دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص گوجه فرنگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

گوجه فرنگی یکی از مواد بسیار مغذی و مفید برای بدن محسوب می شود. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که علاوه بر سلامتی اعضای بدن، در سلامتی و زیبایی پوست و مو نیز تاثیر مثبت دارد.

گوجه فرنگی به عنوان یکی از مواد غذایی وظیفه مند شناخته می شود. یعنی جزء موادی است که تامین مواد غذایی را به شکل فراتر از پایه اراده می کند. مصرف گوجه فرنگی علاوه بر جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن، به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی گیاهی مفید مانند لیکوپن، خواص درمانی بی شماری را فراهم می کند.

بررسی خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

ارزش های غذای گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی متوسط ( حدود ۱۲۳ گرم) ۲۲ کالری، ۵ گرم کربوهیدرات (شامل ۱ گرم فیبر و ۳ گرم قند)، ۱ گرم پروتئین و چربی صفر برای بدن فراهم می کند. به علاوه این میوه منبع غنی از ویتامین های A و C و اسیدفولیک است. همچنین گوجه فرنگی حاوی آرایش وسیعی از مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها می باشد که از جمله آن ها می توان به آلفا لیپوئیک، لیکوپن، کولین، اسید فولیک، بتا کاروتن و لوتین اشاره کرد.

یکی از خاصیت های آلفا لیپوئیک، کمک به تبدیل گلوگز به انرژی در بدن است. برخی شواهد در مورد این ماده مغذی نشان می دهد که آلفا لیپوئیک می تواند در کنترل قند خون، بهبود گرفتگی عروق کمک کند. همچنین در بیماران دیابتی این ماده باعث حفاظت آن ها در برابر بیماری رتینوپاتی می شود. به علاوه حتی این ماده به حفظ بافت مغز و اعصاب کمک می کند.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی جزء آنتی اکسیدان هایی است که موجب قرمز شدن گوجه فرنگی می شود. به دلیل وجود ۸۰ درصد لیکوپن درون گوجه فرنگی، این میوه یکی از مواد غنی شده از لیکوپن به شمار می رود.

کولین یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی است که به خواب، حرکت عضلات، حافظه و یادگیری کمک می کند. همچنین این ماده به حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و انتقال تکانه های عصبی را حمایت کرده و در جذب چربی کمک می کندو التهابات مزمن را کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس

فواید گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، مزایای بی نهایتی دارد. همچنان که مصرف مواد غذایی گیاهی بالا رود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان ها پایین می آید. همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات باعث سلامتی پوست و مو، افزایش انرژی و پایین آمدن وزن می شود. به طور کلی افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

سرطان: گوجه فرنگی یکی از منابع غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند با عامل سرطان که تشکیل رادیکال های آزاد می باشد، مبارزه کند. طبق مطالعات متعددی که انجامک شده از جمله سرطان ها که تاثیر گوجه فرنگی در پیشگیری و درمان آن بسیار زیاد می باشد، سرطان پروستات است به دلیل لیکوپن موجود در آن است. سرطان روده بزرگ یکی دیگر از بیماری های قابل پیشگیری با گوجه فرنگی می باشد. بتا کاروتن موجود در گوجه فرنگی یکی از موادی است که ارتباط معکوسی با رشد سرطان روده بزرگ دارد.

فشار خون: مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی به برقراری تعادل در فشار خون بسیار کمک می کند.

سلامتی قلب: فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در گوجه فرنگی، همه سلامتی قلب را حمایت می کنند. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییر در رژیم غذایی محسوب می شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افراد را کاهش می دهد و از خواص گوجه فرنگی به شمار می آید.

دیابت: یک فنجان گیلاس گوجه فرنگی حدود ۲ گرم فیبر دارد. مطالعات نشان داده است که بیماران دیابتی نوع اول که در رژیم غذایی خود، سطح بالایی از فیبر را دارند، سطح گلوگز خون آن ها پایین تر است و در بیماران دیابتی نوع دوم احتمال بهبود قند خون و چربی و سطح انسولین زیاد است.

گوجه فرنگی و اثرات ان

سلامت دندان ها : گوجه فرنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین سی است که نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها ایفا می کند و به بهبود استحکام آن ها کمک زیادی می کند.

درمان منافذ باز پوست : طبق تحقیقات انجام شده گوجه فرنگی برای درمان منافذ باز پوست گزینه بسیار مناسبی است که یکی از این روش ها نوشیدن آب گوجه فرنگی است و روش دیگر قرار دادن آن به صورت مستقیم بر روی پوست است.

فایده های فوق العاده گوجه فرنگی

درمان ترشح چربی بیش از حد : ترشح چربی بیش از حد از پوست یکی از مشکلات آزار دهنده است  که با کمک گوجه فرنگی می توانید این مشکلات را درمان کنید بنابراین بر روی پوست تان آب گوجه فرنگی بمالید.

تقویت سیستم ایمنی بدن : استفاده از گوجه فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن گزینه بسیار مناسبی است زیرا گوجه فرنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین سی و A است که باعث درمان و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

بررسی خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی

بهبود عملکرد دستگاه گوارش : گوجه فرنگی به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر باعث پاکسازی روده و بهبود حرکات روده می شود و همچنین برای پیشگیری و درمان اسهال و یبوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رفع چین و چروک پوست: از دیگر فواید بی نظیر گوجه فرنگی وجود ماده ای به نام لیکوپن در آن است که به درمان چین و چروک پوست کمک زیادی می کند که با نوشیدن آب گوجه فرنگی می توانید از شر چین و چروک های صورت تان خلاص شوید.

فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی

سلامت چشم ها : گوجه فرنگی سرشار از فولات، ویتامین A، تیامین، نیاسین، ب کمپلکس، فلاونوئیدها و… است که نقش مهمی را در سلامت بینایی ایفا می کند و طبق تحقیقات انجام شده مصرف این میوه سبب جلوگیری از بروز بیماری های چشم می شود بنابراین بهتر است مصرف آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

سخن پایانی

علاوه بر موارد بیان شده، استفاده از گوجه فرنگی می تواند در سلامت پوست و درمان یبوست بسیار تاثیر مثبتی داشته باشد. همچنین به دلیل خاصیت های این میوه ارزشمند، مصرف آن به زنان باردار نیز توصیه می شود. به علاوه به دلیل اثرات گوجه فرنگی بر اعصاب و مغز، می تواند درمان کننده افسردگی باشد.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید بی نظیر این میوه آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *