دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص آسپرین و کاربردهای آن بدانید

  • مرضیه نیکزاد
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

قرص آسپرین یکی از انواع مسکن ها می باشد که برای پیشگیری از حملات قلبی می توان از آن استفاده کرد. در این مقاله از مجله آرگا با کاربردها و عوارض آسپرین در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

امروزه مسکن های بسیاری در بازار عرضه می شوند که آسپرین، یک مسکن محبوب و مفید است که دارای خواص شگفت انگیزی می باشد. مصرف قرص آسپرین موجب می شود که سرعت انعقاد خون کاهش یابد و احتمال لخته شدن خون در رگ ها و بروز سکته مغزی و قلبی نیز کاهش یابد. بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند با مصرف روزانه این قرص حدود ۸۰ میلی گرم می توانند از بروز سکته دوم قلبی جلوگیری کنند بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با نحوه مصرف آن به خوبی آشنا شوید.

آسپرین، مسکنی است که در روند فعالیت لخته شدن خون تاثیر می گذارد. هنگامی که محلی از بدن شما دچار خونریزی می شود، سلول های لخته کننده خون که پلاکت نامیده می شوند در محلی که زخم ایجاد شده است افزایش می یابند. این پلاکت های خون موجب تشکیل نوعی پوشش می شوند که باعث مسدود شدن دهانه رگ های خونی شده و به متوقف شدن خون کمک بسیاری می کند.

آشنایی با عوارض آسپرین

قرص آسپرین و کاربردهای آن

شاید بارها درباره فواید آسپرین، مطالبی را خوانده و یا شنیده باشید و با خواص معجزه آسای این قرص آشنا شده باشید. استفاده از این قرص از حملات قلبی جلوگیری کرده و موجب کاهش بروز سرطان رحم می شود. این قرص شگفت انگیز دارای خواصی بسیاری می باشد که ممکن است شما مخاطبان عزیز با آن ها آشنا نباشید از این رو در این مقاله کاربردهای این قرص را برای شما عزیزان بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

کاربردهای قرص آسپرین

کنترل نمودن شوره سر

“سالیسیلیک اسید” موجود در قرص در شامپوهای ضد شوره برای کنترل شوره های سر مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور ۲ عدد آسپرین، را پودر کرده و آن را در شامپوی مورد استفاده خود بریزید و خوب با یکدیگر ترکیب نمایید سپس موهای خود را با این ترکیب بدست آمده شست و شو دهید تا لایه های مرده پوست از موهای شما خارج شوند.

درمان آکنه با استفاده از قرص آسپرین

از آن جایی که آسپرین، خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند در مدت زمان کوتاهی موجب کاهش التهابات از جمله التهابات ناشی از جوش های پوستی شود. این قرص را پودر کرده و با آب ولرم آن را ترکیب نمایید سپس مخلوط بدست آمده را بر روی جوش ها بمالید و چند دقیقه ای را صبر کنید تا ترکیب روی پوست شما بماند. در مرحله آخر پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید.

  •  آرون گروپس

برطرف نمودن لکه عرق

لکه های عرقی که از طریق زیر بغل ترشح می شوند موجب ایجاد لکه ها روی لباس می شوند که سالیسیلیک موجود در آسپرین، کمک می کند تا این لکه ها از بین روند. چند قرص را خرد کرده و در کمی آب حل نمایید و آن را بر روی لکه های عرق بمالید سپس بعد از چند دقیقه لباس را شست و شو دهید.

کاربرها و عوارض آسپرین

درخشندگی رنگ موها

اگر رنگ موی شما پس از گذشت مدتی درخشندگی خود را از دست داد و مات و بی رنگ شد پیشنهاد می کنیم که ۶ الی ۸ عدد قرص را در آب حل کنید و حدود ۱۰ دقیقه آن را روی موهای خود بگذارید تا بماند. پس از چند بار که از ترکیب بدست آمده استفاده کنید می توانید درخشش خاصی را در موهای خود مشاهده نمایید.

به کار انداختن باطری اتومبیل

اگر باطری اتومبیل شما دچار مشکل شود و ماشین روشن نشود می توانید از آسپرین، برای روشن شدن اتومبیل خود استفاده نمایید. برای این منظور ۲ عدد قرص را با آب ترکیب کرده و داخل باطری اتومبیل بریزید. اسید سولفوریک موجود در باطری با اسید استیل موجود در قرص ترکیب شده و باعث می شود تا ماشین شما روشن شود.

تقویت گل ها و گیاهان

برای تقویت گیاهان بهتر است که آسپرین، را در آب حل کرده و از پژمرده شدن و آسیب دیدن آن ها جلوگیری نمایید. وجود اسید سالیسیلیک در قرص آسپرین موجب تاثیر مثبت در ریشه و ساقه گیاهان شده و به رشد میوه و سبزیجات کمک فراوانی می کند. همچنین برای بدست آوردن نشاط گل ها می توان چند قرص را خرد کرده و در آب گلدان ها ریخته در این صورت شاهد طراوت گل ها خواهید بود.

تسکین خارش های ناشی از گزیدگی

خارش های ناشی از گزیدگی حشرات ممکن است برای مدت طولانی غیر قابل تحمل باشد اما برای رهایی از شر این آسیب پیشنهاد می کنیم که یک عدد قرص را با آب مرطوب نمایید و آن را روی نیش حشرات قرار دهید تا سوزش و خارش تسکین پیدا کند.

هشدارهایی درباره استفاده

  • افرادی که بیماری های قلبی و عروقی ندارند برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی نباید از این قرص استفاده کنند.
  • کودکانی که تب دارند نباید از این قرص استفاده کنند زیرا ممکن است باعث حالتی کشنده به نام ” نشانگان ری ” شوند.
  • افرادی که دارای خونریزی معده می باشند از مصرف این قرص خودداری نمایند.
  • نوشیدن الکل هنگام استفاده از این دارو خطر بروز زخم معده و خونریزی معده را افزایش می دهد.

خواص قرص مسکن آسپرین

نکاتی که در مورد آسپرین باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید.

۲. پیش از مصرف آسپرین در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۳. از مصرف الکل و دخانیات همزمان با این دارو خودداری نمایید زیرا، سبب تشدید عوارض آن خواهد شد.

۴. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این قرص بگذارید.

۵. افرادی که به تازگی واکسن زده اند نباید از این قرص استفاده کنند.

۶. قبل از مصرف داو به منظور جلوگیری از بروز علایم اوردوز آن حتما برچسب دارو را به دقت مطالعه نمایید.

نکاتی در مورد داروی آسپرین

۷. استفاده از این دارو در افراد سالمند با حساسیت بیشتری همراه است لذا، در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

۸. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید قبل از مصرف آسپرین به پزشک تان اطلاع دهید زیرا، ممکن است به جنین آسیب برساند.

۹. قبل از مصرف آسپرین لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید( دارو های با نسخه ، بی نسخه و دارو های گیاهی) زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۰. در صورتی پزشک به شما توصیه می کند که این دارو را در یک زمان مشخص مصرف کنید اما شما مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو پرهیز نمایید.

۱۱. دارو در دمای اتاق و دور از دسترس کودکان و رطوبت نگهداری نمایید.

اطلاعات دارویی آسپرین

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مقاله با کاربردهای قرص آسپرین آشنا شدید که امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورت تمایل برای آشنایی با اطلاعات انواع دارو به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *