دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های اولیه و علایم ایدز چیست؟ تمام نشانه ها و علایم بیماری ایدز

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

ایدز یکی از بیماری خطرناک در حال حاضر شناخته شده است که علت آن دیر ظهور کردن علایم و نشانه های ان است. علت ایجاد این بیماری متفاوت است ولی دلیل عمده آن رفتارهای پرخطر می باشد.

ویروس نقص ایمنی در بدن HIV نام دارد، این ویروس در دستگاه ایمنی بدن موجود است و باعث ایجاد بیماری ایدز می شود. علت های زیادی برای ابتلا به این بیماری ذکر شده و نشانه های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

گاهی اوقات علائم ایدز سال ها ظاهر نمی شود و ممکن است حتی تا ۱۰ سال طول بکشد و بعد از ان با عفونت بدن ظاهر شود. به گفته دکتر مایکل هربرگ مراحل اولیه بیماری ایدز هیچ علائم شایعی ندارد. در ایالات متحده امریکا از هر ۵ نفر، ۱ نفر از وجود ویروس HIV در بدنشان اطلاع ندارند و به همین دلیل آزمایش دادن خیلی اهمیت دارد به ویژه اگر رابطه جنسی سالم نباشد و از مواد مخدر تزریقی استفاده شود.

نشانه های اولیه و علایم ایدز

بیماری ایدز توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می شود که به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را از بین برده و در نتیجه باعث از بین رفتن مقاومت بدن در مقابل نفوذ باکتری ها، ویروس ها، مواد سرطان زا، انگل ها، قارچ ها و سموم می شود که با علائمی همراه است که در ادامه شما عزیزان را با نشانه های بیماری ایدز بیشتر آشنا خواهیم کرد.

علایم ایدز

زمانی که فرد مبتلا به ویروس HIV می شود در ابتدا ممکن است علایم شبیه بیماری آنفولانزا به صورت کوتاه مدت داشته باشد و به این دلیل این نشانه های ظاهر می شود که سیستم ایمنی فرد در تلاش برای مبارزه با این ویروس است. حدود ۴۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به این ویروس، ظرف یک تا ۲ ماه از ورود ویروس به بدن ان ها این علایم را دارند که سندرم حاد ویروسی (ARS) نامیده می شود. ممکن است فرد دارای علایم اولیه زیر باشد که باید به آن ها توجه کرد:

  1. تب
  2. گلودرد
  3. خستگی
  4. اسهال
  5. درد مفاصل و عضلانی
  6. تورم غدد
  7. جوش های پوستی

در صورتی که فرد در خطر بیماری ایدز، به تازگی رابطه جنسی بدون جلوگیری داشته یا اینکه مواد مخدر آلوده تزریق کرده، در معرض خطر به این بیماری محسوب می شود و باید سریعا آزمایش دهد که علایم دیگر آن عبارتند از :

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تب

یکی از علائم ARS تب خفیف تا ۱۰۲ درجه فارنهایت است. اگر تب همیشه با علائم دیگر مانند خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلو درد همراه باشد می تواند نشانه وجود ویروس HIV باشد. برخی پزشکان عقیده دارند در این تاریخ از بیماری ویروس در حال حرکت به جریان خون است و در شماره زیادی تکثیر می شود به همین دلیل تب که یک واکنش التهابی توسط سیستم ایمنی بدن است، بروز می کند.

آشنایی با علایم ایدز

درد عضلات، درد مفاصل، تورم غدد لنفاوی

ARS اغلب با آنفولانزا، مونونوکلئوز و حتی سفلیس و هپاتیت اشتباه گرفته می شود. جالبی در این است که همه علائم نظیر درد مفاصل، درد عضلات و تورم غدد لنفاوی یکسان می باشند. غدد لنفاوی در زیر بغل، کشاله ران و گردن واقع هستند و بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند و در هنگام وجود یک عفونت، تمایل به متورم شدن یا ملتهب شدن دارند.

گلودرد و سردرد

مطابق با سایر علایم، گلودرد و سردرد نیز می تواند یکی از علایم اصلی ARS باشد.

خستگی

به دلیل واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن به ویروس، بدن تحت تاثیر این واکنش قرار گرفته و علاوه بر تب باعث می شود فرد احساس خستگی و بی حالی داشته باشد. خستگی یکی از علایم اولیه و یکی از علایم اساسی بیماری ایدز به شمار می رود.

علائمی که از ایدز خبر می دهند

سرفه خشک

سرفه های خشک بدون دلیل یکی از اولین علائم ایدز محسوب می شوند که ممکن است با آلرژی اشتباه گرفته شوند.

تعریق شبانه

بررسی ها نشان داده است که حدود نیمی از افراد مبتلا به این بیماری، در مراحل اولیه عفونت دچار تعریق های شبانه می شدند.

تب خال ها و تب خال ناحیه تناسلی

تب خال های دهانی و تب خال های ناحیه تناسلی می تواند یکی از نشانه های اولیه ابتلا به عفونت HIV باشد. همچنین وجود تب خال می تواند یک عامل خطر برای ایجاد HIV باشد. شیوع تب خال در بیماران مبتلا به این ویروس زیاد است چرا که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده است.

ایدز و نشانه های آن

دیگر علائم و نشانه های بیماری ایدز

جوش پوستی :

تحریکات پوستی زود یا دیر در طول آلوده شدن به ویروس HIV ممکن است بروز کند.

تهوع، استفراغ و اسهال

دکتر Malvestutto بیان می کند ۳۰تا ۶۰درصد افراد مبتلا به بیماری ایدز، در مراحل اولیه به صورت کوتاه مدت، تهوع و استفراغ و یا اسهال را تجربه می کنند. اسهالی که با درمان های معمولی درمان نشود می تواند یکی از علائم ایدز باشد.

کاهش وزن

یکی دیگر از علائم ایدز ,کاهش وزن می باشد که در زمان پیشرفت بیماری اتفاق می افتد و ناشی از اسهال های شدید می باشد. فرد مبتلا ممکن است تغییری در رژیمش ایجاد نشده باشد با این حال وزنش به شدت کاهش می یابد.

تغییرات ناخن

علایم ایدز

یکی از نشانه های آخر در مراحل اولیه بیماری، تغییرات ناخن می باشد که می تواند شامل : ضخیم شدن و خمیدگی ناخن، خرد شدن ناخن و تغییر رنگ آن باشد که اغلب به دلیل عفونت قارچی در افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می شود.

عفونت قارچی

یکی دیگر از عفونت های بیماری HIV ، عفونت قارچی است که معمولا در مراحل پایانی بیماری رایج است. این عفونت قارچی در دهان و ناشی از یک نوع قارچ به نام کاندیدا می باشد که ممکن است بلعیدن را دچار مشکل کند.

سردرگمی و اختلالات در تمرکز

از دیگر علایم ایدز در اواخر دوره بیماری مشکلات شناختی و ادراکی به دلیل زوال مغز اتفاق می افتد. علاوه بر زوال مغز در ارتباط با علایم ایدز می توان به مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری در این بیماری اشاره کرد.

علائم بیماری ایدز

ضعف و احساس سوزن سوزن شدن اعضای بدن

از علایم پایانی وجود این ویروس در بدن می توان به کرختی و گز گز شدن دست و پا اشاره کرد. این نشانه در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز وجود دارد.

نامنظم شدن عادت ماهیانه در زنان

پیشرفت بیماری HIV باعث می شود تا در زنان عادت ماهیانه بی نظم شود که یکی از علایم این بیماری محسوب می شود.

بررسی نشانه های ایدز

تورم غدد لنفاوی

از دیگر نشانه های ظاهری عفونت اچ آی وی تورم غدد لنفاوی است که از ابتدای ورود این ویروس به بدن ظاهر می شود و امکان دارد تا دو تا سه هفته به طول انجامد، در تمام بدن غدد لنفاوی وجود دارد و در واقع قسمت مهمی از سیستم ایمنی بدن به شمار می رود که معمولا غدد لنفاوی موجود در گردن، کشاله ران و زیر بغل در اثر عفونت ویروس ایدز متورم می شوند که امکان دارد حجم این غدد افزایش پیدا کند و که معمولا با لمس بسیار درد ناک و حساس هستند.

اسهال و استفراغ

در صورتی که از اسهال مداوم رنج می برید ممکن است نشانه ای از ویروس اچ آی وی باشد بنابراین، در صورتی که به مدت هفت روز پشت سر هم دچار استفراغ و اسهال می شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

سینه پهلو

از دیگر علایم ایدز می توان به سینه پهلو شدن نیز اشاره کرد که هر یک از این علایم با توجه به دوره بیماری به گونه های متفاوتی ظاهر می شود.

بررسی راه های انتقال بیماری ایدز

  • استفاده از سرنگ و سوزن مشترک یا قاشق برای تزریق مواد مخدر
  • استفاده نکردن از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی
  • از راه شیر مادر
  • از طریق تماس مستقیم خون شخص مبتلا با خون فرد سالم

نشانه های ویروس اچ آی وی

ویروس ایدز از چه راه های منتقل نمی شود؟

  • عطسه و سرفه
  • در آغوش گرفتن
  • غذا خوردن با هم
  • غذایی که توسط یک فرد مبتلا به ایدز تهیه شده است
  • استفاده از حمام که توسط شخص مبتلا به بیماری ایدز استفاده می شود.
  • تماس روزانه با فرد مبتلا

در این مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با نشانه های بیماری ایدز بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با ایدز می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *