دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش دوخت دندان موشی روی نمد و در چرم دوزی

  • یلدا محمدی
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

آموزش دوخت دندان موشی را می توان یکی از آموزش های جالب و کاربردی دانست که اغلب در هنر نمد دوزی و چرم دوزی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو قصد داریم در این مطلب به ارائه آموزش این دوخت زیبا برای علاقه مندان به این هنرها بپردازیم.

علاقه مندان به هنر های دستی می دانند که دوخت های مختلفی بر روی انواع پارچه انجام می شود که از میان آنها می توان به دوخت بخیه، دندان موشی، زیگزاک، کوک ساده، زنجیره و…اشاره نمود که در این میان کوک ساده و دندان موشی کاربردهای بیشتری در نمد دوزی و چرم دوزی دارند. اگر شما نیز علاقه مند به این هنرها می باشید، بهتر است از قبل با طریقه دوخت دندان موشی که یکی از جذاب ترین دوخت ها در این زمینه است، آشنا شوید.

آموزش دوخت دندان موشی مرحله به مرحله همراه با تصاویر :

در گذشته استفاده از چرخ خیاطی های اتوماتیک رواج کمتری داشت و اغلب دوخت و دوز ها به وسیله دست انجام می گرفت؛ دوخت دندان موشی یکی از انواع دوخت های زیبا و پرکاربرد روی پارچه، نمد و … است که تنها منحصر به زمان گذشته نیست و امروزه نیز استفاده ار آن در هنر عروسک سازی و یا دور دوزی برای دوخت کیف های نمدی و چرمی رواج زیادی پیدا کرده است.

مراحل دوختن دندان موشی

دوخت دندان موشی یک نوع دوخت تزئینی به منظور وصل کردن کناره های دو پارچه است که در نمد دوزی و چرم دوزی استفاده فراوانی دارد، در این مطلب قصد داریم روشهایی از این نوع دوخت ساده و زیبا را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

در تصویر زیر خطی را که مشاهده می کنید، در واقع لبه های کار یا پارچه را نشان می دهد، بنابراین در مرحله اول دوختن دندان موشی لازم است به ترتیب مراحل زیر عمل کنید :

آموزش ساده دوخت دندان موشی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در ابتدا همانند عکس شماره یک، سوزن را از پشت پارچه و از نقطه A وارد کنید.

سپس نخ را به سمت پایین هدایت کنید و با انگشت شست آن را ثابت نگه دارید.

در مرحله بعدی، سوزن را به فاصله نیم سانتی متر و هم ردیف با نقطه A از پارچه (یعنی نقطه B) بیرون آورید و از روی نخ رد کنید.

 روشهای دوخت دندان موشی

به طور کلی پایه و اساس روش دوختن دندان موشی به شیوه بالا می باشد و برای ادامه آن باید مراحل بالا را تکرار کنید، به طوری که با انجام دادن مراحل بالا دوختی U شکل ایجاد می شود، در ادامه سوزن را از نقطه B خارج کنید و از خط لبه وارد کرده، مجدداً از روی نخ عبور دهید. اکنون در ادامه می خواهیم روشهای دوخت دندان موشی روی نمد و روی چرم را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا بعد از یادگیری بتوانید از این دوخت در انواع هنر های دستی خود استفاده کرده و لذت ببرید.

آموزشهایی از دوخت دندان موشی در نمد دوزی و چرم دوزی

همانطور که گفتیم دوختن دندان موشی در تهیه کارهای تزیینی، عروسک های متنوع, دوختن کیف و اکثر محصولات نمدی و چرمی کاربرد دارد، از آنجا که یادگیری این نوع دوختن از جمله مراحل اولیه در آموزش نمد دوزی و دیگر هنرهای دستی می باشد. از این رو در ادامه به صورت مرحله به مرحله به آموزش دوختن دندان موشی می پردازیم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان واقع گردند.

آموزشی از دوخت دندان موشی

دوخت دندان موشی را در هنر نمدی دوزی می توان شامل سه مرحله دوخت دور یک لایه نمد، اتصال دو لایه نمد هم اندازه، اتصال دو لایه نمد با سایز های مختلف و دوخت گوشه ها با دندان موشی دانست که در اینجا می توانید با روش دوخت دو لبه نمد به وسیله نخ دو رنگ آشنا شوید.

دوخت دندان موشی

دوخت دندان موشی روی نمد :

برای شروع دوخت دندان موشی، ابتدا سوزن را از پشت کار وارد نمایید و از نمد عبور دهید به گونه ایی که گره نخ در پشت پارچه نمدی قرار بگیرد. بهتر است این کار را در فاصله نیم سانتی متری از لبه نمد انجام دهید. البته با توجه به سایز پارچه می توانید این فاصله را کمتر یا بیشتر کنید، اما آنچه که اهمیت زیادی دارد، رعایت این اندازه در تمام طول دوخت است.

آموزش دوخت دندان موشی

حال برای ایجاد حلقه در لبه نمد، سوزن را مجددا از همان نقطه از زیر کار وارد نمایید و به رو بیاورید.

مراحل دوخت دندان موشی

در این مرحله سوزن را از داخل حلقه ایجاد شده رد نمایید.

آموزش ساده دوخت دندان موشی

حال نخ را در سمت راست (نقطه یک) حلقه کنید، سپس سوزن را از نقطه شماره دو داخل کرده و از روی نخ حلقه شده بیرون بکشید. توجه داشته باشید که نقطه ۲، فاصله ایی مشخص از لبه کار و دوخت قبلی دارد. اولین دندان موشی شما دوخته می شود.

دوخت های دندان موشی زیبا

حال همین مراحل را تکرار کنید تا دوخت های شما تکمیل گردد.

انواع دوخت روی نمد

در صورتی که قصد دارید از دو رنگ نخ برای دوخت دندان موشی استفاده نمایید، می توانید در محل مورد نظر نخ را از پشت کار بریده و نخ جدید را به آن گره بزنید.

آموزش مرحله ایی دوخت دندان موشی

حال سوزن را از حلقه ایجاد شده در مرحله قبل عبور دهید.

دوخت برای لبه های نمد

سپس همچون مراحل قبل به دوخت دندان موشی ادامه دهید.

دوخت دندان موشی روی پارچه

وقتی که دور تا دور کار را دوختید، باید دندان موشی آخر، به دندان موشی که در اول کار دوختیم متصل شود. بدین منظور سوزن را از اولین حلقه که برای دوخت زدید، عبور دهید و از نقطه اول به پشت کار ببرید و گره بزنید.

آموزش دوخت دندان موشی

در صورتی که تصمیم دارید دو تکه نمد را با استفاده از دوخت دندان موشی به یکدیگر متصل نمایید، نمد ها را روی هم قرار داده و طبق مراحل قبل شروع به دوخت نمایید. این روش برای کارهای نمدی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش تصویری دوخت دندان موشی

دوخت دندان موشی در چرم دوزی :

آموزش دوخت دندان موشی بر روی چرم نیز مشابه نمد می باشد، با این تفاوت که پارچه چرم را قبل از شروع با استفاده از سمبه سوراخ می کنند و سپس شروع به دوختن می نمایند. البته می توان همچون سایر پارچه ها، بدون انجام سوراخ ها اقدام به دوختن نمود، اما در این صورت بدلیل ضخامت چرم، کار شما سخت می شود و ممکن است به هنگام دوختن مرتب و یکدست نشود.

دوخت دندان موشی روی چرمآموزش دوخت دندان موشی روی چرم

دوخت دندان موشی را مطابق مراحل قبل ادامه دهید، توجه داشته باشید که این دوخت می تواند بهترین گزینه برای دوخت کیف چرم و سایر محصولات چرمی دست دوز باشد.

دوخت لبه های چرم با دندان موشی آموزش دوخت بر روی چرم آموزش تصویری دوخت دندان موشی روی چرم

امیدواریم طریقه دوخت دندان موشی که در این مطلب ارائه دادیم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین از شما دوستان هنرمند دعوت می نماییم با کلیک بر روی آموزش خیاطی و مراجعه به این صفحه با دیگر مطالب مفید و کاربردی در این زمینه آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *