دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اضافه وزن در بارداری تا چه میزان طبیعی است؟

  • بهاره سلطانی
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

دوران بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود و هر کدام از این سه ماه مراقبت های ویژه ایی دارد که هم مادر و هم جنین در این دوران مستعد بیماری و خطراتی هستند, یکی از مشکلات شایع, اضافه وزن در بارداری است که در این مطلب شما را با روشهای کنترل وزن و استاندارهای آن آشنا می کنیم.

یکی از اتفاقات طبیعی که امری مهم در رشد جنین به شمار می رود اضافه وزن در دوران بارداری است, که اگر در حد متعادل باشد نقش ویژه ایی در کاهش تولد نوزادان با وزن کم دارد و حتی از مرگ آنها جلوگیری می کند.

اضافه وزن در بارداری تا چه حد مجاز است؟

افزایش وزنی که در حاملگی اتفاق می افتد زمینه هایی از قبیل وزن قبل از حاملگی و سن زنان را شامل می شود. به طور مثال زنانی که مسن تر هستند و برای بار چندم حامله می شوند افزایش وزن در آنها کمتر است نسبت به زنان جوانی که برای بار اول اقدام به حاملگی می کنند. بنابراین زنانی که اضافه وزن دارند نباید در دوران حاملگی شان از رژیم های لاغری استفاده کنند بلکه باید به مقدار کالری که دریافت می کنند توجه داشته باشند تا وزنشان در حد خطرناک قرار نگیرد.

بخشی از افزایش وزن متناسب با قد صورت می گیرد یعنی زنانی که قبل از اقدام به حاملگی وزنی متناسب با قدشان داشته اند بعد از بارداری در حدود پنج تا ده کیلو گرم هم می توانند چاق شوند. ناگفته نماند که این افزایش وزن کمک بزرگی به رفع خطرات دوره بارداری از جمله طی زمان کامل و به حداقل رساندن بیماری هایی مثل عقب ماندگی در جنین می شود.میزان وزن طبیعی در بارداری

اضافه وزن غیر طبیعی در دوران بارداری

دوره بارداری در بسیاری زنان ممکن است باعث بی اشتهایی و اختلال عملکرد غذایی بدن شود که اگر زنان بتوانند رژیم غذایی همیشگی شان را حفظ کنند در حدود ۷ تا ۱۰ کیلوگرم افزایش وزن در سه ماه اول بارداری شان خواهند داشت. (جهت مشاهده راهنمای تغذیه سه ماه اول بارداری کلیک کنید) در ماه های بعدی این مقدار کمتر شده و در حدود ۴۰۰ گرم یا حتی بیشتر در هفته می رسد.

اما اگر اضافه وزنی شدید و به سرعت در زنان باردار اتفاق بیفتد غیر طبیعی است و ممکن است علایم یک بیماری باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه نمود. زنان چاق  هم باید مراقب اضافه وزن در دوران حاملگی باشند چون ممکن است منجر به افزایش وزن جنین تا حدود ۷ کیلوگرم شود که هم سلامت جنین و هم مادر را به خطر می اندازد.

وزن خطرناک در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آیا می توان در بارداری رژیم گرفت؟

دوران حاملگی به هیچ وجه زمان مناسبی برای رژیم گرفتن و لاغر شدن نیست حتی برای زنانی که اضافه وزن غیر طبیعی دارند. به طور طبیعی اضافه وزن در حاملگی باید اتفاق بیفتد و اگر این میزان کمتر از ۶ کیلوگرم باشد، باعث خطراتی مثل سقط جنین و یا حتی به دنیا آوردن جنین مرده و حتی مرگ جنین بعد از تولد می شود.

اگر مادران نسبت به اضافه وزن و میزان کالری دریافتی شان آگاهی داشته باشند با خطرات و نگرانی های کمتری مواجه خواهند بود. برای اینکه نوزادی با وزنی در حدود ۳ تا ۵ کیلوگرم متولد شود باید خود مادر در حدود  ۵ الی ۸ کیلوگرم وزنش را بیشتر کند.

راه های کاهش وزن پس از زایمان

خطرات اضافه وزن در دوران حاملگی

افزایش ناگهانی وزن حتی در افراد معمولی هم ممکن است باعث ناراحتی های عضله ایی شود که این امر در زنان باردار با توجه به شرایطشان حادتر می شود و ناراحتی هایی مانند: ورم دست و پا و درد ناحیه کمر تشدید می شود. گفتنی است که علت متورم شدن اضافه شدت خون و آب بین بافتهای بدن است که در بارداری کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اضافه وزن در بارداری

چگونگی تنظیم وزن بدن بعد از بارداری

بسیاری از زنان وقتی با اضافه وزن در دوران حاملگی مواجه می شوند در تکاپوی رژیم های لاغری بعد از زایمان می افتند اما باید گفت که بخشی از فرآیند کاهش وزن بعد از زایمان مربوط به رژیم غذایی دوران حاملگی است و علاوه بر آن نباید از فعالیت ورزشی مناسب هم غافل شد. بیشترین کاهش وزن در ۶ هفته پس از زایمان اتفاق می افتد و در طی این دوره هم باید همچنان فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی مناسب را حفظ نمود. با این وجود اضافه وزنی که طی ۹ ماه بوجود آمده گاهی به همان میزان زمان و یا حتی بیشتر برای کاهش نیاز دارد.

کاهش سرعت وزن گیری

در صورتی که خانومی بعد از باردار شدن اضافه وزن زیاد داشته باشد، در این صورت ممکن است پزشک توصیه کند تا سرعت وزن گرفتنش را کاهش دهد، البته این کاهش وزن حتما باید زیر نظر پزشک وی صورت گیرد، زیرا در دوران بارداری خانوم ها نباید وزن شان را کاهش داده و یا اینکه رژیم لاغری بگیرند، بنابراین در صورتی که زیادتر از وزن توصیه شده اضافه وزن داشته باشید باید با پزشک تان مشورت نمایید، حال در بیشتر موارد بهتر می باشد، کاهش وزن و لاغری بعد از زایمان صورت گیرد, اما رعایت نکاتی کلی در مورد تغذیه و روش صحیح زندگی می تواند به کمتر شدن سرعت وزن گیری کمک کند، در زیر با این موارد آشنا می شوید :

زیاد شدن وزن در حاملگی

به هنگام خوردن انواع فست فود بهتر است غذا هایی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارند؛ ساندویچ سینه مرغ کبابی بدون سس با گوجه و کاهو و نیز همراه سالاد و سیب زمینی کبابی ساده انتخاب مناسب تری است. حتما از خوردن سیب زمینی های سرخ کرده، ناگت مرغ و چیز برگر ها اجتناب شود.

از خوردن لبنیات پرچرب پرهیز کنید، هر خانوم بارداری معمولا در دوران بارداری به طور روزانه به چهار وعده لبنیات نیاز دارد، از این رو مصرف لبنیات کم چرب می تواند میزان کالری و چربی دریافتی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد، بهتر است از ماست  و پنیر کم چرب و بدون چربی استفاده کنید.

از مصرف نوشیدنی های شیرین شده خودداری کنید یا کمتر استفاده کنید؛ انواع نوشابه، لیموناد، شربت ها، نوشیدنی های پودری دارای مقدار زیادی کالری بوده و مواد مغذی کمی دارند، بنابراین به جای مصرف این نوشیدنی ها بهتر است آب بنوشید.

اضافه وزن در حاملگی

از مصرف نمک در کنار غذا پرهیز کنید، نمک موجب جذب بیشتر آب می شود. همچنین از خوردن شیرینی ها و میان وعده هایی که کالری زیادی دارند، اجتناب کنید. کلوچه، کیک، شکلات، شربت، عسل و چیپس کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند، بنابراین آنها را به صورت روزانه مصرف نکنید و به جای آن از ماست کم چرب و میوه تازه در برنامه میان وعده های خود استفاده کنید.

مصرف روغن و چربی را کنترل کنید، استفاده از روغن در غذا ها، کره، مارگارین، آب گوشت، انواع سس ها، پنیر ای و مایونز را کاهش دهید و مواد غذایی کم چرب را جایگزین آنها کنید.

روشهای اضافه وزن در بارداری

از غذا های آب پز، بخارپز، کبابی شده در فر، گریل و یا ذغالی شده که بهترین روشهای طبخ هستند، بیشتر استفاده کنید زیرا سرخ کردن غذا ها در روغن و یا کره موجب افزایش کالری غذا می شوند.

بیشتر تحرک داشته باشید، داشتن یک ورزن مناسب و متعادل تاثیر زیادی در سوزاندن کالری بدن دارد، ورزش هایی مانند پیاده روی و شنا از جمله ورزش های کم خطر برای خانم های باردار می باشد، البته قبل از شروع و انجام هر ورزشی لازم است در ابتدا حتما با پرشک خود درمیان بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *