دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علائم قند خون بالا و نکاتی که برای کاهش قند خون باید رعایت کنیم

  • مرضیه نیکزاد
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

نشانه های بیماری قند با توجه به نوع دیابت متفاوت می باشد اما علل قندخون در هر دو یکسان بوده است. در این مقاله با نشانه ها و علائم قندخون و اقدامات لازم برای کاهش قندخون در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

بیماری قند و یا دیابت در واقع ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن می باشد. این بیماری موجب می شود که تولید انسولین در بدن از بین رفته و بدن در مقابل انسولین مقاوم گردد در این صورت انسولینی که در بدن تولید می شود عملکرد خود را از دست می دهد. نقش اساسی انسولین در بدن کاهش قند خون می باشد. در این مطلب با نشانه ها و علائم قند خون و راه های کاهش قند خون در بدن در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

همان طور که می دانید غذای مصرفی در معده به قند خون و یا گلوکز تبدیل می شود که قند از طریق معده به سمت گردش خون حرکت می کند. پانکراس نقش تولید هورمون انسولین را بر عهده دارد که این هورمون موجب ورود قند به سلول های بدن می شود که در این صورت میزان قند خون در حد متعادل خود باقی می ماند. اما در بیماری قند خون هورمون انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد در نتیجه قند خون نمی تواند به سلول های بدن راه بیابد و میزان آن افزایش پیدا می کند. در ادامه با نشانه های قند خون و اقدامات ضروری برای کاهش قند خون در بدن در خدمت شما عزیزان می باشیم.

بیماری دیابت و روش های درمان آن

نشانه های قند خون و مواردی که باید جدی بگیرید

بیماری قند خون و یا همان دیابت دو نوع دارد. دیابت نوع اول موجب تخریب سلول های بتا در پانکراس می شود و موجب نقص در تولید انسولین بدن می شود. در دیابت نوع دوم بدن در مقابل انسولین مقاوم بوده و امکان دارد که موجب تخریب سلول های بتای پانکراس و همچنین باعث نقصان تولید انسولین شود. بیماری دیابت نوع دوم شایع تر بوده و عواملی همچون چاقی و ژنتیک و فعالیت کم نقش بسیار موثری در ابتلا شدن فرد به این بیماری را دارد. دیابت نوع اول در سنین پایین در دختران ۱۰ الی ۱۲ سال و در پسران در سن ۱۲ الی ۱۴ سالگی اتفاق می افتد که بیمار باید مرتبا هر روز انسولین تزریق نماید. ممکن است که بسیاری از افراد با نشانه ها و علائم قند خون آشنا نباشند از این رو در ادامه نشانه های بیماری قندخون و راه های پیشگیری از آن را برای شما قرار داده ایم.

علائم دیابت نوع اول

  • تکرار ادرار
  • کاهش وزن بدون علت
  • تاری دید
  • تشنگی بیش از حد و خشکی دهان
  • احساس خستگی

علائم دیابت نوع دوم

  • عفونت ادراری
  • ناتوانی جنسی
  • داشتن تاخیر در التیام زخم ها
  • احساس مور مور شدن در پاها و دست ها

عوارض بیماری دیابت

در ادامه مهمترین عوارض دیابت نوع ۱ و نوع ۲ را ملاحظه می فرمایید:

  • ایجاد بیماری های قلبی و عروقی
  • نارسایی کلیه
  • بروز زخم های پوستی در پاها
  • آسیب های عصبی
  • اختلالات بینایی
  • سکته مغزی و قلبی

نشانه بیماری قند خون

همانطور که در بالا به صورت موردی اشاره کردیم؛ افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بسیاری از بیماری های دیگر هستند، زیرا افزایش مداوم سطح قند خون احتمال ابتلا به بیماری های جدی قلبی عروقی خونی را افزایش داده و می تواند به چشم ها، کلیه ها، اعصاب و دندان ها آسیب برساند، علاوه بر آن افرد دیابتی در معرض خطر عفونت می باشند، از این رو در بسیاری از کشور های با درآمد بالا یکی از علل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کوری، نارسایی کلیه، قطع پا و اندام های تحتاتی، ابتلا به بیماری دیابت می باشد.

  •  آرون گروپس

بیماری های قلبی عروقی

بیماری هایی که قلب و عروق خونی را درگیر می کنند، امکان دارند که موجب ایجاد خطراتی جدی برای بدن همچون ابتلا به بیماری عروق کرونری و در نهایت موجب حمله قلب و سکته شوند. از شایع ترین علل مرگ و میر در افراد دیابتی، بیماری های قلبی عروقی می باشد، همچنین فشار خون بالا، کلسترول زیاد، افزایش قند خون و … می توانند خطر عوارض بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

بیماری کلیوی (نفوپاتی دیابتی)

در اثر آسیب دیدن عروق خونی کوچک در کلیه، فرد به این بیماری مبتلا می شود که در نهایت موجب نارسایی کلیه ها شده و به طور کامل کلیه ها را از کار می اندازد، حال از آنجا که احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی در افراد دیابتی بسیار بیشتر از افراد غیر دیابتی است، بنابراین با مراقبت های کامل برای نرمال نگهداشتن قند خون و متعادل نگه داشتن فشار خون می توان خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را تا حد زیادی کاهش دهید.

علائم قند خون +عکس

بیماری عصبی (نوروپاتی دیابتی)

در صورتی که قند خون و فشار خون بالا باشد، دیابت می تواند منجر به صدمه اعصاب در سرتاسر بدن شود و این آسیب ها خود مشکلات گوارشی، اختلال نعوذ و … را به وجود آورند، بیشترین تاثیر عوارض بیماری دیابت بر اعضای تحتانی وی به خصوص پاها می باشد، آسیب دیدن اعصاب این قسمتهای بدن، نوروپاتی محیطی نام دارد که منجر به ایجاد احساس درد، سوزش و از دست دادن حس در این اندام شود و حتی در صورتی که مراقبت های لازم در این زمینه انجام نگیرد، باعث ایجاد عفونت های شدید و قطع عضو صدمه دیده خواهد شد.

نشانه های قند خون

داشتن تغذیه مناسب و راه های کنترل دیابت

  • باید تعداد هر وعده غذایی خود را افزایش داده و حجم مواد غذایی مورد استفاده را کاهش دهید.
  • برای کاهش علائم قند خون در بدن مواد غذایی همچون نان سنگک، برنج تایلندی، عدس، لپه، لوبیا قرمز، ماش، نان تافتون و نان بربری را مصرف نمایید.
  • از خوردن میوه های شیرین همچون خربزه، انگور و انجیر که قند بالایی دارند کمتر استفاده نمایید.
  • مواد غذایی همچون باقلا سبز بدون پوست، سیب زمینی، لواش ماشینی و هویج موجب افزایش قند خون شده پس باید کمتر استفاده نمایید.
  • خرما و کشمش و توت خشک را جایگزین قند و شکر نمایید.
  • از خوردن غذاهای شیرین مانند انواع بیسکویت، شکلات، نوشابه های گازدار، شیرینی ها و آب میوه های صنعتی خودداری نمایید.
  • مواد غذایی همچون نخودفرنگی، برنج صدری، نان لواش و برنج طارم موجب بالا رفتن قند خون در بدن می شود پس بهتر است که برای کاهش علائم قند خون از آن ها کمتر استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی باید فعالیت بدنی داشته و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید.
  • برای کنترل سلامت کلیه ها و چشم ها به طور منظم به پزشک مراجعه نمایید.
  • از مصرف سیگار خودداری نمایید زیرا سیگار موجب منقبض کردن عروق خونی در بدن می شود.

درمان طبیعی قند خون

خار مریم

این گیاه حساسیت لازم را برای سلول ها نسبت به انسولین افزایش داده و موجب پایین آمدن میزان قند خون در بدن و همچنین کاهش علائم قند خون می شود. ماده موثر خار مریم که سیلی مارین نامیده می شود موجب کاهش چربی های خون و هموگلوبین و قند خون می شود. پیشنهاد می کنیم برای درمان قند خون در منزل ۲۰۰ میلی گرم و روزانه ۳ مرتبه از آن استفاده نمایید.

درمان قندخون با خار مریم

شنبلیله

پودر دانه شنبلیله موجب کاهش علائم قند خون و کاهش چربی های خون می شود. ۱۵ الی ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله را در آب خیس نمایید و بعد از غذا میل نمایید.

نشانه ها و علائم قند خون

چای سبز

بهتر است که بیماران دیابتی ۱.۵ گرم پودر چای سبز را دم کرده و میل نمایند زیرا چای سبز موجب کاهش قند خون در بدن می شود.

درمان بیماری قندخون با چای سبز

سیاه گیله

این گیاه از عوارض بیماری هایی همچون قلبی عروقی و چشمی و عصبی پیشگیری کرده و اثر استفاده از این گیاه همچون اثر انسولین می باشد. ۸۰ الی ۱۶۰ میلی گرم از عصاره آن را روزی ۳ بار استفاده نمایید.

بیماری قند خون و روش های کاهش آن

دم کرده گزنه

این گیاه را در طب سنتی به عنوان یک داروی کاهش دهنده گلوکز خون می شناسید. استفاده از عصاره برگ گزنه از افزایش قند خون و تخریب سلول های پانکراس جلوگیری می کند.

دیابت و پیشگیری از آن

هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم باعث کاهش میزان هموگلوبین و قند خون در بدن می شود. ۱۰۰ میلی گرم از این ماده را به مدت ۲ ماه و روزانه ۳ مرتبه استفاده نمایید.

بیماری قند خون در کودکان

در این مقاله با نشانه ها و علائم قند خون و راه های پیشگیری از آن آشنا شدید که امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. بهتر است که علایم بیماری قند خون را جدی گرفته و آن را به موقع درمان نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *