به این زنان پیشنهاد می شود از شرایط استرس زا دوری کنند. داشتن تغذیه مناسب در دوره بارداری می تواند در آرامش ذهن تاثیر مثبت بگذارد. توصیه می شود که از میوه، سبزیجات، لبنیات، آب میوه های طبیعی استفاده شود و مصرف غذاهای فست فودی، نوشابه، کافئین و سیگار در این دوران ممنوع است.

استراحت و خواب کافی نیز نقش مهمی در آرامش ذهنی و کاهش استرس دارد. در طی دوران حاملگی داشتن حداقل ۸ ساعت خواب در طی شبانه روز الزامی است. پیشنهاد می شود که زنان فعالیت های سنگینشان را در این دوره محدود کنند.

همچنین توصیه می شود که زنان باردار بیشتر اوقاتشان را به فعالیت های دلخواهشان اختصاص دهند. خواندن کتاب، گردش و دیگر فعالیت های تفریحی می تواند به حفظ روحیه سالم، آرامش فکری و کاهش استرس کمک کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *