دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص دارچین, مهمترین فواید و مضرات دارچین

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

دارچین یکی از ادویه های بسیار مفید برای سلامتی محسوب می شود. وجود آنتی اکسیدان های قوی در دارچین باعث فواید بی شمار این ادویه شده است.

دارچین یکی از گیاهان شناخته شده به خصوص در ایران می باشد. ایرانی ها از این گیاه به عنوان ادویه در پخت غذاها استفاده کرده و از پودر آن برای تزیین برخی غذاها مانند شله زرد بهره می برند. امروزه تحقیقات زیادی بر دارچین صورت گرفته و فواید پزشکی دارچین را تایید کرده است.

خواص دارچین، مهمترین فواید

خواص دارچین

دارچین ادویه ای است که از پوست درونی درخت دارچین ایجاد شده است. در هر صد گرم پودر دارچین، 2.2 گرم قند، ، 247 کیلوکالری انرژی، 10 گرم آب، 4 گرم پروتئین، 1.2 گرم چربی و 1 گرم کلسیم موجود است. دارچین یکی از ادویه های بسیار خوشمزه است که خواص دارویی آن از هزاران سال پیش وجود داشته است. در ادامه 10 خاصیت دارچین که توسط تحقیقات علمی به دست آمده است را بیان می کنیم.

1- دارچین راس ماده هایی با خاصیت دارویی قدرتمند است.

دارچین دارای ماده ایی به نام سینامالدئید است که بسیاری از خاصیت های دارچین به دلیل وجود این ماده در دارچین می باشد.

2- دارچین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد.

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب های اکسایشی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آنتی اکسیدان موجود در دارچین جزء آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها است. در یک تحقیق، فعالیت اکسیدانی 26 ادویه مورد مقایسه قرار گرفت و دارچین به عنوان بالاترین رتبه در خواص ادویه ها از نظر آنتی اکسیدان مشخص شد به طوری که آنتی اکسیدان های آن قوی تر از سیر می باشد. در واقع این آنتی اکسیدان آن چنان قوی است که می توان از دارچین به عنوان یکی از مواد طبیعی نگهدارنده مواد غذایی استفاده کرد.

3- یکی دیگر از خواص دارچین ضد التهابی بودن آن است.

التهابات در بدن بسیار مهم می باشد و با عفونت ها مبارزه کرده و آسیب های بافتی را ترمیم می کند. با این حال اگر التهابات برای مدت طولانی وجود داشته باشند، به مشکل تبدیل می شوند و علیه بافت های خود بدن عمل می کنند. برخی مطالعات نشان داده است وجود آنتی اکسیدان های قوی در دارچین، فعالیت ضدالتهابی قوی دارند که باعث می شود برای مشکلاتی در این زمینه مفید باشند.

  •  آرون گروپس

4- دارچین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

یکی از شایع ترین علت مرگ و میر در جهان، بیماری های قلبی می باشد. دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با قلب ارتباط نزدیکی دارد. استفاده 1 گرم دارچین برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، اثرات مفیدی بر نشانه گرهای خون آن ها می گذارد. همچنین دارچین سطح کلسترول و LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، در حالی که مقدار کلسترول HDL را ثابت نگه می دارد. در مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته، دارچین باعث کاهش فشار خون در آن ها شده است. تمام این عوامل باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

5- یکی از خواص دارچین این است که می تواند حساسیت به وجود هورمون انسولین را بهبود بخشد.

انسولین یکی از هورمون های کلیدی است که می تواند متابولیسم و انرژی بدن را تنظیم کند. همچنین این هورمون برای انتقال قند خون به داخل سلول ها ضروری است. یکی از مشکلاتی که برخی از افراد دارند، بدن ان ها بر اثرات انسولین مقاوم است که به مقاومت به انسولین شناخته می شود. دارچین می تواند به طور چشمگیری مقاومت به انسولین را کاهش دهد و به این هورمون در انجام کارش کمک کند و منجر به کاهش قندخون شود.

6- دارچین باعث کاهش سطح قندخون می شود و اثرات ضد دیابتی قوی دارد.

دارچین علاوه بر اثر بر هورمون انسولین که باعث کاهش قند خون می شود، می تواند با چنین مکانیسم دیگر قند خون را کاهش دهد. دارچین می تواند مقدار گلوکز خون را که بعد از خوردن غذا وارد خون می شود، کاهش دهد و از این رو از دیابت جلوگیری می کند.

7- تاثیر دارچین بر بیماری های اعصاب

یکی دیگر از خواص دارچین این است که ممکن است تاثیرات مثبتی بر بیماری های اعصاب داشته باشد. بیماری های اعصاب با از دست دادن تدریجی ساختار و عملکرد سلول های مغز تشخیص داده می شوند. بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون از بیماری های رایج عصبی می باشند. به نظر می رسد ترکیبات موجود در دارچین از تجمع پروتئینی به نام تائو در مغز جلوگیری می کند که این پروتئین یکی از مشخصه های بیماری آلزایمر می باشد. همچنین طبق مطالعات حیوانی، دارچین تاثیرات مثبتی بر بیماری پارکینسون دارد. 

8- دارچین از بدن در برابر سرطان ها محافظت می کند.

سرطان یکی از بیماری های خطرناک محسوب می شود که با رشد کنترل نشده سلول ها مشخص می شود. تاثیرات دارچین به طور گسترده در پیشگیری و درمان سرطان ها مطالعه و اثرات مثبت آن تایید شده است.

9- از دیگر خواص دارچین می توان به مبارزه آن با باکتری ها و عفونت های قارچی اشاره کرد.

سینامالدئید موجود در دارچین با انواع عفونت ها مانند عفونتهای دستگاه تنفسی ناشی از قارچ ها، مبارزه می کند.

10- دارچین با ویروس HIV مبارزه می کند.

HIV ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را به آرامی ضعیف می کند و در صورتی که درمان نشود منجر به بیماری ایدز می شود. تحقیق بر روی دارچین استخراج شده از درخت فلوس، نشان داد که ممکن است دارچین بتواند به مبارزه علیه اچ آی وی نوع اول، کمک کند.

مضرات دارچین

دارچین

با اینکه دارچین دارای خواص زیادی می باشد با این حال استفاده بیش از حد آن می تواند سلامتی بدن را به خطر بیندازند. از جمله خطراتی که در نتیجه استفاده بیش از حد از دارچین ممکن است روی دهد عبارت اند از:

  1. ایجاد ترک هایی در گوشه دهان
  2. سوزش معده
  3. ایجاد التهاب یا ورم کردن پوست و زخم ها
  4. بروز مشکلات خونی و گردش خون
  5. استفاده بیش از حد دارچین ممکن است برای مثانه زیان بار باشد.

 با بررسی خواص دارچین دریافتیم دارچین علاوه بر فواید بسیار زیاد دارای مضراتی نیز می باشد که بهتر است با برنامه مصرف شود. دوز پیشنهادی استفاده از دارچین 1 تا 2 گرم می باشد که در این زمینه اختلافات زیادی وجود دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *