دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

با کودکان ۴ ساله چگونه رفتار کنیم؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۹ دی ۱۳۹۵
  • ۰

چهار سالگی در کودکان مساوی با سن شروع خلاقیت در آنها و واکنش ها و رفتارهای جدید است. رفتار با کودک ۴ ساله با توجه به جنسیت آنها می تواند متفاوت باشد. در این مقاله ما رفتارهای این کودکان و طرز برخورد صحیح با آنها را برای شما ارایه می دهیم.

چهار سالگی در کودکان سنی است که والدین آن را به عنوان شروع بازیگوشی کودکان می شناسند. این بازیگوشی و شیطنت در صحبت کردن, بازی کردن و دویدن بیشترین نمود را دارد. حتی کودکانی که قبل از چهار سالگی خجالتی بوده اند. در این سن با علاقه و کنجکاوی در جمع های مربوط به گروه های سنی متفاوت شرکت می کنند. از این رو گاهی ممکن است والدین در رفتار با کودک چهار ساله دچار سردرگمی یا حتی اشتباه شوند. در این مطلب شما با باید ها و نبایدهای رفتاری با کودکتان آشنا می شوید.

طرز رفتار با کودک ۴ ساله

اولین چیزی که باید در کودک جدی گرفت خلاقیت اوست که گاهی قرار گرفتن در محیط های جدید مثل مهد کودک یا حتی مدرسه می تواند آن را بیشتر کند ولی با توجه به اینکه اکثر کودکان در سن ۴ سالگی بیشتر با والدین و در محیط خانه هستند بنابراین یکی از مکمل های خوب می تواند اسباب بازی باشد, می توانید بخشی از اسباب بازی های کودکانتان را تعویض یا جایگزین کنید. و برای خرید وسایل و اسباب بازی های جدید حتما نظر او را لحاظ کنید.

یکی دیگر از کارهایی که باعث افزایش هوش کودک در سن ۴ سالگی می شود, کتاب خواندن است. می رتوانید برای شروع یک کتاب با نقاشی ها و رنگ آمیزی زیاد در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آنچه که می بیند را برای شما تعریف کند. هیچ اشکالی ندارد اگر گاهی دچار اشتباه یا بی حوصلگی می شود, شما باید قدم به قدم رفتار با کودک ۴ ساله را یاد بگیرید.

رفتار با کودک 4 ساله

روانشناسی کودک ۴ ساله

یکی از فرآیندهای مهم رشد در کودکان ۴ ساله یادگیری کلمات جدید است. این یادگیری به طور روزانه انجام می شود و میانگین ۴ تا ۶ کلمه در روز را قادرند فرا بگیرند. همچنین جملاتی که استفاده می کنند بار احساسی زیادی دارد و طولانی تر هم می شود. آنها به تدریج یاد می گیرند که از تخیلشان هم استفاده می کنند و گاهی حتی شما را وادار به تصور کردن موضوعی می کنند. البته صحبت کردن در کودکان ۴ ساله بطور کامل و صحیح انجام نمی شود اما آنها به تدریج نحوه درست ادای کلمات را فرا می گیرند. و در نهایت به قدرت تکلم کودک کمک فراوانی می شود.بازیگوشی در 4 سالگی

تربیت کودک ۴ ساله

کودکان در این سن رفتار والدین را تقلید می کنند, برای همین باید توجه داشته باشید که آنها از کوچکترین حرکت شما حتی اگر اشتباه باشد الگو می گیرند. همین می تواند عاملی برای  طرز صحیح رفتار با کودک ۴ ساله و تربیت و آموزش هنجارهای درست در غالب خانواده و اجتماع باشد. به طور مثال می توانید نحوه صحیح غذا خوردن, غذای سالم خوردن و آداب قبل و بعد غذا مثل دست شستن و تشکر کردن را در این سن به کودکان بیاموزید.چگونه با کودک 4 ساله برخورد کنیم

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 نحوه برخورد صحیح والدین با کودکان ۴ ساله

اولین اصل در برقراری ارتباط موثر والدین در رفتار با کودک چهار ساله توجه است, این توجه می تواند شامل  بازی کردن با او یا همراهی در دیدن کارتون مورد علاقه اش باشد. اگر کودکتان در ساعتی که شما خسته یا گرفتار هستید از شما چنین تقاضاهایی دارد می توانید با لحن ملایم از او بخواهید که فرصتی دیگر برای بازی  در نظر بگیرید, در این مواقع کودک را از خود نرانید و وقتی زمانی دیگر برای با او بودن و توجه به او  انتخاب می کنید دیگر زیر قولتان نزنید.

به کودکان باید صحبت کردن راجع به مسایل را آموزش داد, اگر کودکتان پرحرفی می کند شما به حرفهایش با دقت گوش دهید و از میان حرفهایش سوال یا مسیله ای طرح کنید و سعی کنید او را با احساسش روبرو کنید. مثلا در رفتار با دختر ۴ ساله ایی که بداخلاقی کرده است می توانید با او گفتگو کنید و دلیل هایش را بشنوید و در پایان راهکارهایی به او بدهید.

طرز رفتار با کودک 4 ساله

پسران از سنین قبل از مدرسه احساس قدرت و برتری و گاهی تسلط در رفتار و شخصیتشان نمود پیدا می کند .در رفتار با پسر ۴ ساله به او اجازه بدهید که خودش لباسهایش را انتخاب کند و تا حد ممکن دخالتتان را کم کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *