دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده + نکاتی برای استحمام نوزاد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

بهترین زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده، هفته دوم تولدش است. اما هفته اول تولد می توان به شیوه دیگری نوزاد را شستشو کرد.

کودک تازه متولد شده نیاز به مراقب های ویژه ایی دارد. حمام کردن کودک تازه متولد شده در عین سادگی یکی از دشوارترین مراحل از نظر والدین می باشد به این دلیل که نوزاد تازه متولد شده بسیار کوچک و ضعیف است و والدین تجربه ایی در مورد چگونگی استحمام آن ها ندارند.

بهترین زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده

زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده

نوزاد تازه متولد شده را بهتر است در روز تولد و چند روز بعد آن، استحمام نکرد. به این دلیل که نوزاد تازه متولد شده، علائم حیاتی بدن مانند ضربان قلب و تنفس تثبیت شده ایی ندارد. همچنین استحمام نوزاد در زمان روزهای اولیه تولد باعث استرس به او می شود. بند ناف یکی از مواردی است که در بدو تولد، مراقب های بیشتری لازم دارد. استحمام زیاد نوزاد باعث می شود بند ناف دیرتر خشک شود و در نتیجه باعث اذیت شدن بیشتر نوزاد می شود. همچنین استحمام نکردن نوزاد یعنی در واقع گذشت زمان طولانی برای استحمام نوزاد نیز ممکن است سبب عفونت ناف شود.

توصیه می شود با آب گرم و اسفنجی نرم هر چند روز این ناحیه تمیز شود و پوشک کودک طوری بسته شود که بند ناف بیرون قرار گیرد تا موجب عفونت نشود و سریع تر خشک شود. بنابراین بهترین زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده، هفته دوم تولد است.

نکاتی برای استحمام نوزاد

اسفنج مخصوص نوزاد جهت استحمام او

نوزاد تازه متولد شده

– در هفته اول تولد نوزاد، بهتر است نوزاد را با اسفنجی نرم مناسب بدن اش به همراه آب گرم و حوله مرطوبی شستشو دهید. به صورت مرتب و مکرر صورت و دست هایش را بشویید و ناحیه تناسلی نوزاد را بعد از هر بار تعویض پوشک کاملا تمیز کنید، توصیه می شود در هفته اول نوزاد تازه متولد شده را در وان استحمام نکنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استحمام نوزاد تازه متولد شده در وان حمام

استحمام نوزاد

– پس از خشک شدن و افتادن بند ناف نوزاد و بهبود یافتن آن شما می توانید هر چند روز ، شروع به شستشوی نوزاد در وان حمام کنید. برای ساده تر کردن کار استحمام می توانید به جای وان های استاندارد، نوزاد را در وان های پلاستیکی کوچک مخصوص نوزاد یا در سینک آشپزخانه حمام کنید. اگر چه برخی از والدین نوزادان تازه متولد شده را هر روز استحمام می کنند، اما این کار واقعا ضرورتی ندارد و می تواند به نوزاد آسیب هایی را وارد کند که از جمله آن می توان به خشک شدن پوست نوزاد اشاره کرد.

– برخی نوزادان در آب گرم احساس آرامش زیادی دارند در این صورت به نوزاد اجازه دهید مدت طولانی تری در آب قرار گیرد. ولی برخی نوزادتان تمام مدت در وان آب گریه می کنند. استحمام نوزادان به زمان زیادی احتیاج ندارد و پنج دقیقه استحمام برای نوزادان کافی است، بنابراین قبل از سرد شدن آب وان استحمام نوزاد تازه متولد شده و نوزادان بزرگتر را خاتمه دهید.

– زمانی که می خواهید نوزاد تازه متولد شده را استحمام کنید، در ابتدا ممکن است احساس ترس داشته باشید. در دست گرفتن نوزاد کوچک در محیط مرطوب و خیس نیاز به تمرین دارد تا اعتماد به نفس لازم را به دست آورید.

چگونگی حفظ نوزاد به صورت امن در وان حمام

زمان استحمام نوزاد تازه متولد شده

– هرگز نوزادتان را بدون نظارت رها نکنید حتی برای یک دقیقه. برای اطمینان از امنیت نوزاد، استحمام را به زمانی موکول کنید که مطمئن هستید چیزی فکرتان را درگیر نمی کند.

– هرگز نوزاد را داخل وانی که آب در آن جریان دارد، قرار ندهید.

– قبل از استحمام نوزاد، از تنظیم بودن آبگرم کن مطمئن باشید تا در طول استحمام، آب تغییر دما ندهد.

– در وان، هرگز نوزاد تازه متولد شده خود را رها نکنید زیرا ممکن است کودک غرق شود.

مراحل گام به گام برای چگونگی استحمام نوزاد

۱- در اولین مرحله، تمام وسایل مورد نیاز برای استحمام نوزاد مانند صابونی نرم و لیف لطیف فراهم کنید. همچنین حوله نوزاد و پوشک و لباس های آن را برای بعد استحمام آماده کنید. سپس از دمای اتاقی که نوزاد را بعد از استحمام در آنجا می برید، اطلاع داشته باشید تا نوزاد سرما نخورد.

۲- در این مرحله وان حمام را به ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتی متر از آب گرم پر کنید. مراقب باشید آب خیلی داغ نباشد تا بدن نوزاد در آن بسوزد.

۳- در این مرحله نوزاد را به داخل حمام بیاورید و او را به طور کامل عریان کنید. اگر نوزادتان از همان ابتدا گریه می کند، در اولین لحظه ورود به حمام، پوشک او را خارج کنید. این کار احساس امنیت بیشتری برای او دارد.

۴- در این مرحله به تدریج نوزاد را از قسمت پا، وارد وان کنید. با یک دست خود، سر و گردن نوزاد را کنترل کنید. در طول استحمام با ظرفی مقداری آب گرم بر روی نوزاد بریزید تا احساس سرما نکند.

۵- از مقدار کمی صابون نرم، برای شستشوی نوزاد استفاده کنید.

۶- بعد از اتمام شستشوی نوزاد، به آرامی با یک دست،  سر و گردنش را نگه دارید و ران پایش را با دست دیگر بگیرید و او را از وان خارج کنید.

۷- در مرحله آخر استحمام نوزاد, کودک را داخل حوله قرار دهید و به آرامی بدنش را خشک کنید و پوشک و لباس هایش را بپوشانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *