دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سرکه سیب با فوت و فن بهترین روش

  • سمانه عقیقی
  • ۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

طرز تهیه سرکه سیب فقط نیاز به سیب دارد. سیب ها را شسته و هسته های آن را بگیرید و در ظرفی مناسب ریخته و درب آن را محکم ببندید. در صورتی که سیب ها به ته ظرف رفتند دوباره ظرف را از تکه های سیب پر کنید. ظرف را در محل گرم به مدت یکسال قرار دهید. سپس سیب ها را پوره کنید و با جدا کردن پوره ها با سرکه توسط پارچه ای نازک، سرکه آماده است.

در ساخت سرکه سیب بهتر است سیب های تازه را در مدت طولانی نگهداری کنید تا کمی نرم و پلاسیده شوند، مراقب باشید سیب ها گندیده و خراب نشوند. سعی کنید از سیب های سفت استفاده نکنید. سرکه سیب خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد که در طب قدیم و حتی در پزشکی نوین نیز در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه سرکه سیب پر خواص خانگی

طرز تهیه سرکه سیب پر خاصیت

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب :

۱ – سیب شیرین و آبدار : به مقدار لازم

۲ – ظرف مناسب درپوش دار (مانند دبه)

دستور تهیه سرکه سیب :

۱ – سیب های شیرین و آبدار را کاملا تمیز شسته و به قطعات ریز خرد و هسته های آن را نیز جدا کنید. هرچه قطعات سرکه کوچک تر باشند، زمان آماده شدن سرکه کوتاه تر خواهد شد.

۲ – سیب ها را درون ظرف مورد نظر یا همان دبه ی پلاستیکی ریخته تا پر پر شود، در آن یک نایلون گذاشته و در دبه را محکم ببندید.

۳ – یک روز درمیان در ظرف را باز کنید، اگر سیب ها پایین رفته باشند دوباره قطعات سیب درون دبه بریزید تا پر شود و دوباره در دبه را محکم ببندید.

۴ – این کار را تا زمانی انجام بدهید که دیگر سیب ها به ته دبه نروند و حجم سیب ها کم نشده باشند و دبه کاملا پر باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۵ – سپس نایلون را در دبه گذاشته و محکم در دبه را ببندید تا هوا وارد آن نشود.

۶ – دبه را در یک محل گرم مانند گوشه ی اتاق یا آشپزخانه یا انباری قرار دهید و روی دبه را با یک پارچه ی ضخیم و کلفت کاملا بپوشانید.

۷ – بعد از گذشت حدودا یک سال، سیب ها را از دبه خارج کرده و آن ها را کاملا له کنید.

۸ – سیب های له شده را در یک پارچه ای که آب به راحتی از آن خارج شود، بریزید و آن را درون یک آبکش که زیرش کاسه یا لگنی قرار دادید، بگذارید و روی پارچه یک جسم سنگین مثل یک سنگ تمیز قرار دهید تا آبش کاملا خارج شود.

۹ – بعد از چند روز سرکه کاملا از تفاله سیب ها جدا شده و سرکه سیب آماده است.

طرز تهیه سرکه سیب

در طرز تهیه سرکه سیب به هیچ وجه یک قطره آب نباید در آن استفاده کنید. زیرا باعث تاخیر در آماده شدن سرکه می شود. بعد از آماده شدن سرکه سیب روی سرکه یک مایع روشن و شفاف و ته آن یک مایع کدر است که هر دوی آن ها خوراکی است. کدر بودن مایع ته سرکه به خاطر وجود عصاره ی سیب می باشد.

روشی دیگر از تهیه سرکه سیب در منزل

سرکه سیب خواص زیادی برای سلامت پوست و مو دارد و نیز آنتی هیستامینی مؤثر به منظور کمتر کردن علائم آلرژی می باشد، به طوری که خوردن یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب خانگی به همراه یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل به صورت روزانه و تا سه روز برای افرادی که دچار حساسیت فصلی می باشند، می تواند مشکل آبریزش بینی این افراد را برطرف کرده و در نتیجه موجب تنفس بهتر آنها شود. از این رو در ادامه آموزشی دیگر از تهیه سرکه سیب را در اختیارتان قرار می دهیم.

روش تهیه سرکه سیب

مواد مورد نیاز

  • سیب/ ۳ کیلو
  • سرکه سفید/ ۳ فنجان
  • شکر/ ۳ قاشق چای خوری
  • نمک/ ۳ قاشق چای خوری
  • نخود/ ۲۰ عدد
  • آب/ به مقدار لازم

آموزش تهیه سرکه سیب خانگی

سیب ها را بعد از شست و شو کنار بگذارید تا خشک شوند و بعد آنها را به چهار قسمت تقسیم کرده و هسته ها را جدا کنید.

اکنون سیب های خرد شده را داخل دبه ای بریزید، طوری که یک چهارم آن خالی باشد و پر نکنید، زیرا دبه باید مقداری فضای خالی داشته باشد.

در مرحله بعدی، نخود، سرکه نمک و شکر را با هم مخلوط کنید و به همراه آب داخل دبه بریزید و نباید مقدار آب به اندازه ای باشد که دبه پر شود، سپس مواد داخل دبه را به وسیله یک قاشق چوبی هم بزنید، در آخر پارچه ای را روی درب دبه قرار داده و با کش اطراف آن را ببندید، با این کار درب دبه محم خواهد شد، زیرا اگر درب دبه به خوبی بسته نشود، به دلیل ورود رطوبت و هوا به داخل دبه، سرکه کپک می زند.

بعد از محکم کردن درب دبه با پارچه آن را در جایی تاریک و گرم قرار دهید و تا ده روز به صورت روزانه درب ظرف را باز کنید و مخلوط را با استفاده از قاشقی چوبی زیر و رو کنید. و سیب ها را به قسمت پایین دبه فشار دهید و بعد از ۱۰ روز اول دوباره درب آن را محکم کرده و ۱۰ روز دیگر اجازه دهید تا به همین حالت بماند و آماده شود، توجه داشته باشید که در ده روز دوم نباید به هیچ عنوان درب ظرف را باز کنید.

حال بعد از گذشت مدت زمان ۲۰ روز سیب ها نرم شده اند و در ته ظرف ته نشین می شوند و بعد حدود ۵۰ روز به سرکه دست نزنید تا خوب جا بیفتد، اکنون سرکه سیب خانگی آماده شده و بعد از صاف کردن می توانید داخل بطری و در کابینت نگهداری و نیز مصرف نمایید.

نکته : در تهیه سرکه سیب به روش بالا، حداقل ۲ ماه زمان دادن به سرکه برای اینکه خوب جا بیفتد و آماده شود، لازم می باشد.

آموزش تهیه سرکه سیب

نکاتی کلیدی در تهیه سرکه سیب خانگی

حتما از سیب های سالم و بدون گندیدگی و خرابی برای تهیه سرکه سیب استفاده کنید، زیرا هر چقدر سیب ها سالم و شیرین تر باشند، کیفیت سرکه نیز بهتر خواهد بود.

می توانید در تهیه سرکه سیب از سرکه استفاده نکنید، از این رو مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به عمل آید و ممکن است ۸ ماه تا یک سال به طول بیانجامد.

در صورتی که سیب ها زیاد له شده باشند و آب آن را گرفته باشید و نیز سرکه اضافه کنید و در دمای مناسب قرار دهید، سرکه سیب زودتر عمل آمده و آماده می شود.

به منظور سریع تر شدن فرآیند تخمیر می توانید به مقدار کف دست نان سنگک بر روی سیب های داخل دبه بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *