دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص نیتروگلیسیرین (قرص زیر زبانی) بدانیم

  • بهاره سلطانی
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

قرص نیتروگلیسیرین یا همان داروی زیر زبانی به شکل های مختلفی مانند قرص, پماد, کپسول و یا اسپری وجود دارد. ولی استفاده نوع قرص و کپسول آن بیشتر است. مطلب امروز را به کسانی که دچار هرگونه ناراحتی قلبی هستند, توصیه می کنیم.

قرص زیر زبانی یا قرص نیتروگلیسیرین از داروهای پرکاربرد برای بیماران قلبی است که به دلیل اثر سریع در باز کردن و گشاد کردن عروق قلب و بیشتر شدن جریان خون در اکثر نارسایی های قلب و قفسه سینه و یا سکته قلبی تجویز می شود. علاوه بر این موارد این دارو می تواند اکسیژن کافی برای قلب را فراهم آورد و همین امر درد قفسه سینه را تسکین داده و فشار موجود در آن را کم می کند.اطلاعات دارویی

موارد مصرف قرص نیتروگلیسیرین

مصرف این دارو فقط با تجویز پزشک باید صورت گیرد. از این رو استفاده خود سرانه از این دارو ممکن است در بیمارانی که دچار کم خونی و یا سایر بیماری های قلبی هستند مشکلاتی را بوجود بیاورد. و در صورت استفاده برای بیماران قلبی یا به هنگام سکته قلبی میتوانید سه عدد از قرص های نیتروگلیسیرین را در فاصله زمانی پنج دقیقه به بیمار بدهید و سریعا بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. همچنین برای پیشگیری از حمله قلبی و کم کردن دفعات حمله تجویز می شود.

مورد استفاده در حمله قلبی

داروی نیتروگلیسیرین به منظور پیشگیری و درمان آنژین صدری حاد و مزمن و نیز بهبود نارسایی بطن چب تجویز می شود، از نیتروگلیسیرین تزریقی نیز برای کنترل فشار خون در حین انجام عمل های جراحی و به منظور کاهش خونریزی به درون ناحیه جراحی استفاده می شود.

همچنین نیتروگلیسیرین تزریقی را می توان به عنوان داروی کمکی در بهبود نارسایی های احتقانی قلب به صورت ماهانه و با آنفارکتوس حاد میوکارد مورد استفاده قرار داد.

قرص نیتروگلیسیرین، اعتیاد آور نیست و می توان همیشه و بدون نگرانی از آن استفاده کرد. هنگام استفاده از این دارو حتما یا در حالت نشسته باشید یا دراز بکشید. چون درد قفسه سینه باعث سرگیجه و حالت غش می شود به همین دلیل بیمار باید در حالتی قرار بگیرد که در صورت غش کردن آسیب نبیند.

 قرص نیتروگلیسیرین

طریقه مصرف

قرص های زیر زبانی بین لثه های فک بالا یا بین لب ها در داخل دهان باید قرار گیرند. این قرص را به هیچ وجه نباید جوید یا قورت داد بلکه باید در جاهایی که ذکر شد قرار داده شود و تا وقتی که قرص در محل خوش است نباید چیزی بیاشامید یا بخورید. هنگام مصرف قرص سعی کنید در حالت نشسته باشد و اگر حین یا بعد از مصرف دارو دچار سرگیجه شدید و چشمانتان سیاهی رفت, اول نفس عمیق بکشید تا اینکه این اثرت رفع شود. دقت کنید که قرص ها را با فاصله مصرف کنید و  فاصله زمانی پنج دقیقه بین آن را حتما رعایت کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نکته مهم قابل ذکر این است که باید درد قفسه سینه تان بعد از یک ربع از مصرف داروی نیتروگلیسیرین از بین برود و اگر بهبود ایجاد نشد حتما با اورژانس تماس بگیرید. قطع مصرف نیتروگلیسیرین حتما باید با صلاح دید پزشک باشد و به صورت تدریجی مصرف دارو کم می شود تا جایی که بیمار نیاز به این دارو نداشته باشد و بهبود کامل را حاصل کرده باشد.

داروی زیر زبانی

هشدار

بعضی از بیمارانی که سابقه حمله های متعدد قلبی را داشته اند باید قبل از شروع کارهایی که احتمال ایجاد حمله را در آنها بالا می برد از قرص زیر زبانی استفاده کنند.

شرایط نگهداری

در داخل ظرف قرص مقداری پنبه است که قبل از استفاده دارو پنبه را دور بیندازید. دارو را دور از تابش مستقیم خورشید و حرارت نگاه دارید تا فاسد نشود. به هیچ وجه ظرف دارو را عوض نکنید همچنین تا جای ممکن از حمل کردن دارو خودداری کنید. و داروی دیگری را به قوطی قرص اضافه نکنید. همچنین قرصهای نیتروگلیسیرین، تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید و همچنین دور از دسترس کودکان نگه داری کنید.

 قرص نیتروگلیسیرین

عوارض جانبی داروی زیر زبانی

بعد از مصرف قرص زیر زبانی ممکن است افراد دچار سر درد شوند که این عارضه کاملا طبیعی است. چیزی که باید به آن توجه شود این است که اگر بعد از گذشت یک ربع درد قفسه سینه همچنان ادامه داشت و یا حتی شدیدتر شد سریعا به اورژانس مراجعه کنید. لازم به ذکر است که گفته شود بیماران قلبی به ویژه افرادی که قرص های زیر زبانی مصرف می کنند به هیچ وجه نباید فعالیتهای هیجانی انجام دهد و تا حد ممکن از محیطهای استرس زا دروی کنند. نوشیدن الکل, ورزش کردن بدون وقفه خصوصا در هوای گرم یا سالنهای بدون تهویه مناسب, ممکن است سلامت این بیماران را به مخاطره بیندازد.

دوری از محیط استرس زا

موارد منع مصرف نیتروگلیسیرین

در صورت ابتلا به تامپوناد قلبی، پریکاردیت، ضربه به سر اخیر و خونریزی مغزی باید از مصرف این دارو اجتناب شود.

توصیه های دارویی

قرص های معمولی و پیوسته رهش نیتروگلیسرین را در هنگام مصرف با یک لیوان آب و با معده خالی مصرف نمایید.

اگر از قرص زیر زبانی استفاده می کنید، لازم است تا حل شدن کامل آن, از مصرف هر نوع خوردنی یا نوشیدنی اجتناب کنید.

برای استفاده از پماد نیتروگلیسیرین نیز لازم است، قبل از مصرف حتما محل استعمال را تمیز کنید، توجه داشته باشید که پماد باید بر روی سطح پوست بدون مو و به صورت گسترده زده شود و نباید دارو را روی پوست ماساژ دهید.

قرص پیوسته رهش نیتروگلیسرین را نباید به هیچ وجه بجوید یا خرد کنید.

داروی نیتروگلیسیرین

با مشاهده اولین نشانه حمله آنژین فورا بنشینید و قرص زیر زبانی استفاده کنید، همچنین در صورت داشتن احساس سرگیجه و یا از حال رفتن احتیاط شود، توجه داشته باشید که تاثیر قرص بعد از ۵ دقیقه ظاهر می شود.

قرص معمولی پیوسته رهش و فرآورده های موضعی این دارو فقط از ایجاد حمله آنژین صدری پیشگیری می کند  و موجب رفع درد ناشی از حمله نخواهد شد.

در صورتی که این قرص ها در مجاورت هوا قرار گیرند، ممکن است اثر آنها کاهش پیدا کند.

در هنگام تغییر حالت بدن خود از حالت نشسته یا خوابیده احتیاط کنید.

در صورت ایستادن به مدت طولانی و نیز فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم احتیاط کنید.

یکی از عوارض معمولی نیترات ها، سردرد می باشد که با ادامه یافتن درمان کمتر خواهد شد، اما در صورت افزایش سردرد و تداوم آن لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر مصرف یک نوبت دارو را فراموش کردید، در صورتی که تا نوبت بعدی دارو (قرص معمولی، زیر زبانی و یا پماد) ۲ ساعت و یا برای قرص های پیوسته رهش ۶ ساعت فاصله باشد، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

قرصهای نیتروگلیسیرین

بعضی بیماران بعد از استفاده قرص نیتروگلیسیرین دچار سرگیجه شدید می شوند. این علایم مخصوصا برای بیمارانی که در دفعات اول استفاده می کنند شدید است, بعد از چند بار مصرف داروی زیر زبانی این اثرات از بین می رود, اگر همچنان ادامه داشت موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا دوز و یا نوع دیگری از دارو را برایتان تجویز کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *