دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین علائم بارداری و نشانه های اولیه ی بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

علائم زیادی وجود دارد که باردار بودن زنان را بدون رفتن به سونوگرافی و آزمایش تایید می کند. همچنین مهمترین علائم بارداری در همان هفته های اول ایجاد می شود که می توان با آگاهی از آن ، بارداری را تشخیص داد.

زنان باردار قبل از تست بارداری و در ابتدایی ترین مراحل بارداری، علائمی دارند. ممکن است آن ها هنوز در زمان پریودی باشند که سرنخ هایی ایجاد شود که خبر از بارداری دهد. در این مقاله به بررسی علایم بارداری و نشانه های اولیه حاملگی می پردازیم.

نشانه ها اولیه و علائم بارداری

بارداری

برخی از زنان قبل از باردار شدن علایمی از قبیل تغییرات در سطح انرژی و خلق و خوی دارند و حتی ممکن است متوجه تغییراتی در پستان ها شوند. همچنین نشانه های دیگر ممکن است آن ها را تعجب زده کند، که از جمله آن ها می توان به ضعف بدن، تغییرات در حس بویایی و افزایش میل حمام رفتن، اشاره کرد. قبل از تست بارداری حتی ممکن است هورمون های تغییر یافته به دنده ها لگد زنند که یکی دیگر از علایم بارداری می باشد و از نشانه های اولیه بارداری است.

۸ نشانه اولیه بارداری

۱- حساس شدن پستان ها

یکی از اولین نشانه های بارداری، اغلب درد در ناحیه پستان ها می باشد. در این صورت پستان ها پر تر و سنگین تر حس می شوند. همچنین حتی ممکن است هاله های پستان ها بزرگتر و تیره تر به نظر برسند. دلیل این موضوع این است که در دوران بارداری، بدن آب بیشتری را نگه داری می کند که باعث می شود زن احساس پف کردن کند. همچنین حساس شدن پستان ها به افزایش تولید هورمون پروژسترون مرتبط می شود.

۲- احساس خستگی

  •  آرون گروپس

به گفته برخی متخصصان، از علایم اولیه بارداری می توان به احساس خستگی زنان اشاره کرد به طوری که زنانی که قبل از بارداری عادت به خواب نداشتند، ممکن است به طور ناگهانی احساس نیاز به خواب کنند که این علامت تا ۳ ماه اول بارداری ایجاد می شود و دلیل آن همان تولید اضافی هورمون پروژسترون می باشد و در ۳ ماه دوم بارداری، انرژی مادر باردار کمی بیشتر می شود.

۳- نوسانات خلقی و عاطفی

تغییرات هورمونی باعث می شود تا سیکل ماهانه زنان در بارداری به تاخیر بیفتد که این باعث می شود در خلق و خوی زنان نوسانات ایجاد شود. گرسنگی و خستگی در همان ابتدای بارداری می تواند این نوسانات عاطفی را تشدید کند. این نوسانات در خلق و خوی اغلب تا ماه اول بارداری بیشتر احساس می شود و جزء علائم اولیه بارداری محسوب می شود.

۴- احساس سرگیجه

علائم بارداری

برخی زنان در اوایل بارداری دچار سرگیجه می شوند که به گفته پزشکان ممکن است به دلیل افت فشار یا افت قند خون در بارداری باشد که پس از گذشت ۳ ماه از بارداری بهتر می شود.

۵- تهوع و استفراغ

بارداری

در اوایل بارداری ممکن است حالت تهوع برای مادر ایجاد شود که معمولا این حالت به طور کامل نیست و حالت استفراغ و تهوع کامل از ۱ ماهگی ( ۷ تا ۹ هفته گی) به بعد نشان داده می شود.

۶- تنفر از غذاهای خاص

غالب زنان باردار در اوایل بارداری از بو یا غذاهای خاصی متنفر می شوند و نمی توانند آن را تحمل کنند. افزایش حس بویایی یکی از علامت های اولیه دیگر بارداری برخی زنان باردار می باشد.

۷- افزایش ادرار

در دوران بارداری، فرآیند ادرار در کلیه ها بیشتر می شود. به علاوه به دلیل بزرگتر شدن رحم، به مثانه فشار آمده و در نتیجه دفع ادرار بیشتر می شود. این در حالی است که در اوایل بارداری، زنان که نمی دانند باردار هستند، گمان می کنند دچار عفونت مثانه شده اند. بنابراین یکی از علایم بارداری که جزء علامت های اولیه می باشد، افزایش دفع ادرار است.

۸- لکه بینی و گرفتگی عضلات

یکی دیگر از علایم بارداری که در همان اوایل ایجاد می شود، لکه بینی در زمانی زودتر از عادت ماهانه است که نشانه بارور شدن تخمک درون رحم می باشد و این لکه بینی حتی ممکن است تا هفته ششم تا هفته هفتم بارداری طول بکشد که طبیعی است و توصیه می شود در این زمان به سونوگرافی مراجعه شود تا از روند طبیعی رشد جنین اطمینان حاصل شود.

موارد بیان شده جزء علامت ها و نشانه های اولیه بارداری می باشند. به علاوه این موارد قطع شدن عادت ماهانه زنان یکی از مهمترین و بارزترین علائم بارداری است. در ادامه با برخی از علائم دیگر که ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد آشنا می شوید.

ترشحات واژن

در ابتدای آغاز بارداری، برخی از خانم های حامله متوجه ترشحاتی غلیظ و شیری رنگ از واژن خود می شوند که معمولا این اتفاق در هفته اول بارداری رخ می دهد به این دلیل که دیواره واژن ضخیم تر شده و در نتیجه این ترشحات در طول بارداری مشاهده شود. در صورتی که این ترشحات همراه با خارش، سوزش و بوی بد باشد به نشانه عفونت باکتریایی بوده و حتما باید به پزشک متخصص  مراجعه شود.

علایم بارداری

یبوست

به دلیل تغییراتی که در سطح هورمون های خانم ها در دوران حاملگی اتفاق می افتد، موجب بروز یبوست در برخی از بانوان باردار خواهد شد، البته این اتفاق نمی تواند نشانه واضحی برای تشخیص بارداری باشد.

تنفر از برخی غذا ها (ویار)

ویار از اوایل بارداری شروع شده و حتی امکان دارد تا پایان این دوران نیز وجود داشته باشد، حال این نشانه در برخی از خانم ها ممکن است به شکل تنفر از غذا (حالت تهوع نسبت به یک غذای مشخص) بروز پیدا کند.

نشانه های بارداری

نفس تنگی

در دوران حاملگی بدن خانم باردار تقاضای اکسیژن بیشتری برای حمایت از رشد جنین دارد و این اتفاق در برخی از بانوان منجر به تنگی نفس می شود که این علائم اغلب در اواخر دوران بارداری مشاهده می شود.

به طور کلی علایم سر درد، ویار، خستگی، سفتی پستان و تهوع در سه ماهه اول بارداری رخ می دهند که معمولا با پیشرفت بارداری و بعد از مدتی بهبود می یابند و نشانه های دیگر بارداری ناشی از تغییرات اندازه رحم و افزایش وزن می باشند، البته همه خانوم ها این علایم را تجربه نمی کنند و ممکن است تنها در برخی از خانم ها دیده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *