دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای جامع هفته اول بارداری, بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری از همان هفته اول نشانه هایی دارد که می تواند این نشانه ها از هفته ایی به هفته دیگر متفاوت باشد چرا که اتفاق های که برای جنین و مادر باردار می افتد در هر هفته متفاوت است.

آگاهی در مورد هفته اول بارداری، زمانی که حتی ممکن است نوزاد درک نشود و اتفاق هایی که در این هفته می افتد می تواند برای مادران مفید و جالب باشد. در هفته اول بارداری هیچ نوزادی هنوز وجود ندارد، اما یک جنین به سرعت در حال رشد، وجود دارد.

راهنمای جامع هفته اول بارداری

بارداری

در هفته اول بارداری اغلب زنان از بارداری خود، اطلاع ندارند. شروع تاریخ تخمک گذاری از دو هفته بعد از آخرین روز، دوره پریودی در نظر گرفته می شود. زنان در صورتی که به باردار بودن خود شک می کنند باید به تمام نکاتی که در دوران حاملگی باید آن ها را رعایت کنند، توجه داشته باشند. در بارداری هفته به هفته اتفاق های جدید و جالبی برای جنین و بدن مادر می افتد.

اگر قصد حامله شدن دارید، بهترین راه حل آگاهی از زمان تخمک گذاری تان می باشد. یکی از روش های آگاهی از زمان تخمک گذاری، ثبت دمای بدن مادر است. برای این کار زنان باید روزانه قبل از بلند شدن از رختخواب، دمای بدن خود را اندازه بگیرند و در صورتی که تغییرات ناگهانی در دمای بدن مشاهده کردند و دما به طور قابل ملاحظه ایی بالا رفت، نشان دهنده زمان تخمک گذاری است.

زنان در صورت داشتن علایم اولیه بارداری، به پزشک مراجعه کرده تا پزشک یک مولتی ویتامین به وعده های غذایی آن ها اضافه کند. مصرف حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید می تواند باعث جلوگیری از نقص های خاص بدو تولد که بر مغز، قلب و نخاع تاثیر می گذارند، شود. توصیه می شود زوجین از سه ماه قبل از بارداری، داشتن تغذیه سالم را در برنامه خود جای بدهند.

برخی مادران بیان می کنند که در روزهای اولیه حاملگی، مزه آهن را در دهان خود حس می کند. اما برخی دیگر نیز هیچ تغییری در بدن خود احساس نمی کنند و تنها به این دلیل که در دوره پریودی آن ها تاخیر ایجاد شده، تست حاملگی را امتحان می کنند. برخی علایم دیگر از تخمک گذاری می تواند تغییرات ترشح و افزایش دمای بدن و درد در ناحیه شکم مادر باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جنین در این یک هفته به دیواره رحم می چسبد و در بهترین مکان در رحم قرار می گیرد. در اولین هفته حاملگی کیسه آب و جفت شروع به رشد می کنند. تا قبل از سه هفتگی نوزاد تنها به شکل یک توده متشکل از صدها سلول می باشد که به سرعت در حال رشد می باشد.

هفته اول بارداری

نشانه های هفته اول حاملگی

نشانه هایی که در هفته اول حاملگی فرد تجربه می کند مانند علایم قاعدگی می باشد و علایم آن عبارتند از :

تغیرات خلق و خو :

به دلیل تغییرات خلق و خو در این دوران فرد دچار تغییرات خلق و و خو می شود و حس افسردگی و تحریک پذیری نسبت به مسائل مختلف در او به وجود می آید.

درد های زیر شکم :

در این هفته از حاملگی رحم دچار انقباضاتی مانند دوران قاعدگی خواهید شد و تفاوت این درد با قاعدگی این است که شدیدتر و طولانی مدت می شود.

نشانه های هفته اول حاملگی

خستگی :

به دلیل اینکه در هفته اول حاملگی بدن جهت نگهداری از جنین در حال آماده شدن می باشد سطح پروژسترون در بدن افزایش پیدا کرده که علاوه بر ضخیم شدن دیواره رحم سبب کاهش قند و فشار خون می شود، به همین دلیل امکان دارد فرد احساس بی حالی و خستگی داشته باشد.

بزرگ شدن سینه ها :

در روز های اول حاملگی درد سینه ها بسیار شایع می باشد و امکان دارد که در این مدت احساس کنید سینه هایتان به نسبت قبل سنگین تر شده است.

سردرد و سرگیجه :

به دلیل کاهش قند خون و فشار خون در زمان انجام فعالیت های بدن احساس سرگیجه خواهید داشت و علاوه بر این تغییرات هورمونی در برخی خانم ها منجر به سردرد های مکرر خواهد شد.

هفته اول حاملگی با چه علایمی همراه است؟

احساس تهوع :

پس از گذشت زمانی از حاملگی تان، دچار حالت تهوع خواهید شد و در صبح این احساس بیشتر می شود که ممکن است به همراه استقراغ می باشد و این حالت به خصوص تا سه ماه اول حاملگی همراه شما است.

لکه بینی :

به دلیل لانه گزینی سلول تخم در رحم در بعضی مواقع لکه بینی یا خونریزی خفیف در شما بروز خواهد کرد.

اگر در هفته اول بارداری , تست بارداری انجام شود، احتمال جواب مثبت ان بسیار کم است چرا که هورمون های بارداری در این هفته بسیار کم هستند و از این رو جواب تست بارداری در این هفته اغلب منفی است. در این مدت ممکن است زنان در ترشحات خود، خون آبه هایی را مشاهده کنند که طبیعی است و وجود ان ها خطرناک نیست و به دلیل جدا شدن مقدار کمی رگ های خونی از دیواره رحم اتفاق می افتد. با آرزوی سلامتی برای مادر و جنین شما را به مشاهده تقویم بارداری و بارداری هفته به هفته دعوت می کنیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *