دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه مربای خرمالو خوشمزه و خوش طعم

  • شیما عنایتی
  • ۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

میوه ی خرمالو جزء میوه های پر خاصیت پاییزی به شمار می رود که به دلیل مزه ی گس آن، برای برخی خوشایند نمی باشد. اما توجه کنید که بیشتر خرمالوهای رسیده این مزه ی گس را ندارند یا کمتر دارند. آشنایی با طرز تهیه مربای خرمالو به شما کمک می کند تا از این میوه ی پاییزی بیشتر بهرمند گردید.

خرمالو یک میوه ی پاییزی دارای طبع گرم و تر می باشد و حالت گس آن در خرمالو های نارس، حتی در برخی خرمالو های رسیده، خیلی خوشایند نمی باشد ولی باید توجه داشت که همین حالت گس خرمالو برای پرز های معده و عمل هضم بسیار مفید می باشد. در این مطلب طرز تهیه مربای خرمالو را برای بهره مندی از این میوه، ارائه می دهیم.

طرز تهیه مربای خرمالو

میوه خرمالو، که حالت رسیده آن شیرین و نرم که اغلب حالت گس خود را از دست داده، طرفداران زیادی دارد. خرمالو دارای مقادیر زیادی ویتامین A، B و C می باشد و از خشک شده آن نیز در آجیل بهره می گیرند. و با آن می توان مربا، دسر، ترشی و سرکه تهیه نمود. روش تهیه مربای خرمالو، مانند مربای موز و مربای کامکوات می باشد و شما به سادگی می توانید آن را تهیه نمایید.

مواد لازم:

  • خرمالوی رسیده (گوشت آن را با قاشق جدا کنید): به مقدار دلخواه
  • شکر: هم وزن خرمالو
  • آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای خرمالو:

طرز تهیه ی مربای خرمالو

ابتدا گوشت خرمالوها را که از قبل شسته اید با قاشق جدا کنید(دانه آن را هم بگیرید) و در ظرفی که می خواهید در آن مربا را بجوشانید، بریزید و شکر را روی آن پخش کنید و بگذارید در یخچال بماند (به مدت یک شب) تا خرمالو ها با شکر، آب بیاندازند.

طرزتهیه مربای خرمالو

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و مدام هم بزنید تا شکر به خرد خرمالو ها برود و مخلوط یک دستی بدست آید در این حین خرمالو ها را با قاشق خود له نمایید، توجه نمایید که مخلوط خرمالو و شکر نباید به جوش بیاید( حرارت را کم کنید).

روش تهیه مربا با خرمالو

بگذارید تا حدود یک ساعت یا کمتر روی حرارت بماند. در مرحله پایانی طرز تهیه مربای خرمالو زمانی که خواستید آن را از روی حرارت بردارید، آبلیمو را به آن اضافه نمایید، آبلیمو را معمولا برای جلوگیری از شکرک زدن مربا به آن اضافه می کنند. بنابراین مربای شما آماده است بگذارید سرد شود و بعد داخل ظرف دلخواه خود بریزید و در یخچال نگهداری نمایید.

درست کردن مربا با خرمالو

دستور تهیه مربای خرمالو به روشی دیگر

مربای خرمالو را می توان به روشهای مختلف و با طعم های متفاوتی تهیه کرد، حال برای یادگیری روشی دیگر از طرز تهیه مربای خرمالو این میوه پاییزی خوشمزه و مفید می توانید در ادامه همراه ما شوید، ضمن ایکه می توانید با کلیک بر روی لینک مربای خرما و مربای نارگیل با دستور تهیه این مرباها نیز آشنا شوید.

نحوه تهیه مربای خرمالو

مواد لازم

  • خرمالوی رسیده/ ۴۰۰ گرم
  • سیب رنده شده/ یک عدد
  • هل سبز نیم کوب شده/ یک قاشق چای خوری
  • گلاب/ یک لیوان
  • آبلیمو/ یک قاشق سوپ خوری

روش پخت مربای خرمالو و سیب

در ابتدا خرمالو ها را شسته و پوست بگیرید و سیب را نیز بعد از پوست گرفتن رنده کنید؛ خرمالوی تازه به راحتی پوست آن گرفته می شود، در غیر این صورت می توانید آنها را داخل قابلمه ای حاوی آب داغ بیندازید و بعد از حدود ۳ دقیقه خرمالوها را به ظرف حاوی آب سرد منتقل کنید به این شیوه به راحتی پوست خرمالو ها جدا خواهد شد.

سپس سیب رنده شده را به همراه شکر در داخل یک قابلمه لعابی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید، در همین حین گلاب را نیز اضافه کنید تا به همراه شکر حل شده و بجوشد و بعد حرارت زیر قابلمه را کم کنید، به طور مداوم کف روی مربا را با قاشق بگیرید تا تلخی آن گرفته شده و نیز رنگ مربا شفاف شود.

روش تهیه مربای خرمالو

بعد از اینکه شهد مربا جوشید و قوام آمد، باید خرمالوها را به آن بیفزایید، حدود ۵ دقیقه زمان دهید تا خرمالو ها به همراه مواد دیگر بجوشند و مربای شما جا بیفتد، در آخرین مرحله از پخت مربا، هل و آبلیمو را اضافه کنید، سپس مربا را از روی حرارت بردارید و درب آن را بگذارید تا به مدت یک ساعت به همان حالت بماند و به تدریج سرد شود، اکنون مربای شما آماده شده و می توانید آن را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دو نکته برای پخت بهتر این مربا:

  1. هنگام درست کردن مربای خرمالو میتوانید گلاب، پودر هل و چوب دارچین نیز در در مرحله جوشیدن خرمالوها با شکر اضافه نمایید تا عطر و طعم دلخواه خود را ایجاد کنید. البته چوب دارچین را در مرحله آخر جدا نمایید.
  2. بعد از اینکه شکر به خورد خرمالو ها رفت، مزه ی آن را بچشید و به دلخواه خود می توانید شکر آن را اضافه نمایید(شکر را در مقداری آب جوش حل نمایید).

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *