دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در دوران بارداری جگر بخوریم یا نه؟

  • بهاره سلطانی
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در دوران بارداری انواع حساسیتهای غذایی برای زنان رخ می دهد. علاوه بر این حساسیتها باید توجه داشت که در این دوره مصرف بعضی غذاها و یا حتی افراط در خوردن غذاهای مقوی ممکن است سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد. مضرات خوردن جگر در دوران بارداری بارها از سوی متخصصان مطرح شده است.

عده ایی معتقدند که مصرف جگر گوسفند در دوره حاملگی بی خطر بوده و باید از خوردن جگر مرغ اجتناب کرد. تاکنون متخصصان زیادی درباره خطر خوردن جگر در دوران بارداری بر روی سلامت جنین صحبت کرده اند که در این مقاله به طور کامل آنها را شرح  می دهیم.

خوردن جگر در دوران بارداری

آیا خوردن جگر در دوران بارداری مضر است؟

عده ای بر این باورند چون زنان باردار دچار کم خونی می شوند بنابراین خوردن جگر می تواند این مشکل را جبران کند. اما متخصصان زیادی بارها هشدار داده اند که مصرف جگر در برنامه تغذیه سه ماه اول بارداری خطر رشد ناقص جنین را به همراه دارد و در ماه های آخر نیز ممکن است سبب سقط جنین شود. این متخصصان توصیه می کنند که زنان بارداری که دچار کمبود آهن هستند بهتر است زیر نظر پزشک از مکملهای آهن استفاده کنند و مصرف بعضی سبزیجات که درای مقدار آهن بیشتری هستند را در برنامه غذاییشان بگنجانند. همچنین به جای مصرف گوشت قرمز و جگر, می توانند از گوشت شتر مرغ که کلسترول کمی دارد و حاوی آهن فراوان است, استفاده کنند.

خوردن جگر در دوران بارداری

ویتامین A موجود در جگر

یکی از دلایل منع مصرف زنان باردار از خوردن جگر, وجود ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است. یکی از ویتامین هایی که مقدار آن در جگر زیاد است, ویتامین A می باشد. مقدار زیاد این ویتامین می تواند سلامت جنین را به خطر اندازد.

زنان باردار باید روزانه حدود ۲۵۶۵ واحد ویتامین A مصرف کنند, در صورتی که با مصرف جگر حدود ۱۰۰۰۰ واحد ویتامین A دریافت می شود و همین افزایش مقدار ویتامین A باعث افزایش احتمال مرگ جنین را در پی دارد. در دوران بارداری می توانند از مکمل های ویتامین A به مقدار مناسب و زیر نظر پزشک متخصص استفاده کنند. گفتنی است که حتی در ۱۰۰ گرم جگر نیز مقدار زیادی ویتامین A وجود دارد که ممکن است خطرساز باشد.

خطرات خوردن جگر

  •  آرون گروپس

سم های موجود در جگر

جگر, محلی است که تمام سموم بدن در آن انباشته می شود. به همین خاطر مصرف زیاد آن آسیب های زیادی را به بدن وارد می کند. به افراد معمولی توصیه می شود که در ماه بیش از دو مرتبه از جگر استفاده نکنند, و خوردن جگر در دوران بارداری نیز ممنوع است.

باکتری جگر

عده ای از متخصصان دریافتند که علاوه بر میزان زیاد ویتامین جگر که خطر ساز است, باکتری به نام «لستریا» نیز در جگر, بویژه جگر گوسفند وجود دارد. به همین خاطر خوردن جگر در دوران بارداری باعث مرده به دنیا آمدن جنین و یا سقط آن می شود.
مصرف جگر در حاملگی

مصرف صحیح جگر

علاوه بر زنان باردار توصیه می شود که سایر افراد نیز از مصرف جگر هایی که در مغازه ها طبخ می شود بپرهیزند, زیرا ممکن است دام مورد نظر ناقل بیماری بوده و یا در محیط غیر استاندارد پرورش یافته باشد. و یا در مراحل طبخ ممکن است اصول بهداشتی را رعایت نکرده و جگر خوب پخته نشده باشد. بنابراین توصیه می شود که تمام افراد از جگرهایی با بسته بندی مناسب که دارای تاریخ تولید و انقضا هستند, استفاده کنند تا از خطرات احتمالی و مضرات آن در امان باشند.

چه مقدار جگر در دوران بارداری می توان استفاده کرد؟

در طول مدت بارداری هیچ شواهدی در رابطه با مقدار مشخصی از جگر وجود ندارد اما بهترین کار خودداری از مصرف آن است و بهتر است از انواع دیگری از گوشت را که از امنیت بیشتری برخوردار هستند را استفاده کنید، طبق تحقیقات انجام داده شده در دوران حاملگی هر روز ۲۵۰۰ واحد ویتامین A را هر روز می توان استفاده کرد اما در صورتی که این مقدار بیشتر دریافت شود با خطرات نقص و عوارض زایمان همراه خواهد شد.

در دوران بارداری چه مقدار جگر باید مصرف کرد؟

بررسی فواید جگر در دوران بارداری

جگر از مواد مغذی فراوانی تشکیل شده است که برای سلامت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در جگر سیاه و هم سفید  این ترکیبات وجود دارد و مهم ترین ترین فواید آن عبارتند از :

پروتئین :

منبع اصلی انرژی پروتئین ها هستند که کودک جهت رشد خود به مقدار بیشتر از آن نیاز دارد و خانم های باردار می توانند با مصرف جگر پروتئین به میزان کافی دریافت نمایند.

آهن :

این ماده مهم در جگر به وفور دیده می شود و آهن نقش مهمی در سلامت بدن مادر و جنین ایفا می کند و باعث تشکیل هموگلوبیت خون خواهد شد و آهن خطر کم خونی را در خانم های باردار که حجم خون شان تا دو برابر افزایش یافته است کاهش داده و کمک زیادی به سلامت گردش خون در آن ها می کند.

اسید فولیک :

این ماده جهت محافظت از جنین در رحم بسیار ضروری است  و به تقویت رشد عصبی جنین نیز کمک می کند.

فواید جگر در دوران بارداری

سخن پایانی

 از دیگر خطرات استفاده از جگر در طول مدت حاملگی احتمال آلوده بودن آن می باشد و طبق تحقیقات انجام داده شده جگر علاوه بر اینکه دارای مقادیر زیادی ویتامین است و خطر ساز می باسد همچنین در جگر های آلوده به خصوص جگر گوسفند باکتری به اسم لستریا نیز وجود دارد همچنین، به منظور تقویت سیستم ایمنی و سلامت چشم کودک ویتامین A ضروری می باشد اما وبتامین A موجود در جگر به گونه ای است که منجر به بروز مشکلاتی برای جنین خواهد شد از این رو مصرف جگر در طول مدت بارداری مضر می باشد.

در صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *