دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی قرص و شربت تئوفیلین جی و عوارض آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

آسم و بیماری های ریوی می توانند سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهند. معمولا برای درمان این بیماری ها دارویی هایی تجویز می شود که باید در طی زمان تعیین شده و دوز مشخص مصرف شوند. یکی از این داروها، قرص یا شربت تئوفیلین جی است که گشادکننده مجاری هوایی نیز محسوب می شود.

 این دارو باعث شل شدن عضلات جدار دستگاه تنفس شده و با باز کردن آن عبور هوا را تسهیل می کند تا تنفس بهتر انجام شود و از انسداد دستگاه تنفسی جلوگیری شود. این دارو کاربردهای مختلفی در علم پزشکی دارد که در این مقاله ضمن معرفی فواید و عوارض داروی تئوفیلین جی ، شما را با نحوه استفاده آن نیز آشنا می نماییم.

مکانیسم اثر تئوفیلین جی

این دارو باعث شل شدن عضلات می شود و حساسیت مرکز تنفسی به CO2 در بصل النخاع را افزایش می دهد. همچنین از خستگی عضلانی نیز پیشگیری می کند. بعد از مصرف این دارو باید علائم حیاتی بیمار و سایر علائم جسمی در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف شربت یا قرص این دارو در افراد مختلف متفاوت است. بیماران ریوی باید هر ۸ ساعت از این دارو استفاده کنند. افراد سیگاری باید هر ۶ ساعت این دارو را مورد استفاده قرار دهند. همچنین افرادی که ناراحتی قلبی دارند باید هر ۱۲ ساعت از این دارو استفاده کنند.

این دارو  را باید به صورت خوراکی و به همراه غذا یا بدون غذا و نیز مطابق نظر پزشک تان به صورت ۳ یا ۴ بار در روز مصرف کرد. مصرف دارو با معده خالی و همراه یک لیوان آب به جذب سریع آن کمک می کند، اما اگر مصرف این دارو موجب ایجاد ناراحتی در معده شما می شود بهتر است آن را همراه غذا مصرف کنید.

توجه داشته باشید که دوز دارو باید با دقت و به وسیله پیمانه های مخصوص اندازه گیری و استفاده شود، از این رو برای مصرف داروی تئوفیلین جی نباید از قاشق های غذا خوری خانگی استفاده شود زیرا امکان دارد دوز مصرف دارو تغییر پیدا کند.

قبل از مصرف دارو حتما بروشور داخل بسته را مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی در رابطه با دارو بدست آورید، ضمن اینکه از عوارض جانبی دارو آگاهی یابید، همچنین بهت راست درباره سوالات پیش آمده با پزشک خود مشورت کنید.

  •  آرون گروپس

داروی تئوفیلین

توجه داشته باشید که دوز و مقدار دارو برای هر فردی متفاوت است، از این رو دارو را باید دقیقا مطابق دستور و تجویز پزشک تان مصرف کنید.

در صورت فراموش کردن یک دوز باید به محض یادآوری دوز فراموش شده را استفاده کنید مگر اینکه نزدیک به زمان دوز بعدی باشد که در این صورت باید از مصرف داروی فراموش شده خودداری کرده و مطابق برنامه قبلی پیش بروید.

مصرف منظم دارو موجب می شود تا بیشترین نتیجه را داشته باشید، برای این منظور می توانید در زمان های مشخصی دارو را مصرف کنید تا به یادآوری شما کمک نماید.

عوارض دارویی

ممکن است در اثر مصرف قرص یا شربتاین دارو  عوارضی مانند اختلال خواب, سردرد, بی قراری, ناراحتی دستگاه گوارش, اسهال, حالت تهوع و استفراغ, تشنج, نامنظم شدن ضربان قلب از جمله کند یا تند شدن آن, حمله قلبی و رفلاکس مری نیز بروز کند.

در صورت مشاهده این علائم در فردی که این دارو را مصرف کرده است سعی کنید او را به استفراغ وادار کنید. همچنین ذغال فعال نیز باید به بیمار داده شود. تجویز لیدوکائین نیز برای آریتمی انجام می شود. و از دیازپام برای جلوگیری از مشکلات وریدی استفاده شود.

نحوه مصرف

توصیه

دوره درمان با قرص یا شربت این دارو  باید به صورت کامل طی شود و در صورتی که یک وعده مصرف آن فراموش شد حتما به محض یاد آوری باید مصرف شود مگر اینکه زمان مصرف وعده بعدی نزدیک باشد که در این صورت باید تا وعده مورد نظر صبر کرد. مصرف دارو را دو برابر نکنید و آن را در فاصله های زمانی معین مصرف کنید.

در صورتی که علائمی مانند اختلال در کار دستگاه گوارش مشاهده کردید, دارو را بعد از غذا یا همراه آن میل کنید. در صورت مشاهده علائم جدی مسمومیت مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف تئوفیلین جی

مصرف در کودکان و زنان شیرده

مصرف این دارو در نوزادان باید با احتیاط باشد و کودکان نسبت به بزرگسالان به مقدار بیشتری از این دارو نیاز دارند.

مصرف قرص یا شربت این دارو در دوران شیر دهی ممنوع است زیرا این دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و باعث اختلال خواب نوزاد, بی قراری و گریه های شدید می شود. در مواردی که مادر مجبور است این دارو را مصرف کند باید شیر دهی به نوزاد را قطع شود.

هشدار های دارویی

دقت داشته باشید که مقدار مصرف داروی تئوفیلین را باید برای هر نفر به صورت جداگانه تنظیم کنید و لازم است غلظت سرمی دارو نیز به خصوص برای درمان های طولانی مدت را پیگیری کنید.

داروی تئوفیلین جی

در بیماران میانسال، نوزادان و یا بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری های قلبی ریوی، عفونت های ویروسی و تب زای تنفسی و یا کلیرانس تئوفیلین ممکن است مقادیر کمتری از دارو را نیاز داشته باشند.

در افراد سیگاری مبتلا به بیماری نیز به علت احتمال افزایش متابولیسم تئوفیلین امکان نیاز به مقادیر بیشتر دارو وجود دارد.

در این مقاله با موارد استفاده و اطلاعات دارویی شربت و قرص تئوفیلین جی آشنا شدید. برای آشنایی بیشتر با اطلاعات دارویی انواع داروهای متفاوت کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *